Waarom een kat wegloopt
Een van de bekendste oorzaken van weglopen is een verhuizing. Mensen verhuizen naar een nieuwe omgeving en nemen de kat mee. De kat ziet de nieuwe woning niet als zijn vertrouwde omgeving en zal proberen zijn eigen vertrouwde omgeving terug te vinden. Wanneer de kat de kans krijgt, glipt hij via een raam of openstaande deur weg en gaat op zoek naar zijn oude woning. Wonderbaarlijk genoeg weten sommige katten hun oude woning, dat kilometers verderop staat, terug te vinden. Maar sommige katten komen nooit aan en verdwijnen spoorloos.

Een andere reden van weglopen is de aanwinst van een nieuwe kat. Soms kan de oudere kat niet wennen aan een nieuwe kat in huis. Hij wil zijn territorium niet delen en zal op zoek gaan naar een nieuw territorium. Zolang de nieuwe kat in de woning is, zal de oude kat niet terug komen.

Katten hebben vaak meerdere slaapplaatsen. Niet alleen in de eigen woning, maar soms ook in een andere woning of in een schuurtje. Een kat zal in sommige gevallen besluiten in een andere woning te blijven, wanneer daar meer aanbod van voedsel is of wanneer de omgeving hem meer aanstaat. Dit wordt vooral gezien bij katten die allemansvriendjes zijn en op iedereen toelopen. Ze hechten zich niet aan één bepaald persoon of gezin en zouden overal kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Katten willen ook vaak sterven buiten het eigen territorium. En wat dacht je van krolsheid? Dat is ook een reden om weg te lopen. Ook katers kunnen oeverloos verdwalen op zoek naar een bruid.
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Waarom zouden katten buiten hun territorium willen sterven? Toch een plus voor de hitsige poezen en katers :)
Ivana
9 jaar geleden
Ja Rieneke, als ze de kans krijgen sterven ze graag op afstand van het huis. In een schuur of plaats dicht bij huis maar niet behorend tot het echte territorium. Is mij twee maal gebeurd en de dierenarts zei dat het vaak voorkwam bij katten die niet zijn opgesloten maar gewoon naar buiten mogen. Wat de reden is weet ik niet.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat klopt niet Ivana. Katten weten sowieso niet dat ze gaan sterven, alleen dat ze zich niet goed voelen. Ze zoeken een rustig veilig plekje op, en dat zal vaker binnen hun territorium zijn dan daarbuiten.
Verkijk je er trouwens niet op hoe groot het territorium van een poes, en zeker van een kater kan zijn.
Ivana
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/katten-alleen-denken-voelen-doodgaan.125137 En deze van een kattenforum:
Ik denk dat je het goed doet zoals je bezig bent, 'm knuffelen en bij 'm zijn als je kan en als ie er zin in heeft.
Ik las en hoorde wel altijd dat een kat liever of vaker alleen sterft. Dus mss dat ook jouw Daan zijn laatste adem zal uitblazen op een moment dat je niet in de buurt bent. Dus, vertrouw er dan maar op dat dat zijn keuze was, zijn laatste wil, zeg maar.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik denk dat katten zeker een rustig plekje zullen zoeken als ze zich niet goed voelen.
Maar dan wel binnen hun territorium, omdat ze zich daar zekerder zullen voelen dan daarbuiten. Wellicht kletsen we langs elkaar heen? :)
Ivana
9 jaar geleden
Misschien ben ik wel oververhit, het is hier 38 graden. :)