Waarom plukt de ene kip zich helemaal kaal en de andere niet??

Het is stilletjes aan winter, zo zal ze kapot vriezen.
Ze heeft bijna geen pluimen meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn met 2 samen. Ik zie die andere nooit op die kip plukken.

Antwoorden (6)

als een dier zich kaalplukt komt dat meestal door stress.
om wat voor soort stress het gaat valt van hieruit niet te beoordelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Bij kippen is veel onderzoek gedaan naar verenpikken (verenpikken bij soortgenoten). Dit gedrag is deels genetisch en kan door selectie 'uitgeselecteerd' worden. Bij bepaalde leghybridenrassen komt verenpikken heel veel voor.
Daarnaast hangt het ook af van de omgeving. Als kippen weinig mogelijkheden hebben tot scharrelen en voedselzoeken (lees: geen moeite hoeven te doen voor hun voedsel) dan neemt het gedrag toe. Door kippen meer moeite te laten doen en hun omgeving te verrijken (stro, boomtakken) neemt het gedrag af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kent vast het woord "stresskip" wel. Dat is niet voor niks zo genoemd. Kippen zijn enorm gevoelig voor stress. Een kip moet voldoende ruimte en voldoende afleiding hebben om zich happy te voelen. Doet zij of hij dat niet, dan gaan ze elkaar dwars zitten en gaan ze elkaar pikken en soms zelfs opvreten. Wij hebben vroeger heel veel krielkippen gehad en die liepen vrij om het huis heen en hadden alle ruimte en afleiding die ze nodig hadden. Er is er nog nooit een door de anderen gepikt. Ook is het zo dat niet iedere kip met de ander op kan schieten, net als dat jij niet met iedereen kunt samenleven. Wordt een kip dus met een "verkeerde kip" samen in een hok gezet dan is er grote kans dat het door de stress mis gaat. Geef ze allebei de ruimte en voldoende afleiding, dan zul je zien dat het beter gaat worden. Ik hoop tenminste dat je ze die ruimte kunt geven.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene kippen soort pikt meer dan de andere vaak agresivere soort kip. De kip "Columbian blacktail" heeft toevallig een goede naam omdat hij in Engeland weinig problemen geeft met verenpikken. Maar daar worden ze gehouden in kleine groepen van enkele honderden exemplaren dus dat is geen wonder.
Wat ook uitmaakt, is de manier waarop de dieren worden opgefokt. Ze moeten als kuiken leren graankorrels te zoeken in het stro en moeten gewend zijn geraakt aan de buitenruimte. Het verschil tussen het donker binnen en licht buiten mag niet te groot zijn. Kippen die buiten rondscharrelen, pikken elkaar minder. Maar zolang het buiten kaal is, is het een hele klus de dieren zover te krijgen. Wanneer de uitloop wordt beplant met bijvoorbeeld maïs, wordt de ruimte al een stuk aantrekkelijker.
Toch speelt de kwaliteit van de huisvesting een rol, is er voldoende scharrel- en rustruimte, genoeg licht, maar donkere leghokken.
Alleen kippen in gevangenschap doen aan 'verenpikken'. Ze pikken naar soortgenoten; trekken veren uit en raken echt op dreef wanneer ze een wondje zien. Dan kan het pikgedrag ontaarden in kannibalisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als kippen in de rui zijn kan het voorkomen dat ze zichzelf kaalplukken en eventueel ook aan andere kippen, de oorzaak ligt soms in een gebrek aan aminozuren en is op te lossen door een beetje melk in het drinkwater te doen,ik had vroeger ook een toom kippen met dat verschijnsel met het toevoegen van 25 % melk in het drinkwater was het zo opgelost,ik weet dat het niet wetenschappelijk verantwoord is maar het kost niet zoveel en als het werkt werkt het en dat is de hoofdzaak.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogels die zichzelf kaalplukken.
Het zichzelf kaalplukken kan de volgende oorzaken hebben:

stress
virusinfectie PBFD
incomplete voeding
parasieten
verwondingen
orgaanziekten, vergiftigingen, bacteriële infecties en schimmelinfecties
frustratie