Konijntje heeft vaak diarree, wat kan de oorzaak zijn?

Ons konijn is nu ongeveer 3 jaar oud, mannetje, gecastreerd en het is een Dwerg Teddy. Hij zit altijd in een buitenhok, behalve als het echt heel koud is in de winter. En hij zit soms binnen bij ons op de bank voor de gezelligheid :) af en toe gaat hij in de ren, met mooi weer, op een harde ondergrond.

Oke en nu het echte verhaal/de vraag:
Hij heeft echt heel vaak natte poep. Het ziet er raar uit, het lijkt op een trosje bramen.. Of een ini mini trosje druiven! Dat trosje is niet groter dan de bovenste koot van mijn pink. Vaak is de poep ook gewoon rond en zacht.. Als ik het eruit wil 'vegen' met een vegertje, dan is het een soort mousse.. Dus het is echt heel zacht!

Zijn eten:
Hij krijgt elke dag een klein handje met bix. Dat kreeg hij namelijk ook van de fokker vroeger toen hij jong was. Hij krijgt ook elke dag verse hooi (heel veel verschillende geprobeerd, weidehooi, hooi met kamille, hooi met paardebloem etc) en nu krijgt hij 'gewone' standaard hooi van de dierenspecialist. Verder krijgt hij af en toe per week groenvoer (paardebloemblaadje, gras). En water natuurlijk.
Hij eet trouwens ook HEEL weinig. Maar hij is wel levendig, rent, chillt, aaibaar. Echt een schatje.. Maar die natte poep??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat "druiventrosje" zijn blindedarmkeutels, deze eten konijnen normaal gesproken op omdat hier nog veel voedingsstoffen in zitten, dit heet coprofagie. Als jouw konijntje deze niet opeet kan dit diverse redenen hebben. Je ziet het vaak bij te dikke konijnen, deze kunnen met hun dikke buik gewoon niet meer bij hun anus komen om het op te eten. Een andere reden kan zijn te veel groenvoer. Ze hebben aan 1 paardenbloem- of andijvieblad genoeg, of een schijfje wortel of appel, geen hele. Verder is hooi het allerbelangrijkste voedsel, dit moet echt de hoofdmaaltijd zijn. Geef hem dit in een ruifje of hooibal, niet op de grond gooien want dan eten ze het meestal niet graag op. Je geeft biks, heel goed, gemengd voer zorgt er alleen maar voor dat ze alleen de lekkere dingetjes eruit eten. Maar 2 eetlepels is genoeg, geen handje. Het beste voer zijn de brokken van Selective, dit vinden de meeste konijnen ook heerlijk.
Voorlopig zou ik hem een poosje op alleen maar hooi zetten, hier zitten echt alle voedingsstoffen in die hij nodig heeft. Als hij dan weer normale keutels heeft kan je hem weer wat biks gaan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oorzaak van zachte keutels is meestal een reactie op groenvoer dat het konijn niet verdraagt. Hij kan hierdoor ook last van gas in zijn buik krijgen.

Plakpoep aan de achterhand bestaat vooral uit blinde-darmkeutels. Wanneer te veel voer gegeven wordt wat te veel koolhydraten bevat (bijvoorbeeld gemengd voer, maar ook brood) en dus in verhouding te weinig hooi, raakt de blindedarmflora verstoord. De blindedarmkeutels worden dan zo zacht dat een konijn ze niet meer kan eten, en ze blijven aan het achterwerk plakken.

Waterdunne diarree kan het gevolg zijn van coccidiose, een darmparasiet.
fremar
11 jaar geleden
het lijkt me de overgang van droog voer naar te sappig voer.
meestal heeft men de neiging, lekker mals gras te plukken voor het konijn, maar juist wat droger en harde gras, dus minder mals is vaak veel beter.
Geef hem zo af en toe een takje citroenmelisse, dat is geneeskrachtig voor de darmen.
Takje krulwilg is ook geneeskrachtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht aan meteen aan het slecht verteren van het groenvoer.. ze mogen gerust eens wat hebben maar misschien is jou diertje daar extra gevoelig voor?

Toegevoegd na 23 seconden:
die eerste aan moest ook zijn