Mag je een chichuachua slaan als hij/zij je met zijn scherpe tandjes in je been bijt? Of is dat moreel onverantwoord?

Het is een piepklein beestje en hij deed gewoon zijn hondending: zijn erf bewaken. Hij snap niet wat ie fout doet. En misschien behoor je je niet met 'de opvoeding' te bemoeien?

Ik ben op dit moment postbode en ik werd flink aangevallen door het beest. Hij stikte haast in zijn eigen geblaf, zo gefrustreerd was hij. Zijn baasje stond erbij en deed niks. Zei zelfs geen sorry. In die buurt moet je wel een beetje oppassen (beetje asobuurt [ik hoop niet dat die meneer wel eens op GV kijkt...]).

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik sloeg trouwens niet echt. Ik zwaaide met mijn post naar hem. Toen deinsde hij wel wat terug. Elke dag blaft ie wild en woest naar me, maar vandaag viel ie echt aan.

Toegevoegd na 20 minuten:
*chihuahua

14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij echt gebeten heeft, vergeet dan niet aangifte te doen !! Deze keer is het een chihuahua, volgende keer een herder of rotweiler.

Antwoorden (12)

ik zou die meneer gewoon een keer aanspreken als hij er daarna niets aan doet zou ik ergens een klacht indienen

ik zou niet zomaar gaan slaan want dan heb je zelf straks een probleem want dan dient hij een klacht in
14 jaar geleden
als hij mij zou bijten zou ik hem een tik terug geven. Niet buiten proporties maar gewoon een tikje. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is moreel onverantwoord, straffen van honden is uit den boze... Honden snappen niet wat ze fout doen, want ze kennen niet wat "FOUT" is... Als je ze iets wil "LEREN" moet dat via geconditioneerde reflex...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erf bewaken wil niet meteen zeggen dat hij ook mag bijten hoor!.Jij moet als postbode je werk kunnen doen zonder aangevallen te worden.Ik kan me voorstellen dat je door de schrik een tik uit deelt.Moet de eigenaar maar beter op letten en zijn hond corrigeren.Stel je voor dat het een rotweiler zou zijn die je zou aanvallen.Nee,dit heeft niks met erfgewaking te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Erfbewaking bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rare min. Je hebt helemaal gelijk. Strikt bezien zou de hond zelfs afgemaakt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,en het rare is het antwoord onder de mijne is hetzelfde en heeft geen min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies collinda, zou het een grote hond zijn dan schreeuwt iedereen moord en brand en moet je hond weg. Een kleine hond hoort dit gewoon ook niet te doen. Ik kan nog niet plussen, anders +
Als een hond je bijt, sla hem dan gewoon terug. Een hond weet heel goed dat hij je pijn doet en als ie een vervolgens een tik krijgt weet hij ook precies waarom hij de tik krijgt. Is helemaal niet erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Saln is vragen om problemen [denk aan de klacht die hij bij jouw baas indient, of de aggressie die hij dan gaan vertonen]

Een logise reactie zou terugbijten zijn. Maar zo'n hond schrikt zich een rotje & weet prima datie fout is als je een stevige stem zijn kant op zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je heel snel een chihuahua behoorlijk kan toetakelen als je erop in gaat slaan. Beter is even zijn nekvel beet te pakken een een kleine schud te geven (alleen op het moment zelf). Zo doen honden dat onderling. De dominante hond bijt in de nekvel van ondergeschikten. Dan hebben de ondergeschikten te luisteren.

Over het moreel verantwoord zijn: Je hebt verantwoordelijkheid als leider van zijn roedel. Neem die. Maar je moet je kracht kennen en daarnaar handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is niet de leider van de roedel (namelijk de eigenaar) maar de postbode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevens moet je uitkijken dat de eigenaar je niet van mishandeling gaat beschuldigen als je dat doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dat hij niet in je hand bijt als die nog onderweg is naar zijn nekvel...
Oh dat vind ik een moeilijke vraag, waar ik geen antwoord op weet. Het maakt in ieder geval wel verschil wat 'slaan' inhoudt. Onverantwoord is het in ieder geval als:
- het op een plek gebeurt waar slaan schade aan kan richten (ik weet niet zo heel veel van de bouw van honden, maar een tik op de neus of kont lijkt me weinig kwaad te kunnen doen, terwijl de rug denk ik vrij kwetsbaar is en een tik misschien voor rugproblemen kan zorgen)
- het niet direct na de beet is, dan snapt de hond niet waar het voor is
- het uit woede is ipv om gedrag aan te leren
- het erg hard is. Een klein tikje dat wel net pijnlijk is, geeft al aan dat het niet mag, de hond zal dan weten dat die actie pijn/een onaangenaam gevoel oplevert, als er geen andere problemen spelen (als ie bijt uit paniek bijv) zou dit na een aantal keren moeten zorgen dat de hond het niet meer doet. Hard slaan is denk ik meer om je eigen boosheid over de beet kwijt te raken, dan voor het leer-effect.

Ik denk dat als het een redelijk zachte tik op z'n neus is, direct na de beet, en je jezelf goed onder controle hebt, dus niet te boos of emotioneel bent, het wel moet kunnen.
Maar andermans hond? Ik zou om eerlijk te zijn er niet aan beginnen, voor je eigen veiligheid. Sommige mensen worden snel agressief, en als er iemand aan hun huisdier zit, is dat misschien genoeg aanleiding voor sommigen om jou iets aan te doen.

Is er niet iets van een regel dat als mensen een hond los hebben lopen, jij als postbode niet hoeft te bezorgen bij hen? Of dat er na meerdere incidenten een soort bezorg-verbod komt voor dat huis? En moet je niet sowieso aangifte doen bij de politie? Ik bedoel als de eigenaar ernaast staat en niks doet.... dat kan toch niet??

Toegevoegd na 7 minuten:
Eerst met heel harde en heel zware stem tegen m roepen, helpt vaak ook al. Natuurlijk niet bij elke hond en elke keer, maar het is het proberen waard.

Toegevoegd na 15 minuten:
Je moet onderscheid maken tussen slaan als straf, zelfverdediging, of leer-effect. Slaan als straf is niet verantwoord, die hond weet ook niet dat t niet mag als ie zo opgevoed is. Slaan als leer-effect, mits verantwoord kan denk ik wel, maar alleen door de eigenaar en niet door iemand die af en toe langs komt. Slaan uit zelfverdediging: als het nodig is, dan moet je wel. Punt uit. Het is niet de bedoeling dat jij gewond raakt. Maar natuurlijk wel op een manier die geen blijvende pijn aanricht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent zijn baas niet, jij voedt die hond niet op, je verdedigt je gewoon. Dus natuurlijk is dat niet moreel onverantwoord. Het doel is dat die hond jou respecteert en je niet meer aanvalt. Als je hem op zijn snuit kan raken met je post, en dat hoeft echt niet snoeihard maar wel goed voelbaar, is dat maar een keer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook een jaar postbode geweest en heb toen ook eens een incident meegemaakt met een hond. Ik heb toen mijn beklag gedaan bij de eigenaar van die hond EN er melding van gemaakt bij mijn baas. Die vertelde mij dat indien het nog een keer zou gebeuren dat, deze mensen het risico konden lopen dat de postbestelling op hun adres gestopt zou worden indien ze geen postbox namen bij de ingang van het erf. Dit mag namelijk. Je kunt de eigenaar dit meegeven.

Het incident was als volgt:

De hond was een Australische herder. De hond stond achter de voordeur te blaffen. Op het moment dat ik de post door de brievenbus deed in de voordeur, trok de hond de post uit mijn hand. Dit gebeurde met zo'n snelheid dat ik met mijn lichaam tegen de voordeur kwakte. Dit was redelijk pijnlijk. Gelukkig waren deze mensen zo slim om een buitenbox te nemen, maar de hond kreeg geen opvoeding. Ik had het gevoel dat deze hond veel macht had in dat gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier ligt de fout bij de baas.

Ik zou eerst eens met het hondenbaasje gaan praten.
Als dat niet helpt met je eigen baas .
Laat de hondeneigenaar maar een brievenbus aan het begin van het erf hangen.
Als dat onmogelijk is dan moet hij de hond aan lijnen.
Vals is vals, of het nu een chihuahua is of een rotweiller.
Kleine tandjes doen ook pijn en een hond MAG niet bijten.
Ook niet om het erf te bewaken.
Baasje zal het wel erg grappig vinden allemaal.

En ik heb nog een kanttekening bij de opmerking van de postbode die ook een reaktie plaatste.
Als een hond de post uit je hand trekt wanneer je dat door de brievenbus gooit is dat omdat hij zijn huis bewaakt.
Heel vervelend voor de postbezorger maar zo werkt het nu eenmaal bij een hond.
Het is zijn huis.
Hij doet gewoon zijn ding.

Mijn hond [ yorky ] doet het ook .
Trekt ook de post uit haar handen.
Postbezorger weet het en lacht zich rot.
Die zorgt dat ze niet met haar vingers door de brievenbus gaat.
De hond wil alleen de postbezorger verjagen maar niet bijten.

Als ik de postbezorger buiten tegen kom als ik aan de wandel ben met mijn honden dan word ze altijd even geknuffelt door haar.

En dan de opmerking dat je denkt dat de hond veel macht heeft in het gezin.
Wat een onzin.

Zeker een herder is erg waaks en zijn reaktie was heel natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij makkelijk, de eigenaar v/d hond is aansprakelijk. Dus bij schade in welke vorm dan ook moet je zich tot hem wenden. Indien hij niet wil luisteren of dat de hond (zal in dit geval wel meevallen) gevaarlijk is, kun je je wenden tot de politie.