Ik laat mijn katten aan elkaar wennen, nu vallen ze elkaar constant aan. Wat moet ik doen?

De 8 maanden oude kat is niet goed gesocialiseerd als kat en de kitten is sinds gisteren in huis. De kitten vertoonde onderdanig gedrag in het begin maar is nu enorm aan het blazen als de kat er bij komt. Vervolgens staat de kat klaar met zijn poot en als hij de kans krijgt geeft hij stevige tikken, volgens mij zonder nagels. Nu hebben ze net even met elkaar een paar minuten gevochten. Ik heb wel eens gelezen dat je ze even moet laten uitmaken wie de baas is maar ook met rake klappen en bijbehorende stress? Ook weet ik niet of ik er goed aan doe de kitten te beschermen/ even bij me te nemen.

Toegevoegd na 1 dag:
de kater likt nu de kitten als hij slaapt maar als je even niet op let zet hij zn tanden om het kittens hoofdje of bijt hem in de onderkant van zn nek, dus niet in nekvel. Het likken is positief alleen het bijten is niet goed. Ook gooit de kater zn voorpoten om de kitten heen als die op zn rug likt om hem vervolgens te bijten

Toegevoegd na 3 dagen:
inmiddels gaat het minder ruw en gaat ook de kitten achter de kater aan ;)

12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

was het daadwerkelijk vechten, met veel lawaai erbij?
meestal kan je een kitten tamelijk probleemloos bij een andere kat zetten, zeker als die nog zo jong is als die van jou.
je oudste is al wel gecastreerd neem ik aan?
anders zou ik dat zo snel mogelijk doen.
als het werkelijk hommeles is, dan is het beter de katten voorlopig van elkaar te scheiden.
haal feliway spray in huis, voor een velig thuis gevoel.
aai de katten beurtelings en verwissel regelmatig mandjes en dekentjes, zodat beide katten nun geur vermengd raakt.
neem hier ruim de tijd voor, en overhaast niets.
als alles weer tot rust is gekomen kan je een hordeur plaatsen, of de deur met een haakje op een klein kiertje zetten.
ze kunnen elkaar nu wel zien, maar niet bij elkaar komen.
vervolgens ga je snoepjes en lekkere hapjes geven, ieder aan de eigen kant van de deur.
zo gaan ze elkaar associeren met prettige zaken.
als dat ook rustig verloopt, kan je de katten bij elkaar laten.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
loginabcde
12 jaar geleden
hij is gecastreerd. Het was echt vechten kitten op zn rug met pootjes gespreid en nageltjes uit en de kater er praktisch op en tikken uitdelen. Normaal komt de kat even langs om een tik te geven maar nu was ik even in de keuken.
Ik weet ook niet of ik er goed aan doe om de kitten op schoot te hebben. De kater lok ik op rustige momenten op mn schoot.
Rieneke1
12 jaar geleden
hmz, dat klinkt toch niet als echt vechten.
zoals je het nu zegt, zou ik het toch even op z'n beloop laten.
wellicht wat lekkere hapjes uitdelen in elkaars nabijheid?
en neem je kitten gerust op schoot.
besteed er maar niet al te veel aandacht aan.
loginabcde
12 jaar geleden
ik denk dat het vanuit de kater inderdaad steeds meer spelen is. Hij heeft een paar aanvallen en loopt dan weg met een soort half miauwtje/kreuntje. Kitten zit bij elke blik te blazen en oren achteruit. Lijkt soms wel dat de kater bang voor de kitten is.
Rieneke1
12 jaar geleden
ah, geduld, gaat goed komen! :)
loginabcde
12 jaar geleden
ondertussen heeft de kater het, slapende, kitten al 3 keer even gelikt. De kitten blaast zodra hij in de buurt komt of wakker wordt. Gaat er soms nog wel even ruw aan toe maar de 3 momenten van het likken zijn een goed voorteken. Misschien word onze wildebras nog wel een vadertje voor de kitten ;)

Andere antwoorden (2)

De 8 maanden oude kat is de baas. Kitten komt er bij, is nog een baby, komt nog geen ´wie is de baas´ vechtpartij aan te pas.
Geef ze allebei aandacht, de oudste eerst, heeft meeste rechten, is de baas.
De tikken die de oudste uitdeelt zouden moeten zijn om de jongste zijn plaats te wijzen.
Vechtpartijen op leven en dood zijn nog niet aan de orde (gemiddeld) daar is de kitten nog véél te jong voor.
Als dit langer duurt, zou ik ze toch in aparte ruimtes laten (tijdelijk) want dit is geen doen, niet voor de kater, niet voor de kitten en niet voor jou.
Heb je wel voor beide katten een eigen kattenbak ? is belangrijk. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Waarom moeten ze een eigen kattenbak hebben? Ik hoor dat heel veel. Ik heb ook twee katten, maar ik heb maar 1 kattenbak. Al een paar jaar, en dat gaat goed. Niet als afzeiken bedoelt hoor Jodokus52 ;-) Ik vraag het me alleen af, ik heb ook echt geen plek voor een tweede bak, maar ik wil wel dat mijn katten het goed hebben.
Rieneke1
12 jaar geleden
sterker nog; geadviseerd wordt net zoveel bakken als je katten hebt, plus 1 extra.
veel katten poepen en plassen niet graag in dezelfde bak.
verder kunnen katten op een subtiele manier vijandig zijn, en de ander de toegang tot de bak ontzeggen, door er bijvoorbeeld voor te gaan zitten staren. uiteraard zijn er ook legio gevallen waar het wel goed gaat met een gedeelde bak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*HeerV : ik heb jaren 3 en daarna 2 katten (meestal allemaal katers) gehad en één kattebak..., ´smorgens gooide ik de hele inhoud weg, ´savonds ´schepte´ ik en een keer per week (zaterdag) sopte ik (met dreft...) de bak. Nooit een probleem gehad.
Nu ik in een benedenhuis zit en de beestjes (andere katten) naar buiten kunnen. De ene ging soms, als ik de bak net verschoond had, ´per ongeluk´een keertje op de bak, maar eigenlijk deed hij alles buiten ! De andere ging ook buiten, maar net zo vaak voor het gemak binnen en dat is niet afhankelijk van het weer ! Beide katten zijn/waren echte ´die hards´ komen doorweekt binnen en springen dan vrolijk in je armen, drijfnat...
Ben regelmatig bij verschillende mensen over de vloer gekomen waar de kattenbak goor/vies/smerig was. Dan krijg je ook sneller problemen.
En dan heb je uiteraard nog wat Rieneke beschrijft ´bak-nijd´.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Lol die 2 van ons gaan soms zelfs samen op de bak...zou bijna denken dat Voldy vrouw is omdat hij samen met een dame naar de WC gaat ;-)
Mijn kater was 1 jaar toen er een kitten bij kwam, een vrouwtje.

Na 1 uur was het inderdaad vechten, en de kater deed echt heel gemeen! Hard in haar ruggetje bijten, slaan, uit de mand trekken, in haar buikje bijten, was echt zielig. En de kitten gillen!

Ik ben er tussen gekomen. Steeds met de plantenspuit, of ik stopte de kater in de reiskooi. Iedere keer zodra hij gemeen deed, pakte ik hem op, en stopte hem in de kooi.

Op een gegeven moment merkte ik wel dat de kitten al begon te gillen als de kater haar alleen maar besnuffelde, dan reageerde ik niet.

Als ik ging slapen of van huis ging hield ik ze gescheiden. Uiteindelijk werd het minder, en hoefde ik alleen maar op te staan of de kater was al weg.

Het heeft een half jaar geduurd voordat Voldy de indringer accepteerde.

Nu slapen ze samen in een mand, krabpaal of op de bank.
Volgens de dierenarts hoort dat niet haha, omdat een kat geen groepsdier is. Ze likken elkaar schoon, tot diep in de oren :-D

Af en toe vechten ze nog wel eens, maar daar reageer ik nu niet meer op. Videl is oud genoeg nu om het zelf op te lossen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik deed ze ook wel eens allebei in een eigen reiskooitje en dan tegenover elkaar neerzetten. Gewoon verplicht elkaar aankijken. Dan gingen ze liggen spinnen...rare beesten.

En ik weet ook nog hoe ik Videl een keer mee moest nemen naar de dierenarts, zij zat in haar kooi, en Voldy liep los. Ik ga even naar de WC, hoor ik iets schuiven...was Voldy de kooi vanuit de woonkamer naar de WC aan het trekken met 1 poot haha, moest zo lachen.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
heeft jouw dierenarts nog nooit van kattenkolonies gehoord?
onder bepaalde omstandigheden, met name voldoende voedselaanbod, vormen poezen wel degelijk groepen, samen met hun dochters en nog niet geslachtsrijpe zoons.
ook jonge katers kunnen kleine vrijgezellengroepjes vormen.