In de tuin van mijn onderburen ligt de kat van mijn naastburen. Die kat heeft wondjes en meestal springt ie weg als ik kom, nu niet. Dierenambulance?

Ik ben pas 16 en mijn ouders zijn niet thuis. Nu komt er een vrouw van beneden en zegt dat de kat van onze buren in haar tuin ligt. Nu zijn de buren weg en zij ging naar haar werk. Of ik het aan hem door wilde geven. Maar hij ligt er wel erg triest bij en ik weet niet wat ik moet doen! Moet ik de dierenambulance bellen? Ik heb er een foto bijgedaan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de dierenambulance bellen en vragen wat je moet doen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Het is geen hij, maar een zij.
Ziet de kat er al langer zo verwaarloosd uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bellen.
als je weet van wie de kat is kun je ze wel vertellen dat je de dierenambu hebt gebeld ivm verwondingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als jij boven je buren woont, en de poes is van je naaste buren, dan is ie dus minimaal 1 verdieping naar beneden gevallen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het zit anders, ons huis is een beetje ingewikkeld om uit te leggen, de onderburen wonen als het ware in een appartement(dat van ons huis is) in de grond. Het is een normaal huis, geen flat, en de kat is niet uit het raam gevallen, de buurman is al naarde dierenarts, geen idee hoe het nu met de kat gaat, ik zal het wel even navragen want hij zag er wel superlief uit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vind het zielig hoe hij/zij daar ligt op de foto.
zelf ben ik dol op poezen/katten.
veel kan ik niet helpen.
maar,doe aardig tegen de poes en bel de ambulance.
ondertussen terwijl hij onderweg is kun je je poes een beetje verwennen. lief knuffelen, melk geven,brokjes,tja, verwen een beetje.
als de ambu er is dan kan je poes verzorging krijgen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Vogelisvrij, een kat die zich niet goed voelt kan je veel beter met rust laten, zeker als het niet je eigen kat is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vogelisvrij, zoals Rieneke al zei: met rust laten, helaas maken we veel mee dat mensen een situatie zielig vinden. Een groot probleem is altijd om uit te leggen dat dat als het je zelf zou overkomen het zielig is, maar dat een dier deze emotie niet kent en berust in zijn lot. Het zielig vinden wordt vaak gevolgd door optreden vanuit menselijke gedachtegang en kan lijnrecht op de juiste actie staan.
Het beste voorbeeld is het meenemen van uit het nest gevallen vogeltjes.
Goedbedoeld, maar precies datgene wat je níet moet doen. De kat is al naar de dierenarts gebracht, het enige juiste wat te doen. Door de eigenaar of anders door een gealarmeerde dierenambulance, die dan wel eerst moet kijken hoe de situatie is en als eerste de eigenaar probeert op te sporen. (chip?)
Overigens een kat melk geven is uit den boze, hooguit de speciale kattenmelk uit een pakje.

Antwoorden (4)

Ja daar zou ik even voor bellen.
De kat is er niet best aan toe, en wie weet wanneer je buren weer thuiskomen?
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik hb gelukkig mn ouders weten te bereiken en hun hebben mn buurman gesproken, hij zei dat ze al 15 jaar was en altijd van die plekken had, maar haar gedrag verandert de laatste tijd wel, (eerst rende ze weg en nu niet meer) dus hij gaat een afspraak maken bij de dierenarts. Dus ik laat het nu aan hem over(hij houdt van zn katten dus ik weet dat hij er veel aan doet om ze weer op te peppen!, maar ik betwijfel het omdat ze al zo oud is of het nog wel goed komt, maar dat zullen we zien). Ik hoop het beste! Bedankt voor je antwoordt in ieder geval!
Rieneke1
10 jaar geleden
Hopelijk gaat hij idd met de kat naar de dierenarts, dat had hij al veel eerder moeten doen.
Ga gewoon langs de dierenarts ,de rekening kan gewoon door de eigenaar betaald worden ,haalt de dierenambulance de kat op dan moeten ze ook de dierenambulance betalen voor het terug halen van de kat plus evt. gemaakte dierenartskosten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Dierenambulance mag in dit geval niet handelend optreden. (Eigenaar bekend)
Eerst de dierenpolitie bellen (144) en de situatie uitleggen.
De dierenpolitie kan desgewenst de ambulance er naar toe sturen, zeer waarschijnlijk vergezeld door een ambtenaar van de Landelijke Inspectie Dienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, er is echter een groot verschil tussen een loslopende hond en een kat die in de tuin van de eigenaar zit.
Sowieso wordt er een onderscheid gemaakt tussen katten en honden. Katten mogen wettelijk (helaas?) vrij loslopen - hoe veel overlast ze soms ook veroorzaken - honden die loslopen vormen al snel een gevaar voor zichzelf of het verkeer of anderen. De ambu zal daar al gauw naar handelen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Tuurlijk treden we handelend op als de kat acuut hulp nodig heeft.
Dat is niet altijd zuiver in te schatten, maar we doen ons best.
Daar komt verder geen dierenpolitie of LID-inspecteur aan te pas.
Voor zover ik begrijp lag de kat niet in de eigen tuin.
Hoe is het nu met de poes?