hoe kan ik mijn hond afleren om kuikentjes en hamsters te doden (broder colli)?

Toegevoegd na 11 uur:
(bedankt voor de reacties. Wij hebben een grote tuin met kippenhok. Soms ontsnapt er een kip. De kuikentjes liepen helaas door het hok heen (groot gaas)
Het is zo dat hij de dieren niet opeet, maar alleen vermoord. Er is geen bloed bij de dieren te vinden (alleen de hamsters, die bijten terug en hadden toen we ze vonden een bebloede mond)
De hond weet dat het niet mag, want als wij erbij zijn en de kids hebben de hamsters vast, dan zie ik hem kijken met grote ogen, maar hij draait zijn kop altijd om als ik streng kijk. Naar mijn mening weet de hond het gewoon. Het lijkt ook of hij achteraf spijt heeft. (hamsters likken na de dood en "verzorgend" in zijn mand leggen).
Natuurlijk laten we de hond en de hamsters niet alleen. Alleen is het nu 2x geweest dat de kinderen de kooi open laten staan en de hamsters eruit gelopen zijn.
Wij zijn zeker de baas over de hond (als wij eten, mogen de honden niets, wij gaan als eerste door de deur, honden mogen enkel naast of achter ons lopen etc. ) Dat keurt hij ook goed. Alleen als wij er even niet zijn gebeurd zoiets....

Toegevoegd na 14 uur:
Gelukkig doet hij alles wat je zegt. Hij komt direct bij een roep, ik hoef 1 vinger te wijzen en hij gaat liggen e.d. Daarin is hij zeer getraind. Zo raar dat hij zich niet kan inhouden, ookal doet hij alles.
Maar het is een goed idee om een kuikentje of hamster in een kooitje te zetten en hem erom te laten lopen. Als hij ook maar even stopt of kijkt zal ik hem een waarschuwing geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Het heeft natuurlijk met het jachtinstinct van de hond te maken. Alle honden zijn jagers van oorsprong. Hoe zouden wilde honden anders in leven blijven!
Maar.... ook in het wild levende honden die in roedelverband jagen, hebben een leider. Deze leider geeft aan wanneer de jacht begint en op welke wijze de jacht verloopt.

Bij een gedomesticeerde hond is het dus de taak van de baas om de jacht toe te staan of af te keuren. Hoe zouden anders jagers met jachthonden hun honden onder contrôle kunnen houden.

Laat je je hond alleen op het erf, dan ligt de zaak ingewikkelder. Je zult dan zoveel overwicht op de hond moeten hebben, dat hij ook bij jouw afwezigheid weet wat wel en niet is toegestaan. Het is zoiets als een boterham met roastbeef op de tafel zetten en de kamer verlaten, wetende dat je hond er niet aan zal komen!

Maar eenmaal de jacht 'geproefd' hebbende, is het veel moeilijker om de boel terug te draaien. Prooivangst op eigen initiatief is zelfbelonend gedrag. Als een roofdier eenmaal de smaak te pakken heeft zal hij dat willen herhalen.

Je zal nu dus valkuilen moeten inbouwen en heel oplettend moeten zijn. Dit is echter zo ingewikkeld, dat je daarbij hulp van een hondentherapeut nodig zult hebben. Tenzij je alles achter slot en grendel zet, zodat de hond er niet meer bij kan komen. Dat zou mijn eer te na zijn. Ik zou willen dat mijn hond mij gehoorzaam was, in ieder opzicht. Dit is geen machtsmisbruik, maar overlevingskans voor het dier, zoals dat vanuit de natuur is bepaald.

Ik heb een jachthond en zij komt terug op ieder gesis of gefluit mijnerzijds, zelfs als er reeën ons pad kruisen. En zo hoort het ook.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is natuurlijk zo, dat een Border Collie een werkhond is. Geef je deze honden te weinig of geen werk, dan zullen ze dat zelf zoeken. Verdiep je in de natuur van de Border Collie en je zult ontdekken, dat je er met een straatje om niet bent. Ook het loslopen op eigen terrein geeft zo'n hond niet genoeg 'geestelijke' voldoening. Dan zal hij dus, om aan zijn aangeboren talenten te voldoen, zelf zijn werk opzoeken. In dit geval is dat het omsingelen, vangen en doden van een prooi.
Ga werken met deze hond. Schapendrijven of iets dat dit vervangen kan.
http://www.bordercollieclubnederland.nl/
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit zal heel moeilijk worden want het is niets meer dan het jachtinstinct van de hond.

Ik ben bang dat het je niet gaat lukken,maar je kunt wel een gedragstherapeut erbij halen die het gedrag er misschien wel uit krijgt,maar nogmaals,dit zal heel moeilijk worden.

Probeer te vermijden dat je hond bij de kippen en hamsters kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste dieren hebben geen spijt, dat is een menselijke emotie. Jouw hond heeft gewoon een jachtinstinct en het is aan jou om die arme kuikens en hamsters te beschermen tegen de hond. Dus zorg er in elk geval voor dat je hond er niet bij kan. Hamsters op een hoge kast zetten of iets dergelijks, simpel toch!