Als mijn papegaai in een het geaard snoer van m'n laptop doorbijt, is de aarlekschakelaar dan capabel om hem te behoeden voor elektrocutie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In principe wel. Ligt er wel aan wat voor aardlekschakelaar je hebt. Er zijn 2 soorten de eene meet of er stroom verdwijnt naar de aarde en de ander meet het verschil wat erin gaat en eruit komt tussen de fase en de nul draad. de laatste moet hem redden. De eerste ligt het eraan welke draad hij het eerste doorbijt.

Toegevoegd na 4 minuten:
30 Mamp. is de spanning die de schakelaars laten ingrijpen dus daar merkt hij niet veel van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens Wikipedia: "Dit gebeurt zo snel (binnen enkele milliseconden) dat degene die het lek veroorzaakte helemaal niets voelt (behalve dat het apparaat niet meer werkt)."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt toch echt aan de soort die je hebt... Me vader kreeg een schok van hand tot elleboog te verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ja ik zou het ook niet durven uitproberen :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent de enigste niet, hij ook niet meer haha :p
Over het algemeen is de keuken, badcel en evt inpandige berging voorzien van wandcontactdozen met randaarde.
De randaarde is meestal aangesloten op de aardlekgroep.
De huiskamer en slaapkamers niet.
De voeding van MIJN laptop gaat van een 230 volt aan-
sluiting naar een omvormerblok en heeft GEEN randaarde.
Is uw papegaai aan het knabbelen aan het 1e deel van de voedingsdraad vanaf de wandcontactdoos gerekend,
dan is hij/zij het haasje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hangt er nog steeds vanaf of Lorre zelf geisoleerd zit (op een rubber matje) of dat ie elders nog "geaard" is. In dat laatste geval slaat de aardlek ook uit.
Zo als de Engelsen zo mooi zeggen"The proof of the pudding is in the eating.
Ik ben bang dat lorre eerst wel even een schok door zijn/haar lijf krijgt en van zijn /haar stok valt.
Wat dan voorjou weer aanleiding kan zijn om uit te barsten in het aloude kinderliedje; Papegaaitje leef je nog...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet direct te beantwoorden met ja of nee.

Als Lorre eerst de 2 polen van het snoer raakt zal de aardlekschakelaar niet reageren. Die reageert nl op een stroomverschil tussen die 2 polen. (tenminste, als Lorre niet via een andere route zelf geaard is, maar bv op een rubbermatje zit)

Raakt Lorre eerst de aarde in je snoer en dan de stroomvoerende draad dan slaat de aardlek schakelaar direct om, zo snel als anderen al zeiden, en zal Lorre er maar weinig van merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij in een snoer bijt krijg je een schok dus als je papagaai dat doet denk ik hij ook wel...