De Dierenambulance bellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst nagaan of het echt een zwerfkat is. Heeft de kat manieren, is de ksat duidelijk bekend met het idee huis en mensen? Ziet het er gewoon goed en gevoedt uit? Wellicht is het gewoon een nieuwe kat in de buurt. Laat het beestje lekker rondlopen. Katten hebben een goed gevoel voor richting.

Is het echt een zwerfdier, wat er wellicht wat ondervoedt bij loopt en loopt te mauwen als is het de weg kwijt: Breng het naar een asiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet doen wat je hart je in geeft.. De dierenambulance bellen, het naar de dierenarts brengen, het zelf meenemen en verzorgen, zelfs het laten liggen behoort tot de opties.

Doe wat je hart je in geeft, dan weet je het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een stichting waar je gevonden of vermiste huisdieren kunt aanmelden: St. Amivedi. Als mensen hun kat of hond kwijt zijn, kunnen ze daar naartoe bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het dier gezond is, doe je helemaal niks.
Je kan met een zwerfkatje spelen, maar je moet 'm wel gewoon z'n gang laten gaan, ook als die niet met je mee wil lopen. Dat beestje woont buiten.

En als het diertje ziek is, of wat anders mankeert, dan is het wel lief als je zorgt dat ie verzorgd wordt.
Neem 'm dan mee naar een volwassene in je omgeving. Die kan samen met je naar het diertje kijken en die ziet of er hulp nodig is. En zo ja, dan weet die volwassene wel een dierenarts te vinden.
Want als het ziek is, moet het naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn, dat het diertje pas een nieuw huis heeft, en z'n omgeving aan het verkennen is. Jonge dieren zijn vaak heel onbevangen en nieuwsgierig, en stappen op iedereen af....Kijk eens om je heen, of je iemand ziet die duidelijk in de buurt woont : vraag, of ze het diertje kennen. Vaak weten buren van elkaar, of ze een huisdier hebben. De eerste dag het zeker niet meenemen of ergens heenbrengen : pas als je het op dag 3 en dag 4 nog steeds 'los' ziet rondlopen, zou je het naar een asiel in de buurt kunnen brengen. Maar vaak hebben ze echt een huis, hoor - een echt in het wild levend zwerfdier is meestal héél bang voor mensen, en die zal je niet zo maar kunnen aaien, laat stáán dat je het op zou kunnen pakken.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breng het zwerfkatje dan naar het asiel, dat is echt niet zielig! De katten worden liefdevol verzorgd, het dierenwelzijn is gewaarborgd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er mee naar de dierenarts gaan en er verder voor zorgen.
Zo een beestje heeft toch ook recht op een goed leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
andere dieren ?

ligt eraan welke , als je bokito tegen komt moet je hard weg rennen en de politie bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het diertje zichtbaar gewond is kan je de dierenambulance bellen.

Anders kan je het asiel/dierenarts bellen, vaak zijn vermiste huisdieren gechipt.
De medewerkers kunnen dan zo de eigenaren achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben al eens een zwerfkatje opgehaald. Ze was gedumpt op een parkeerplaats. Het was nog een jong katje en erg mager. Wel aanhankelijk en niet bang. We hebben haar meegenomen. Ze was niet gechipt en er was geen kat gemeld als vermist die er zo uit zag als deze poes. We hebben jaren lang heel veel plezier gehad van deze poes. Ze was een echte buiten kat, maar kwam telkens wanneer we riepen weer bij ons. Dus wel even laten checken of de kat gechipt is en of er zo'n kat als vermist is opgegeven. Wil je niet voor het katje zorgen dan kun je 't naar een asiel in de buurt brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat moet je doen...tja...wat jou op dat moment het beste lijkt.
Ik heb er een in huis-nu al weer 12 jaar-kwam heel klein,met erge oormijt en onder de vlooien telkens bij ons in de tuin-na 1 dag miauwen en regenen konden we het niet langer meer aanzien.
De poes kwam-zag en overwon!
De andere dag naar de dierenarts gegaan voor zijn oortjes en de vlooien-het beestje moest 2x daags zalf in zijn oren hebben-een week lang-en na die week....waren we helemaal verknocht aan hem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf zou de dierenambulance bellen. Of een asiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de chinees brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon met rust laten. Stel je voor dat de eigenaar in de buurt aan het zoeken is, dan vindt ie hem nooit als je hem ergens anders mee naar toe neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan hoe je hem aantreft op straat. Als ie behoorlijk plat is zou ik er niet veel meer aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk zelf voor de dierenambulance en krijg deze vraag regelmatig.

Is het dier gewond of sterk vermagerd? Meteen de dierenambulance bellen.

Ziet het dier er gezond uit dan niet bijvoeren en als het na een paar dagen nog in jou omgeving loopt de dierenambulance bellen. Deze kunnen dan kijken of het dier een chip heeft.

Een zwerfhond niet mee naar huis nemen maar meteen de dierenambulance bellen.

Vogels: Alleen gewonde vogels naar een vogelopvang brengen. Het liefst zelf, want de dierenambulance rijd zich een slag in het rond gedurende de lente met vogel ritten.

Andere dieren: Die zal je niet gauw zwervend aantreffen maar als je ze vindt meteen de dierenambulance bellen.

Mocht je aan het strand een zeehond of iets dergelijks aantreffen meteen de reddingsbrigade waarschuwen en het dier nathouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan hoe erg het is.
Stel dat die niet meer kan lopen of zo.
Dan kan eventueel een doosje pakken bij een supermarkt en er in doen. en dan meenemen naar een dierenasiel.
Maar goed. Als die kan lopen of zo gewoon wat moe zeg maar, ja dan kan je gewoon met rust laten. Misschien is de eigenaar al opzoek.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten 1e moet je nagaan hoe jij weet dat dit een zwerfkat is. Want een kat of hond die buiten lopen zijn vaak van iemand en loopt gewoon los. Is het beestje goed doorvoed en zit super in zijn vacht met een mooie glans erop dan zal dit geen zwerver zijn.

Als jij dus echt het vermoeden hebt dat dit een zwervertje is en je kan deze dus pakken, kan je allicht op amivedi.nl kijken of deze vermist is. En anders de dierenbescherming bellen dat je deze hebt gevonden. Ze zullen deze dan bij je op komen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag hem liefdevol opvangen. Maar wel melden bij het dierenasiel. Is het dier vermist dan hoor je dat wel.
Laat je een dier aan zijn lot over dan wordt het een zwerver, met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vang het op, zorg ervoor zo lang als dat moet en laat het weer gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen, als het diertje verder niks mankeert, dan kun je hem zelf naar het dierenasiel brengen. ( of des noods naar de dierenarts als een asiel erg ver weg is, dan kan een dierenambulance op de terugweg van een rit het dier meenemen naar het asiel. tenminste, dat werd hier wel eens gedaan)

Echter wanneer het dier gewond is, zorg dan (natuurlijk) dat hij niet vlucht en zorg dat je dierenambulance hem/haar komt ophalen. Deze weet precies hoe het dier verzorgt moet worden en hoe het veilig naar het dierenasiel gebracht kan worden.

De dierenambulance rijdt indien het ernstig is vaak eerst naar de dierenarts.
-------------------------------------

Met een beetje geluk is het dier gechipt en kunnen ze de eigenaar weer opsporen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zeg; gechipt: omdat je het er natuurlijk niet altijd vanaf kunt zien. Je weet niet altijd zeker of het een zwerfkat is of een ontsnapte kat (of ander huisdier).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd het zelf, bel anders de dierenambulance of het asiel.