bij benadering: 1/10 per persoon in Nederland is ongeveer 1.7 miljoen
In de hele wereld natuurlijk veel meer, maar daar kan ik geen slag naar slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een willekeurige dag in 2011 leefden deze aantallen dieren in de vee-industrie:

Legkippen 44,5 miljoen
Vleeskippen 51,4 miljoen
Vissen 22,9 miljoen
Varkens 12,4 miljoen
Melkkoeien 2,7 miljoen
Schapen 1,1 miljoen
Kalkoenen 1,0 miljoen
Eenden 1,0 miljoen
Vleeskoeien 0,3 miljoen
Vleeskalveren 0,9 miljoen
Konijnen 0,3 miljoen
Melkgeiten 0,3 miljoen

Dagelijks worden in ons land 1,3 miljoen dieren geslacht.
Ga maar na hoeveel van die geslachte dieren kippen zijn. Duizenden!

Er zijn 44.5 miljoen legkippen in ons land (CBS 2011).

Elke seconde wordt een eendagskuiken vergast of levend vermalen.

In 2011 hebben Nederlandse kippen 10,6 miljard eieren gelegd.

Een gemiddelde hen wordt zeventien maanden oud, komt nooit buiten en broedt nooit een ei uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er werden in Nederland in 2011 volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 490.413.200 vleeskuikens geslacht in Nederland, en 15.218.900 overige kippen (hoofdzakelijk afgestoten leghennen).
Per dag is het dat dus ongeveer 1.343.597 vleeskuikens en 41.695 overige kippen.

Wel is het natuurlijk de vraag wat je precies bedoelt met 'kippen'.
Vleeskuikens (het vlees dat we eten als we zeggen dat we kip eten) zijn nog kuikens en nog geen volwassen kippen, valt dat voor jou onder kippen? De categorie overige kippen zal wel grotendeels volwassen kippen zijn.
En er zitten natuurlijk ook hanen bij, valt dat voor jou onder kippen?

Ik weet overigens niet of de 'waardeloze haantjes' (zo'n 30 miljoen per jaar volgens bron 2) daar al bijzitten, het schijnt dat hun vlees niet gegeten wordt door mensen, dus ik weet niet of dat bij deze cijfers betrokken is. Ongeveer de helft van de kuikens die geboren worden is natuurlijk haan en dus niet bruikbaar om eieren te leggen, dus die worden door de versnipperaar gegooid of vergast, omdat ze 'waardeloos' zijn, en het schijnt dat zij niet gebruikt worden voor vleesproductie, omdat ze daarvoor van verkeerde kippenrassen zijn.
Het is mij niet zo duidelijk of de gegevens van het CBS álle geslachte dieren omvat, of alleen de dieren die geslacht zijn voor consumptie.