waarom een ringetje om kanarie poot?

ik heb een kanarie, en ze heeft een zwart metalen ringetje om.
nou had ik al even zitten zoeken waarvoor dat ringetje is.
er zou een code op moeten staan en daardoor kun je vinden hoe oud hij/zij is?
ik heb geen code gevonden alleen een getal.
namelijk het getal '1'. wat betekent dat?
is dat dat ze 1 jaar is of iets anders?

Toegevoegd na 1 dag:
ik heb de dierenwinkel gebeld.
het ringetje is geen jaartal of leeftijd.
het is gewoon om de kanaries daar uit elkaar te halen.
we hebben ook meteen even gevraagd hoe oud ze was.
ze is van begin dit jaar, dus nu ongeveer 3 a 4 maand.
is het nu nog mogelijk om haar een beetje tam te maken?
ik hoef echt niet alles met haar te kunnen maar ik wil gewoon
dat ze een beetje minder bang is en niet de hele tijd voor me wegvliegt..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze 1 jaar is denk ik in ieder geval niet.
Dat zou betekenen dat ze elk jaar een nieuw ringetje om haar poot zou moeten krijgen. Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel een heeeel simpel ringetje. het is gewoon een heel makkelijk knijp ringetje.. zouden ze zoiets niet elk jaar kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb net even gebeld..
het ringetje heeft niet echt een betekenis.
er is een serie van 1 tot 20 om ze uit elkaar te houden.
de kanarie is van begin dit jaar dus een paar maandjes oud.
is het dan al te laat om haar echt tam te maken?
Ivana
12 jaar geleden
Ja hoor, tam maken kan zeker. Ik heb ze wel ouder binnen gekregen en tam gemaakt.
Rustig mee omgaan. Op vaste tijden voeren en er zacht mee praten. Af en toe een klein stukje sla door de tralies aanreiken. Vasthouden en wachten tot hij er aan begint te knabbelen. Sla werkt bij kanaries sneller dan voer uit de hand. Pas los laten vliegen als hij de sla uit de hand eet.
Nooit vangen om terug in de kooi te zetten. Als ze honger krijgen gaan ze vanzelf terug naar de voerbak. Ook niet geforceerd uit de kooi jagen, gewoon het deurtje open zetten.
Pas op dat hij niet tegen de kale ramen vliegt. De eerste keren is dat link. Beter even de overgordijnen dichttrekken als je geen vitrage hebt, of pas in de avond loslaten als het buiten donker is. Rustig handelen is het belangrijkste om een dier tam te krijgen.
Ivana
12 jaar geleden
De sla vasthouden hoor, niet de vogel!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke. thanks voor de tips :). maar ze heeft zo;n voerbakje waar gewoon altijd weer nieuw voer uitkomt. hoe kan ik haar dan op bepaalde tijden voeren?
Ivana
12 jaar geleden
Ja ik bedoel ook vaste tijden voor zijn slablaadje. Bij voorbeeld als je koffie gaat drinken. Je zal zien dat hij op den duur bij het rinkelen van een kopje of theelepeltje al klaar gaat zitten voor het stukje sla. Het zijn allemaal gewoontedieren, net als honden en katten.

Het beste antwoord

Als de kweker is aangesloten bij een vogelclub, kan hij ringen bestellen voor de te fokken vogels. Dat kunnen ringen zijn met het jaartal waarin de jongen uit het ei komen.

Hij kan ook ringen gebruiken die alleen voor hemzelf zijn, waarbij hij een getal heeft voor iedere vogel apart en kan aantekenen uit welk nest en van welk koppel de jonge vogel komt.

Hij kan vaste voetringen gebruiken of losse knijpringetjes. Vaste voetringen zijn bewijzen van fokproducten. Soms is dat belangrijk als je beschermde vogels wilt fokken. Hiermee kan je namelijk aantonen dat ze uit eigen fok komen en dus geen wildvang zijn. Voorbeelden hiervan zijn sijsjes, putters, groenlingen enz.

Losse knijpringetjes worden vaak gebruikt om een vogel te merken. B.v. als de fokker een jonge kanarie ziet zingen is het een mannetje. Even een knijpring om een pootje en je hoeft niet meer op te letten bij eventuele verkoop of je wel een man meegeeft of een popje.

Ik weet dus niet wat voor ring jij hebt, maar misschien kan je met behulp van deze handleiding iets beter begrijpen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het aanbrengen van vaste voetringen bij kanaries gebeurt tussen de 7e en 9e dag. Daarna is het bijna onmogelijk, of beschadig je het pootje. Het eraf halen gaat ook niet meer na die tijd. Bij een dik ontstoken pootje moet de ring met behulp van een ring-kniptangetje worden verwijderd.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor de vreselijke goeie uitleg:)
ik snap het een stuk beter...
ik zal morgen wel even naar de dierenwinkel bellen waar hij weg komt. misschien weet ik dan wat die 1 betekend.
super bedankt!
Rieneke1
12 jaar geleden
duidelijke uitleg, +