Mag je voorntjes in je vijver houden?

Hallo allemaal,

Volgende week ga ik naar Duitsland. Op de camping daar hebben ze een soort rivier. En daarin zit heel veel vis vooral voorntjes. En nu is mijn vraag: Mag ik die voorntjes (blankvoorn) vangen en in mijn vijver doen? Wij zelf hebben een goeie band met de campingeigenaar, we komen ieder jaar op die camping. En de campingbaas zegt dat het wel mag. Maar als hij dat zegt betekend dat dan ook dat het echt mag, of is het wettelijk verboden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voorntjes is geen beschermde vis en heeft ook geen minimum maat. Hij is tevens een uitstekende vijvervis, voor zowel grote als kleine vijvers. Het grootste probleem zit in het vervoer van de vis. Een voorn raakt snel in de stress en verbruikt dan heel veel zuurstof. Veel voorn's in een emmer met water en een deksel er op, overleven een ritje van een uur amper of niet, zeker als het ook nog warm weer is. Het beste gaat in een hele grote plastic zak, met heel weinig water en veel lucht, hierna de zak dichtknopen. Maar er zijn ook luchtpompjes te koop op batterijen of sigarettenaansteker van de auto. Hang je die in een bak met water en vissen, dan blijft alles in leven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100