Mag je voorntjes in je vijver houden?

Hallo allemaal,

Volgende week ga ik naar Duitsland. Op de camping daar hebben ze een soort rivier. En daarin zit heel veel vis vooral voorntjes. En nu is mijn vraag: Mag ik die voorntjes (blankvoorn) vangen en in mijn vijver doen? Wij zelf hebben een goeie band met de campingeigenaar, we komen ieder jaar op die camping. En de campingbaas zegt dat het wel mag. Maar als hij dat zegt betekend dat dan ook dat het echt mag, of is het wettelijk verboden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.dewinde.nl/minimummaten.htm weet niet of er meerdere soorten voorntjes inzitten die je mee wil nemen eventueel (of misschien bepaalde witvis door elkaar haalt omdat er best wel lookalikes tussen kunnen zitten?) de kopvoorn (ziet er wel heel anders uit) kent gesloten tijden dus deze mag je niet meenemen volgende week. ruisvoorn sprong bij ons uit de vijver weet ik me nog te herinneren, dus hoop dat je met je de duitse (blank)voorntjes meer succes hebt ;-)

Antwoorden (1)

Voorntjes is geen beschermde vis en heeft ook geen minimum maat.
Hij is tevens een uitstekende vijvervis, voor zowel grote als kleine vijvers.
Het grootste probleem zit in het vervoer van de vis.
Een voorn raakt snel in de stress en verbruikt dan heel veel zuurstof.
Veel voorn's in een emmer met water en een deksel er op, overleven een ritje van een uur amper of niet, zeker als het ook nog warm weer is.
Het beste gaat in een hele grote plastic zak, met heel weinig water en veel lucht, hierna de zak dichtknopen.
Maar er zijn ook luchtpompjes te koop op batterijen of sigarettenaansteker van de auto.
Hang je die in een bak met water en vissen, dan blijft alles in leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kopvoorn kent gesloten tijden en kent een mimimum maat (30 cm)
de bittervoorn is opgenomen in de flora en faunawet en staat zelfs op de rode lijst. voor de rietvoorn is de minimummaat 15 cm. (volgens de nederlandse bepalingen in ieder geval) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor, helemaal waar, maar in de vraag staat duidelijk dat het om de blankvoorn gaat, daar is geen min. maat voor.
Fijne dag.
Ivana
12 jaar geleden
Euca, ik denk dat jouw maten gelden voor het aan de haak slaan. Ik koop mijn kopvoorns ook bij een maat van 10 cm en dan worden ze 15 jaar in mijn (onze) vijver.
Ed, plusje weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed
helemaal gelijk. het staat idd duidelijk in de vraag dat het om blankvoorn gaat. vandaar ook mijn reactie.
het was namelijk enkel ter aanvulling voor de vraagsteller, omdat de blankvoorn het meest voorkomt maar er ook andere voorn soorten zijn waar men wel moeilijk over kan gaan doen.
mijn excuus hiervoor. jij ook een fijne dag. @ivana
de vraagsteller wil idd gaan hengelen, al zou jou methode een stuk minder omslachtig kunnen zijn als je niet van (sport)vissen houdt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, koop jij kopvoorn's ?
Bedoel je geen zilverwinde?
Een kopvoorn is eigenlijk ook een roofvis.
Ivana
12 jaar geleden
Wij hebben KOPvoorns, jazeker. Wisten in eerste instantie ook niet dat het roofvissen waren. Wij houden niet van goudvissen en al dat gekunstelde, dus kwamen we daarmee thuis. Toen ze een jaar of vijf in de vijver zaten en redelijk groot geworden waren, zag ik op een dag dat een drinkende jonge pimpelmees gegrepen werd. Ik rende de tuin in en zag de kopvoorn met de pimpelmees in de bek door de vijver zwemmen. Aan iedere kant van de bek een vleugeltje. Te laat voor alles moest ik toch een beetje huiveren. Later zag ik hetzelfde gebeuren met een tjif tjaf. Hij dronk, hangend aan het Australische riet, uit de vijver. De kopvoorn sprong boven het water uit en hap....
Ze hebben met drie stuks 15 jaar onze vijver onveilig gemaakt. Toen stierf de een na de ander. Er loopt een bruggetje over de vijver, kort op het water, zelfs een drinkende hond werd aangevallen (maar niet doorgeslikt). Grapjes te over als er vreemden over de vijver naar de overkant willen dus.....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, wat een mooi verhaal!
Wel zielig voor de vogeltjes, maar ja, die vissen moesten ook leven. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))
wat een killers!!!
ze hebben dus duidelijk een voorkeur voor vogeltjes lijkt het wel. (zijn mussen te gewoontjes voor ze?) :))
was de hond die de eetlust opwekte bij je piranha's toevallig geen drentse PATRIJShond? maar eh...vreemden worden toch wel gewaarschuwd door en bord? 'Pas op: hier waken de vissen' of iets in die (water)geest? #in het algemeen#
een winde van behoorlijk voormaat is net zo'n rover.
ze kweken echter een stuk makkelijker dan een kopvoorn, dus al met al heb je zeker bijzondere bewoners in je vijver!! :)
Ivana
12 jaar geleden
Euca, we spreken hier wel over vissen die uiteindelijk 40 cm geworden zijn. Kan een winde ook zo groot worden? (Ik heb geen idee.)
Ivana
12 jaar geleden
Ja, gevonden. Op Johans vliegvis blog een mooie foto van een grote Winde. Zeker 40 cm. Ik heb dus "beet" en ben weer wat wijzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zilverwinde kan 70 cm. tot wel 1 m. worden!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Man, ik gooi een voorn van 20 cm in mijn fietstas (zonder water) met een buiten temperatuur van 5°c en naar 8een half uur fietsen en ff bij laten komen in een emer water heb ik hem in mijn vijver gedaan waar hij nu al 2 week zonder problemen rond zwemt. Anders gezegd voorn is een van de sterkste vissen in Nederland.