bestaat er geen pilletje om je kat van 20 jaar te laten inslapen??

mijn kat is 20 jaar oud valt steeds als ze springt dan gaat het mis ze huilt ook veel in de gang maar kan ook uren bij je liggen,
ik vind het heel moeilijk om der in te laten slapen door een spuitje is er geen andere manier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Als je dierenarts het netjes doet is een spuitje een pijnloze en snelle manier. De kat wordt eerst in slaap (narcose) gebracht, en krijgt daarna pas een dodelijk middel ingespoten. Dat laatste werkt binnen enkele seconden.

Het is nooit leuk om een leven te moeten beeindigen, maar een spuitje is een rededlijk dierwaardige manier. Je kunt er eventueel bij blijven om het beest tijdens zijn laatste uren te steunen.

Een pilletje is veel minder aardig: opname van gif in het lichaam kan lang duren en behoorlijk pijnlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed ook dat je wijst op de werking van gif.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij Fijn dat je er op wijst om er bij te blijven, van te veel mensen hoor ik dat ze dat ...niet... doen! en dan denk ik : hoe kun je...!
nee, er is geen andere optie.
wel zou je tzt een buikprik kunnen vragen: dat vind ik zelf het minst belastend voor de kat en voor mij.
geen gezoek naar aderen die moeilijk te vinden zijn, maar gewoon een prikje en de kat zakt rustig weg.

verder denk ik dat je katje mogelijk nog wel even meekan.
mijn miepje van 20 huilt, schreeuwt, en krijst.
als ik echter haar gezichtje bekijk, dan is er niets aan de hand.
ze is gewoon stokdoof en ietwat van het padje af.
wat betreft het springen; het zou gewoon zwakte kunnen zijn.
je kan haar dan helpen door een opstapje te maken naar haar favoriete plekjes.
je hebt echter ook goede kans dat ze artrose heeft; overleg eens met je dierenarts, en zet haar eens voor een dag of 5 op de meloxicam.
dit is een pijnstiller/ontstekingsremmer waar ze mogelijk flink van opknapt.
wees alert, maar als ze nog geniet van eten, bij je liggen, aandacht krijgen, dan is het denk ik nog niet zo ver.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he rieneke!! ik las straks je antwoord en ik heb hetzelfde probleem. heb de dierenarts gebeld en kan het morgen ophalen. onze maya word volgende maand 25 en doet hetzelfde als jou poes maar ze riekt nu ook uit haar bekje ik denk dat er een ( laatste) tandje is ontstoken .ze is ook wat van t padje ;-) thanx ! (again)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"..ietwat van het padje af." Ik moet er wel een beetje om lachen :) + voor het hele antwoord
Rieneke1
12 jaar geleden
channeke, hopelijk knapt je kat er van op!
laat je het nog even weten?
mozesmina zeg, 25!!
dat beestje moet wel een goed leventje hebben gehad! :) natha, bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke, wat bedoel je met ...ietwat van het padje af... ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een dikke plus Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Rieneke. @jodokus52, Ik denk dat Rieneke hiermee bedoeld dat de kat even de weg kwijt is in zijn/haar koppie.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank plussers! jodocus, daarmee bedoel ik dat ze lichtelijk dement is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke, ik had willen vragen:
-gek als een deur :)
-mist een procent of 2 :) :)
-enigszins de weg kwijt ~^~^~ :)
wilde net 'reactie plaatsen' indrukken en heb het toen gewist! dacht : misschien beledig ik Miep(je) wel mateloos in jouw ogen en toen Niet Doen...!
Dus toch.
Ik vond het wel een geestige uitdrukking... LOL...:) funny!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergat daarnet : + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je.
Kristal
12 jaar geleden
yep Rieneke, ik had ook een kat van 19 jaar die echt dementerend was. Ze was een schatje. Met haar mauwen vroeg ze waar we waren. Als ik riep dat we boven waren (daar woonden we) dan kwam ze naar boven en was ze weer even stil. Tot ze ons weer kwijt was, dan begon ze weer te mauwen. Ze viel nogal eens van de bank af als ze wegdommelde, maar eigenlijk hebben we haar pas laten inslapen toen ze een hersenbloeding kreeg. Winnie, ik zou je aanraden eens naar de dierenarts te gaan om na te laten kijken of ze ergens pijn van kan hebben. Ze eten dan ook veel minder. Vergis je niet als een kat hard spint, dat kunnen ze ook doen als ze pijn hebben.
Het is goed om te proberen erachter te komen waarom ze huilt, maar dat kan dus ook zijn omdat ze jullie kwijt is en niet weet waar jullie te vinden. En als het toch moet, een prikje is zó pijnloos, zeker na een eerste prikje waarbij ze in slaap vallen. Echt, als je erbij blijft, zal je zien dat je geliefde kat geen seconde lijdt. Zeker niet als jij in de buurt bent.
Ik hoop dat je nog even van je kat kan genieten :-) Oja, Rieneke, +1 natuurlijk