Hoe komt het dat een cavia al helemaal "compleet"wordt geboren, dus met haar etc en zelfstandig is? En drinkt het wel bij zijn moeder de eerste tijd?

Toegevoegd na 14 minuten:
Een konijn en hamster worden bijv naakt geboren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

er bestaan 2 verschillende namen in de geboortes bij dieren.

nummer 1 is de nestblijver
een nestblijver kan zowel roof als prooidier zijn.
de nestblijver wordt kaal, doof en blind geboren.
dit omdat het voor hun natuurlijke gang van zaken niet nodig is om meteen te lopen.
de meeste nestblijvers zijn dieren die hun nest maken in holen. zoals: wolven, beren en ook konijnen.
dus zijn de jongen al beschut tegen het gevaar van (andere) roofdieren.

nummer 2 is nestvlieder
nestvlieders zijn altijd prooidieren.
de nestvlieder wordt geboren met een vacht en de oren en ogen gaan meteen open.
ze zijn er op gemaakt om na de geboorte meteen te kunnen lopen en rennen.
voor hun is dit nodig omdat ze geen andere beschutting of afweer hebben tegen roofdieren. ze zouden worden opgegeten als ze niet meteen met hun moeder mee kunnen rennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
nestvlieders hebben dan wel nog moedermelk nodig om snel te kunnen groeien en sterk te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!

Andere antwoorden (2)

cavia's zijn zoogdieren dus afhankelijk van melk..
overigens zijn cavia's pas met een maand of 5 pas zelfstandig en volgroeid..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let er wel op dat de beer met 4 weken al geslachtsrijp is en de zeug met 5 weken,dit is het moment om ze al uit elkaar te halen.
Ze hoeven na deze 4 a 5 weken niet meer bij hun moeder te blijven want ze zijn dan al zelfstandig,er mag alleen nog niet mee gefokt worden omdat ze hier nog iets te jong voor zijn. De min is overigens niet van mij hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook geen min van mij (vraagsteller)
het gebit van een pasgeboren cavia is al helemaal ontwikkeld, en binnen een paar dagen knabbelen ze al mee van het voer.
daarnaast hebben ze echter toch nog een week of vier moedermelk nodig.

Toegevoegd na 1 uur:
ik kon het niet vinden, maar ik vermoed dat cavia's, zoals bijvoorbeeld hazen, in de open lucht geboren worden.
ze moeten dan om te overleven al aardig compleet zijn.
konijntjes worden in een hol geboren, en hebben nog alle tijd zich te ontwikkelen.
Rieneke1