Waarom heeft mijn kat iedere dag (nog niet genestelde) teken op hem lopen?

Ik heb nu al een jaar lang deze kat, en de afgelopen paar weken heeft hij iedere dag teken los op hem lopen. Ik haal ze dan snel weg voordat ze zich vastbijten. Hij heeft heus wel eerder eens een teek gehad, maar dit is echt iets dagelijks aan het worden nu de afgelopen tijd. Ik vraag me af waarom hij ineens zoveel teken op zich heeft? Vind het zielig voor mijn kat :(..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Dat moet komen omdat je kat in een omgeving komt waar veel teken zijn.
Je kunt dit maar op een manier voorkomen, en dat is je kat een middel toedienen waardoor de teken je kat niet meer aantrekkelijk vinden.
Je kunt druppels (pipetje) kopen bij de dierenarts of de dierenspeciaalzaak.
Deze gebruik ik ook voor mijn kat, en heb nergens last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Skusme, je verdient een plus.
Mochten ze zich dan nog vergissen, die teken na toediening, dan bijten ze zich zeker niet vast. Gebeurde bij mijn hond op een natuurcamping met ongemaaid gras. Stikte van de teken, maar de hond zat onder als hij door het gras gerold was, ondanks de druppels. De teken vielen er met de zelfde snelheid weer af.
Teken zijn alweer een tijdje actief. Maar als je in een omgeving woont met egels, dan is het helemaal feest - tenminste, steeds als ik hier egels zie, zitten ze vol teken :-( En die egels zijn nu volop in beweging, dus teken worden ook makkelijker verspreid.

Mijn ene kat heeft in 9 jaar 1 keer een teek gehad (maar die dame krabt en poetst zeer fanatiek), de andere heeft ze steeds als ik niet heel consequent en heel zorgvuldig preventief een anti-tekenmiddel gebruik (hij is niet zo van het poetsen en blijft ook gewoon liggen dutten als er een slak over hem heen kruipt bijvoorbeeld).

Enige optie: zorg dat je een middel neemt dat ook tegen teken werkt. Volg de aanwijzingen zeer goed op - breng het middel op de huid aan (op twee plekken in de nek, waar de kat zelf niet aan kan likken), niet op de haren. Het middel wordt via de huid opgenomen, en daarna is de kat beschermd. Dan kunnen er best nog teken zich op hem laten vallen, maar ze zullen zich niet vastbijten (in elk geval niet lang genoeg om gevaarlijk te kunnen zijn).
Als je je kat net zo'n pipet gegeven hebt, kan het heel goed zijn dat ie direct daarna nog een teek oploopt: het middel moet zich eerst verspreiden.
Dus altijd nog even controleren, omdat er blijkbaar veel teken in jouw omgeving zitten.
Als je het middel goed hebt aangebracht, en consequent blijft toepassen, dan moet je kat verlost zijn van die tekenellende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt je terecht zorgen om je kat met zoveel teken ,maar denk ook aan jezelf want erg gevaarlijk voor de mens .Met de kat komt het wel goed na het geven van de druppels.Maar als je in de zelfde omgeving zit zou ik als ik je was jezelf ook gaan nakijken op teken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het niet de ziekte van Lyme? of schrijf ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee helemaal goed!!
Er is een middel "advocate" in de handel, alleen via dierenarts verkrijgbaar, dat helpt tegen teken, vlooien, enz enz zelfs tegen wormen. Zo heb je je kat optiemaal beschermd!