Mijn kitten valt mijn handen aan hoe leer ik dit gedrag af.

Mijn 6maanden oude kitten is nog erg speels, leuk natuurlijk maar ook tijdens het kroelen valt hij soms ineens mijn handen aan. Hoe leer ik dit gedrag af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Direct bevriezen. Niets doen, niets zeggen, gewoon niet bewegen en je kitten straal negeren.

Op die manier leert hij dat handen zijn om te aaien, niet om te grijpen. Die boodschap zal snel genoeg doordringen als de lol telkens direct voorbij is als hij je handen aanvalt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens: het is voor je kitten niet te begrijpen als je de ene keer met je handen met hem speelt (en 'spelen' is voor een kitten altijd 'stoeien') en de andere keer, tijdens het kroelen, dat ineens niet leuk vindt.

'Handen zijn niet om te grijpen' moet dus altijd gelden. Dat spelen met je handen is natuurlijk leuk, zolang hij nog zo klein is, maar je wilt straks echt geen volwassen kat die heeft geleerd dat het een leuk spelletje is om in je handen te hangen met vier klauwen en een set tanden.

Dus als je met hem speelt, altijd iets anders geven om mee te spelen dan je hand!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zat al in de startblokken voor een antwoord, maar je was me voor ;)
niets aan toe te voegen, +

Andere antwoorden (12)

Meteen stoppen, proberen af te leiden. Eventueel hard AUW roepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kitten vindt jouw handen erg leuk omdat ze bewegen, en dat "aanvallen" zal niet zo simpel af te leren zijn. Wat je kunt doen is, als je de kans krijgt, afleiden door iets door de kamer te gooien zodat hij daar achteraangaat. Om je handen te beschermen is het misschien een idee om de puntjes van de nageltjes af te knippen (ook goed voor je meubels). In het begin is het wat eng, omdat je bang bent dat je te ver knipt, maar als je oppast dat je alleen de puntjes erafknipt, lukt het prima. Bovendien zijn er speciale tangetjes in de dierenwinkel te koop. Ik doe het al jaren zo, gewoon kat onder je arm klemmen, met dezelfde hand pootje vastpakken en met je andere hand knippen. En dan natuurlijk een snoepje als beloning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter voor je meubels is om te zorgen voor goede krabvoorzieningen.
Ik herken het wel, de kitten weet niet dat hij jou pijn doet, voor hem is het gewoon spelen. Ik heb ook weleens de nagels in mijn handen gehad. Meestal doe ik niets en dan houden ze wel op of ik blaas even (niet zoals een kat, maar gewoon kort even blazen) en dan trekken ze hun pootjes ook wel terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een plantenspuit kun je je kitten slecht gedrag afleren daar het om je eigen handen gaat is dit wel lastig. je zou je partner kunnen vragen om de kat nat te spuiten het helpt wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me dat doen alle kittens en is de normaalste zaak van de wereld. Het hoort bij het speelse gedrag van opgroeiende kittens. Een plantenspuit doet wonderen gebruik het dan ook alleen als hij weer iets doet wat niet mag.

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een hengeltje met veertjes om mee te spelen en gebruik je handen om te aaien. Als je altijd om te spelen een speelgoedje in de hand hebt, is er niets " aan de hand".
Ivana
13 jaar geleden
Kittens onderling zijn ook wel eens te ruw naar elkaar daar hebben ze een hoog kort alarm geluidje voor ontwikkeld. Als je kitten je pijn doet kan je dus even een hoog kort piep geluidje maken. |En dan je handen snel terug trekken en je kitten even negeren. Het zal even duren maar uiteindelijk zal je kitten het geluidje associeren met Niet doen dat is AUW! Het speelse aanval gedrag zal uiteindelijk vanzelf afnemen. Hoewel mijn inmiddels volwassen kat als ze heel erg opgewonden is nog wel eens per ongeluk haar nageltjes wil gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kroel 'm in z'n nekje... 10 tegen 1 dat hij meteen stopt met bijten en rustig wordt...

Deze reactie werkt volgens dezelfde reflex die kittens doet ontspannen en rustig worden als de moeder ze in het nekvel pakt...

Toegevoegd na 20 uur:
Ik weet dit uit eigen ervaring... mijn kater van 1 jaar wordt ook wel eens te enthousiast tidens het aaien hij wil dan stoeien, net als ie met z'n poezenvriendinnetje doet... maar dat bijten (met z'n tijgergebit) doet echt pijn...
Als ik hem dan in z'n nek krauwel... (gewoon zachtjes) stopt hij meteen en gaat ontspannen liggen spinnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat deed mijne ook in het begin...
Ik zei gewoon AUWA! en dan stok ik mijn hand weg en na een weekje of misschien 2 stopte het...

Toegevoegd na 39 seconden:
stok = trok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet mijne van anderhalf (geen kitten meer) helaas nog steeds. Ben je gewoon rustig aan het aaien, en dan bijt hij je opeens. Fout opgevoed denk ik, geen idee.

Wat ik altijd doe is direct erna bij z'n nekvel pakken (niet optillen, daar is die van mij al te zwaar voor), dan wordt ie rustig. En hard "Stop" o.i.d. roepen. Dan weet hij duidelijk dat jij de baas bent, en op een gegeven moment associeert hij dat 'stop' geluid met 'ik moet rustig zijn' (hoop ik tenminste, ben er tijdje geleden mee begonnen, en zoveel bijten doet m'n katje gelukkig niet meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zijn nekvel pakken............en wat is het nut daarvan? Ooit een moederpoes gezien die een kitten in zijn nekvel pakt als hij iets doet wat niet mag? Of hard stop roept? Verdiep je eens in kattengedrag en raad mensen geen dierenmishandeling aan. Katten zien mensen niet als baas, dus dat gaat ook niet op. Lees maar eens op kattengedragtherapie.nl daar staan tenminste diervriendelijke adviezen op.
blaas in het gezicht en ze weten dat ze fout zitten. raar maar waar.
blijf dit herhalen en het zal stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud was het kitten toen hij uit het nest werd gehaald? Is jouw kitten de enige kat in huis? Bij een te vroege scheiding (voor 16 weken) en het gemis van een nestgenoot weet het kitten niet waar de grens ligt. Het is dus voor hem normaal gedrag. Het meest diervriendelijke is om niets te doen (je hoeft niet te gaan piepen als een kitten, een mens kan geen kat vervangen, dus je hoeft je ook niet kats te gedragen). Hand langzaam weghalen en alleen nog met hengels spelen en ander speelgoed waarbij jouw handen niet zichtbaar zijn. Nog beter, haal er een kitten van ongeveer dezelfde leeftijd bij. Jouw kitten heeft heel veel behoefte aan sociaal contact met andere katten.