Hoe kan je voorkomen dat muizen van het voer van mijn konijnen afblijven?

Ik heb op mijn balkon een paar hele lieve konijnen. Maar nu feesten de muizen lekker mee met al voer, en krijg ik dus op de rest van mijn balkon (in alle bloempotten enzo) een flinkie muizenplaag. Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn konijnen lekker op hun gemak van het voer kunnen knabbelen, zonder dat de muizen daarbij kunnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.4K

Antwoorden (9)

Zo te lezen is het je al uitstekend gelukt te voorkomen dat de muizen van het konijnenvoer afblijven.

Als je wilt voorkomen dat de muizen van het konijnenvoer eten, moet je je konijnen te eten geven op een plek waar de muizen niet bij kunnen komen. Er zal niets anders opzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar dat is dus het probleem, overal waar de konijnen komen, kunnen de muizen ook komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw konijnen lopen dus vrij los? Zou je een goed afgesloten voerhok kunnen maken of kopen? Dan zet je daar je konijnen twee of drie keer per dag een uur in, bij het voer, zodat ze lekker kunnen eten. De rest van de tijd mogen ze lopen waar ze willen. Houd dat voerhok altijd dicht, of de konijnen er nu wel of niet inzitten. Dan verdwijnen de muizen vanzelf. Ik ben geen konijnenkenner, dus ik weet niet of dit haalbaar is.
zitten de konijnen alleen in een gesloten hok?
-dan kan je er fijner gaas in zetten of twee stukken gaas over elkaar doen.
-of op een andere manier er voor zorgen dat de muizen niet binnen komen
-muizen uitroeien met gif (natuurlijk niet in het hok leggen, maar erbuiten) of iets anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult je nog verbazen waar muizen niet allemaal nog doorheen weten te komen...
Op alle plaatsen waar dieren zitten en er dus altijd voer aanwezig is, komen muizen. Doe je niets, dan zijn het er zo honderd+ de stankoverlast. Gif strooien ben ik geen voorstander van omdat je dan waarschijnlijk ook andere dieren vergiftigt. Er zijn in de handel, plastik muizenvallen met een permanente lokstof, te koop . Het duurt even voordat je ze hiermee vangt, maar na enige tijd gaat het prima. Niet gevaarlijk voor katten en kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak is het losliggende voer. Daar komen continu muizen op af. Als je vallen gaat gebruiken, stop je de toevloed van nieuwe muizen niet. Je bent dan altijd bezig met nieuwe muizen lokken, en dode muizen afvoeren. Continu. Jarenlang. Als de vraagsteller dat wil, best, maar als buurman zou ik er niet blij van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rotalulac, Al zal je alle muizen vergiftigen, ook dan is het een kwestie van tijd voordat er weer nieuwe muizen het voer ontdekt hebben Tegenhouden met gaas is een mogelijkheid, maar jonge muizen komen zelfs door volierre gaas heen! Konijnen wegdoen is de enige echte oplossing, maar daar zal de vragen steller niet blij van worden. Met wegvangen houdt je het onder controlle. Ik heb zelf dit probleem al jaren met vogels en kippen. Best lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Farstar, In mijn hok voor de vogels liggen wel eens dode muizen, maar de andere blijven komen. het houdt ze niet tegen. In mijn kippenhok niet omdat de kippen ook dode muizen opeten, daarom strooi ik liever geen vergif.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met konijnen kun je toch prima zorgen dat de muizen nooit bij het voer kunnen komen? Voer in voerhok, konijnen drie keer per dag een uur in datzelfde voerhok. De overige 21 uur staat het voerhok potdicht in een afgesloten kast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac, volgens konijnenkenners moeten konijnen altijd kunnen beschikken over voer?! Maar dat weet ik niet, maar om de konijnen een groot deel van de dag in een afgesloten kast te plaatsen waar muizen niet in kunnen gaat wel erg ver, ze hebben eigenlijk al geen leven in een veel te klein hokje, maar dan ook nog in een kast? Heb jij dat dan wel eens gedaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn is een beest dat de hele dag moet kunnen eten...
Misschien kun je af en toe een kat op je balkon zetten.
Behalve dat het efficiente muizenjagers zijn hebben muizen ook schrik voor de geur van een kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bewaar het voer in een gesloote emmer en staat je konijnen hok op pooten en niet op een tavel een balkje van 4 cm voor het gaas zo dat muizen er niet in/bij kunnen en sluit her hok goed af kijk het hok eens na waar ze er in en uit gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
derk, een muis kan bij een flat van 8 verdiepingen in een keer omhoog kruipen langs de muur, dus een balkje van 4 cm?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, muizen kunnen klimmen.
Hoi Edd,

Ik kende het probleem. Mijn konijn had ook ontzettend last van het soort meeëters dat niet met clearasil te bestrijden was.
Ik heb nu een oplossing: ander voer!

Afgelopen september kwam ik bij de dierenarts voor de halfjaarlijkse inenting van mijn hoogbejaarde konijn. Zij heeft me toen een proefzakje Supreme science selective konijnenvoer meegegeven, voer op basis van hooi (van de dierenwinkel begreep ik later dat ze het vooral aan oudere en zieke konijntjes geven).
Nou, tot mijn verbazing was mijn konijn er dol op (voer is op hooibasis en meneer lust geen hooi) en de muizen blijkaar niet, want ik heb geen muis meer in het hok gezien en ook de hatelijke muizenkeutels die ik elke morgen in het voerbakje aantrof zijn er niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hee wat een leuke vraag: hoe kan je VOORKOMEN dat de muizen van het voer AFBLIJVEN?

waarom stel je die vraag?... dat lukt toch al heel goed...gewoon zo doorgaan...

; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben jij scherp zeg!!!! Had ik helemaal niet eens gezien en de anderen ook niet. Humor!!!!!!
Het voer dat je nog niet gegeven hebt, bewaren in een doos of emmer of zoiets dergelijs die af te sluiten is en waar dus geen ongedierte bij kan komen. Het voer voor de konijnen zelf moet je op zo'n plek zetten dat de konijnen er wel bij kunnen maar de muizen niet. En natuurlijk, als je voer gemorst hebt, opvegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha goeie instinker