Vrijlaten in een schone sloot. Diverse kikkersoorten zijn beschermd en mogen niet in gevangenschap gehouden worden. Doe niet mee met het uitsterven van deze interessante amfibieënsoort!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zijn alle amfibieën in Nederland beschermd, dus ook de bruine kikker, de klein watersalamander, de poelkikker en de grote groene kikker, waar het uitstekend mee gaat!!! Er zijn er meer dan ooit tevoren.
Toch zijn ze beschermd en dat keur ik als amfibieën liefhebber natuurlijk niet af. Maar je mag het mensen denk ik ook niet ontnemen om ze op deze manier een mooi proces mee te zien maken.
Wie heeft het niet gedaan???
En nou komt het!!!! Het is wettelijk toegestaan.
De eieren (dril) en larven (kikkervisjes) mogen gevangen worden, deze vallen niet onder de wet!
Zodra het kikkertjes zijn, mag je ze eigenlijk ook niet meer uitzetten, maar ook niet meer in bezit hebben, een beetje scheef wat mij betreft, maar zo zit het hier in Nederland nou eenmaal in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O jee, dan heb je illegale kikkertjes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Milli* die wetgeving is er niet voor niks, maar om het makkelijk te maken hebben ze in Nederland ook soorten beschermd die het prima doen. Wat mij betreft zijn ze een beetje overbezorgd geweest. Als je de kikkertjes voordat de staart geheel is verdwenen weer uitzet is er weinig aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Axolotl, Nee, dat die wet er niet voor niets is weet ik, maar evengoed toch bedankt dat je me dat even uitgelegd hebt. En wellicht ten overvloede (want ik wil niet dat je me verkeerd begrijpt), het was als een grapje bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
axolotl heeft gelijk. volwassen kikkers zijn beschermd, maar dril thuis opkweken is heel leuk en educatief.
Bakje in de vensterbank enkele 10 tallen zijn meer dan genoeg. De kikkervisjes schrapen langs aangroeisels en zullen ook van vlokken visvoer knabbelen. Zorg dat er iets in de bak zit waar de jonge kikkertjes op kunnen zitten en breng ze dan weer terug waar ze vandaan komen. Als het eenmaal kleine kikkertjes zijn hebben ze heel kleine insecten nodig als voer en
mag je ze niet meer houden. Verder zijn de kikkervisjes heel gemakkelijk omdat ze al snel door longen ademen en geen levend voer nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard is de beste oplossing voor de visjes terug de natuur in. Van de hele klomp dril die gelegd wordt, halen uiteindelijk maar 3 of 4 dieren het volwassen stadium. Zelfs groene kikkers eten de kleine bruine kikkertjes als ze aan land gaan, afgezien van alle andere natuurlijke vijanden die ze onderweg nog tegen komen.
Kikkervisjes eten vooral algen die ze van de stengels van waterplanten schrapen met hun tandjes, een oplossing zou zijn zorgen voor aanvoer van vers materiaal, ik bedoel daarmee uit de vijver of de sloot (half vergaan materiaal zit ook vol met algen), wat ook nog kan is drijvend visvoer, vlokken, op het oppervlak te strooien, dat eten ze ook en wat ook nog kan is tubifex of tartaar.
Het nadeel daarvan is dat je veel ontlasting krijgt en dus het water zal moeten verschonen op een geven moment wordt dat vies en vooral bij warm weer. Maar zoals ik al eerder aangaf de natuur is waar ze thuis horen.
Het wegnemen van kikkerdril is verboden bij de flora en faunawet, artikel 11.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=3&thread_uid=6671
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn enkele beschermde soorten die je helemaal niet thuis mag houden. De Europese wetgeving geeft aan welke wel en niet in huis gehouden mogen worden. De gewone groene kikker nog wel, maar uit ervaring ( uit mijn kinderjaren) weet ik dat de jonge kikkertjes makkelijk dood gaan, alleen al door de droge lucht binnenshuis. Naar buiten met het hele spul! Waarom zou je die fraaie dieren dood laten gaan voor je eigen lol?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ervaring is dat als ik een klompje van ongeveer 50 eitjes in een bakje doe binnen, dat er daarvan zeker 45 als volwassen mini-kikkertje weer terug naar (de rand van) de vijver gaan. Dat is meer dan er in de natuur overleven. Maar dan moet je ze wel buiten zetten op het moment dat de voorpootjes door de kieuwen heen gaan groeien, want dan willen ze het land op. En dan is het binnenshuis buiten het bakje inderdaad te droog. En zorg dat de vijver of sloot een rand heeft waar ze uit kunnen klimmen. kikkers kunnen verdrinken als ze verplicht moeten blijven zwemmen.