Hoe ga ik de verveling van mijn hamster tegen?

Ik heb een 'wilde' hamster onder mijn hoede - met 'wild' bedoel ik dat ze niet tam is, ik heb haar uit een dierenwinkel waar ze samen met vele andere dieren zwaar verwaarloosd is. Ik had haar eigenlijk meteen tam moeten proberen te maken, maar dat heb ik helaas niet gedaan en ze is nu anderhalf jaar waardoor ik het gevoel heb dat het te laat is. In ieder geval speel ik dus niet met haar en ik heb het gevoel dat ze niets te doen heeft en zich verveelt. Ze wordt niet genoeg geprikkeld.

Aan het begin van haar leven bij mij stond ze op een bureau waar ze vanuit haar kooi van alles kon zien, maar omdat mijn kat haar op de korrel kreeg heb ik haar nu vrij hoog staan en daar is niet echt iets te zien. Ik geef haar nestmateriaal om lekker mee te bouwen, dan is ze wel even bezig, ik geef haar WC-rollen en laatst heb ik een speeltje voor haar gekocht; een bal uit een soort takken. Die heeft ze gebruikt als nestmateriaal. Ik zit er nu sowieso aan te denken maar eens een radje voor haar te kopen, maar waar kan ze meer fijn mee spelen en zich vooral niet mee vervelen?

Verder ben ik ook wel benieuwd of het, zoals ik denk, te laat is om deze wilde hamster nog een beetje handtam te maken, aangezien ik dan buiten de kooi met haar kan spelen af en toe.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het ging me er destijds vooral om dat ze een huisje zou hebben, eten en drinken, dat ze veilig zou zijn, zij en haar zusje die diezelfde dag nog overleed door de verwaarlozing door de dierenwinkel. Maar aandacht hoort daar natuurlijk óók bij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb helemaal geen verstand van hamsters, maar kun je er misschien een hamster bij nemen? Ze heeft in de dierenwinkel per slot van rekening ook onder soortgenoten geleefd. Of horen deze beestjes toch eigenlijk solitair te worden gehouden? Wat schrijf je ontzettend lief over je hamster! Ik hoop dat iemand je kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, dank je wel! Ja, het beestje heeft een zwaar leven gehad, dat vind ik heel naar en wat ik nu voor haar doe voelt niet als afdoende. Maar hamsters horen inderdaad solitair te leven naar ik ook weet van toen ik ze eerder had, als kind, tijdje geleden alweer. In die dierenwinkel was het trouwens niet eens bij elkaar maar echt op elkaar, vandaar ook dat haar zusje natstaart kreeg waaraan ze overleed en het is echt een wonder dat die van mij dat nog overleefd heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kruiden. Hamsters dienen altijd solitair gehouden te worden. In de dierenwinkel zitten ze inderdaad bij elkaar maar daar zijn ze nog zo jong dat ze niet geslachtsrijp zijn. Zodra dit gebeurt gaan.ze ruzie maken tot de dood er op volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denkt dat die een vriendje (andere hamster) wel leuk zou vinden ;-)

Antwoorden (5)

Als je je hamster tam wil maken is het slim om het deurtje van de kooi open te laten (let er goed op dat alle deuren van die kamer zijn gesloten en probeer hem dan aandacht te geven.
Als hij/zij tegenstribbeld moet je laten zien dat je het goed bedoelt( Dus gewoon op schoot nemen en dan aaien/of andere dingen die je hamster leuk vindt. Probeer dit zoveel mogelijk te herhalen. Hij/zij vindt dit in het begin waarschijnlijk heel eng maar dat wordt vanzelf wel anders.
Probeer dit zoveel mogelijk te herhalen.
Na een tijdje zou de hamster tammer moeten zijn want hij weet dan dat je iets leuks met je gaat doen.

Ik heb dit ook zelf gehad met mijn hamster en het hielp!
Dus hopelijk is de Hamster weer helemaal HAPPY ;0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, ik heb even voor je gegoogled en een hele mooie site gevonden waar vanalles over hamsters op staat. onderandere over het gedrag en tam maken.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Sucses
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hamsters zijn dol op nestjes maken, eten verzamelen, knagen en klauteren dus dingen waar ze in kunnen kruipen (huisjes, kokers etc.), dingen die met eten en knagen te maken hebben (bv. iets lekkers verbergen in een wc rol met hooi, wilgentakjes (verkrijgbaar in een dierenspeciaalzaak, tuincentrum), onbehandelde stukken stevig karton) en trappetjes en speeltjes van hout (kijk ook eens bij de vogel accessoires in een dierenspeciaalzaak, tuincentrum) worden vrijwel onmiddelijk met enthousiasme door de hamster ontvangen. Een loopradje is ook belangrijk omdat hij daar z'n energie in kwijt kan (in de vrije natuur hebben hamsters natuurlijk veel meer ruimte tot hun beschikking dan in een kooi).

Wat het tam maken betreft: de kooi ergens hoog zetten is niet bevorderlijk voor de tamheid van de hamster. Zet hem liever ergens in de buurt bij waar je meestal zit in huis zodat hij aan je nabijheid kan wennen. Als je weg gaat kan je de kooi weer ergens hoog neer zetten i.v.m. je kat. Verder zou je als hij wakker is geregeld je hand in de kooi kunnen houden. Beweeg je hand echter de eerste dagen niet, dan kan je hamster zich bedreigd voelen. Als het goed is komt hij je hand verkennen. Daarna je hand wat bewegen en als je hamster daar niet van schrikt, probeer je hem aan te raken. Let wel: lang niet alle hamsters zijn daarvan gediend. Tip: pak je hamster nooit zomaar van bovenaf uit de kooi maar schep hem voorzichtig in de kom van je hand.

Tenslotte: hamsters zijn solitair levende dieren dus mocht je hamster niet zo tam worden dat je met hem kan 'spelen' is dat niet zielig, mits hij een ruime kooi heeft met genoeg mogelijkheid tot activiteit. Verder zullen de meeste hamsters zich niet als knuffel/schoot dier ontwikkelen als bv. een cavia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegen verveling. Stukjes touw
Watten
Een draai rat.
Misschien een maatje.
Veel hooi
Veel stro
Praten helpt echt waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik je vraag lees ben je eigenlijk op de goede weg. De enige tip die ik je nog kan geven wat betreft de verveling is voor veel afwisseling zorgen wat speelgoed betreft. (speeltjes, wc-rolletjes, doosjes, nestmateriaal, etc...)

Een hamster tam maken doe je natuurlijk best op jonge leeftijd maar als je hamster al een oudere leeftijd heeft? Ja proberen gaat nog altijd mee! Uiteindelijk is het tam worden van een hamster ook maar de hamster laten wennen aan je aanrakingen e.d. Dus ik zou zeggen, blijf de hamster vastnemen zonder haar te doen schrikken.