mijn kat is voor voor de 2e keer kort achter elkaar krols. wat nu? (zie toelichting)

het gaat om een oudere kat (pers) van bijna 11 jaar.
normaal is ze 2 keer per jaar krols, maar deze keer is ze 5 dagen krols geweest, en na 2 weken is ze nu weer krols.

poezenpil geef ik niet (is slecht) en operatie mag ze niet ondergaan (heeft HCM)

onze kater kan niet meer voor nageslacht zorgen, en mijn katten komen niet buiten dus een zogenaamd 'oops, dat had ik niet verwacht' nestje zit er gelukkig niet in)
;-)

zijn er dingen die ik in de gaten moet houden vanwege de krolsheid/impact die het heeft op het kattenlijf van een kat die HCM heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

krols zijn is en blijft slopend voor een poes.
persoonlijk zou ik in overleg gaan met mijn dierenarts of suprelorin geen optie is.
wat je anders zou kunnen doen, is de vulva van je poes stimuleren met een wattenstaafje.
hierdoor ovuleert ze en is de krolsheid veel sneller over.
wel meerdere malen achter elkaar toepassen.
(en vergeet de gordijnen niet te sluiten).
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahah,je laatste zin!!! ik ga toch maar voor de andere optie: overleg met de dierenarts. bedankt voor je (zeer snelle) antwoord!
Rieneke1
12 jaar geleden
altijd paraat voor de katjes :)
laat je nog even weten hoe of wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps, I know :) laat uiteraard even weten wat de reactie van de DA is wat betreft de boterverliefde dame.
(ga haar ondertussen even opgeven voor 'the voice' denk ik) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gompie! vooral de gordijnen dicht! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....zei Ed toen hij op zijn hoofd krabbelde. ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moest mijn grijze brein weer een beetje rangschikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, je hebt er goed weer bij dus dat vast wel lukken :) (heb dergelijke pogingen bij mijn blonde brein maar gestaakt wegens uitblijven van noemenswaardig resultaat) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi,ik zie het helemaal voor me en ja de gordijnen zou ik zeker dicht doen,maar de keus voor de dierenarts geeft toch mijn voorkeur.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@maria
het is idd DA geworden (voel me niet zo geroepen om met wattenstaafjes aan de slag te gaan, én ik HEB niet eens gordijnen haha) ;-)) #update# DA gaat in overleg.
met suprelorin bij katten hebben ze weinig tot geen ervaring, en een andere optie (injectie met een of ander hormoon) nemen ze ook mee in de overwegingen. morgen gaat ze even voor een check up om vast te stellen of er zonder problemen idd een juiste keuze gemaakt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fok je weleens met haar want anders kun je haar laten helpen dan ben je er ook vanaf.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee maria, de kat heeft hcm, hartfalen.
dan is de narcose een groot risico.
Rieneke1
12 jaar geleden
euca, hoop dat ze een ok stempel op haar gatje krijgt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O dat had ik over het hoofd gezien,zag het nu net pas bij de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze is door de APK (aparte kat?) heengekomen, en heeft een injectie gehad met hormoontjes. ideaal is het niet deze oplossing, want het kan op langer termijn ook bijwerkingen hebben (zoals eigenlijk alle opties die er voor haar zijn)
maar gezien de leeftijd en lichamelijke gesteldheid hopen we dat ze niet meer jaren lang krols zal worden. mocht dit wel het geval zijn dan gaan we weer rond de tafel zitten.
nu maar hopen dat ze er goed op reageert :) bedankt voor het meedenken en reageren :))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het goed is, dan zijn de boterverliefde buien van poeslief verleden tijd. ;-))

Andere antwoorden (1)

Dit verschijnsel heeft officiëel een naam: 'tussentijdse eisprong' en komt vooral door luchtgedragen hormonen (zg: feromonen) binnen een afstand van 800 mtr. van het andere geslacht. Het verschijnsel komt bij alle diersoorten incl. de mens en vissen voor.
Verstandig is nu uit te kijken naar een vreemde kat die je eerder nooit gezien hebt en tegen je achterdeur plassen dus koop een afweerspuitbus: dan gaan ze een blokje om.