Mijn kat is te zwaar en te dik!

Ik heb een 10 jaar oude kat. Hij is een fijne dikke witte ijsbeer! Hij weegt maar liefst 6.5 kilo! Dit is naar mijn idee te zwaar. Ik wil hem graag wat laten afvallen. Probleem is dat ik nog 2 katten heb (die overigens het goede gewicht voor hun leeftijd en grootte hebben), dus het is nogal lastig met speciaal voer, minder voer en dat soort zaken. Als ik de twee andere apart voer op een ander tijdstip, stormt hij er op af zodra hij in de gaten heeft dat er eten is.
De katten kunnen overigens altijd naar buiten, dus aan gebrek aan bewegingsmogelijkheden ligt het niet.

Iemand tips hoe ik m'n kat kan laten afvallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

op zich zegt gewicht niet zo veel.
ik heb hier een forse kater rondlopen van 6.3 kg, die geen grammetje te zwaar weegt.
als je z'n ribben bijna niet kan voelen, is het echter tijd om af te vallen.
brokjes zijn met hun vele zetmeel echte dikmakers, en ook in veel natvoer zitten granen en suiker.
neem allereerst het natvoer wat je geeft onder de loep.
ga over op natvoer waar puur vlees of vis in zit, zoals animonda, snoezepoes, schesir, shiny cat enz.
verder zou het goed zijn, niet alleen voor de slanke lijn, maar ook voor het gebit, als je deels overgaat op rauw vers voer.
katten moeten hier wel vaak aan wennen, maar de aanhouder wint.
ook zou je kunnen kiezen voor kompleet vers voer, zoals carnibest.
en verder: spelen en nog eens spelen.
trek hier dagelijks tweemaal een kwartier voor uit.
laat hem maar springen en rennen achter een veter of laserlampje.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben juist heel blij dat mijn poes 6,5 kg weegt (was 8,5).
ik heb drie poezen die ook gescheiden en tegelijkertijd moeten eten anders roven de dikke van de dunne. De dikke kan niet goed meer klimmen en dus eten de anderen op een tafeltje waarvan een in een aparte kamer.
Om af te vallen krijgen ze W/D brokken van de dierenarts, met een derde deel Iams senior (dat laatste geeft een wat betere stoelgang dan W/D).
Het heeft bij mij drie jaar geduurd eer er twee kilo af was bij de dikke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is toch om je katten apart eten te gaan geven en de dikke daarbij de juiste afgewogen hoeveelheid dieetvoer. De dierenarts of -assistente kan je adviseren in de verschillende merken en mogelijkheden. Dit voer zal hem een beter verzadigd gevoel geven, met verminderde calorie-inname.
Kan je ze niet in aparte ruimtes eten geven? Het is lastig, maar toch wel nodig, denk ik.
En (meer) beweging zal noodzakelijk zijn. Hiervoor zal je toch wat tijd moeten steken in het spelen met je kat. dat hij naar buiten gaat, wil niet zeggen dat hij daar genoeg beweegt.
Krijgt hij extraatjes zoals snoepjes, kattenmelk of mensenvoedsel, stop daar dan direct mee!

Een te dikke kat zal op den duur sneller last krijgen van zijn gewrichten e.d. En zeker op zijn leeftijd is dat iets wat je zal moeten voorkomen.