Hoe kun je het best een hond wassen?

Telkens als ik de hond van mijn buurman was dan schud de hond zich uit zodat het overal in de kamer nat wordt. Ik heb er zelfs een speciaal laken voorgekocht maar dat blijkt niet genoeg te zijn. Mijn vraag luidt dus wat is de beste manier om mijn buurmans hond te wassen en zo te laten drogen dat niet de hele kamer er onder zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat een hond zich uitschud als hij nat is, is een reflex.
Je kunt het de hond niet verbieden en boos worden mag je al evenmin.
Je moet de reflex dus vóór wezen door onmiddellijk nadat je klaar bent een levensgrote handdoek over hem heen te gooien.
Je kunt hem dan ter plaatse droogwrijven of hem naar de tuin of het balkon meenemen. Daar kan je hem dan verder drogen.

Laat hem vervolgens niet op de tocht liggen, maar neem hem mee naar buiten voor een aangelijnde wandeling. Hij droogt dan verder op.
Honden die pas gewassen zijn hebben de neiging om zichzelf in het gras en de aarde rond te wentelen, dit alles om de vieze geur van "schoon zijn" kwijt te raken. Laat hem in dit specifieke geval dus niet loslopen.

Dan kom ik op het volgende: waarom zou je een hond wassen? Het hoeft alleen als ze zich zo stinkend vies gemaakt hebben, dat het voor een mens niet meer te harden is. De hond zelf wordt van wassen niet beter. Zijn huid verschraalt en zijn haar gaat klitten. Wassen met shampoo is uit den boze. Alleen een spoelbeurt met lauw water kan er nog mee door. Dat heeft weinig effect op de zuurgraad van de huid en doet geen kwaad. Eigenlijk hetzelfde als zwemmen.

Ook te veel borstelen is niet goed. Dat mag alleen in het voor- en najaar tijdens de ruiperiode. De rest van het jaar de hond eventueel kammen met een kam die bij de vacht behoort. Vraag daarvoor uw dierenspeciaalzaak.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog de vraag waarom moet je de hond van je buren wassen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt omdat de buurman zelf al redelijk oud is en ik dit heb aangeboden.

Andere antwoorden (3)

als je eerst goed met een grote handdoek over hem heen gaat, scheelt je dat al heel wat.
hierna de fohn er overheen halen.
goed heen en weer bewegen en ok tegen de haarrichting in fohnen.
als je merkt dat hij zich gaat uitschudden gooi dan gewoon snel de handdoek over hem heen.
dan wordt je ook niet zo nat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de badkamer onder douche (de badkamer kan tegen een beetje gespetter bij het uitschudden), of gewoon lekker buiten nu het weer beter weer wordt. Dan goed droogwrijven met een handdoek en gewoon aan de lucht laten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooie weer komt er weer aan. Dus kan je de hond weer buiten wassen. Dan is hij ook zo droog.
Succes