Heeft iemand tips voor misdragende kat?

Mijn kat sloopt 's nachts alles, daarom heb ik haar voort 's nachts in een bench. Dat ging de eerste paar nachten echt super goed!
Nu poept en plast ze elke nacht de hele bench vol..Wat ik echt super zielig vind.
Ik kan haar niet loslaten in mn woon/slaapkamer, want dan sloopt ze alles.

Ik wil proberen de bench op de gang te zetten en de kattenbak ook en dan het deurtje open te laten, maar dan haat ze uitgebreid aan die drie deuren staan te krabben..

Dit is een BINNENKAT.. en ik heb echt tips nodig wat ik kan proberen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

door het arme dier in een bench te stoppen, maak je het alleen maar erger.
verdiep je er eens in WAAROM je kat aan het slopen gaat.
ik durf er wat om te verwedden dat je kat zich rot verveelt, en uit pure frustratie gaat slopen.
je begrijpt dat een bench dan niet het juiste antwoord is.
je kat is een binnenkat, maar ook een binnenkat wil sluipen, jagen en klimmen.
daar zal jij dus in moeten voorzien, door de kat een flinke klimpaal te geven, en toegang tot fijne hoge uitkijkplekjes.
ook zal je dagelijks dee tijd moeten nemen met je kat te spelen, en wel tot het beestje er zelf genoeg van heeft.
varieer hierbij, gebruik hengeltjes, veters, laserlampje.
zorg er ook voor dat je kat af en toe iets nieuws te ontdekken heeft.
zet een kartonnen doos neer waar je wat gaten in hebt geknipt, neem eens wat eikels of een veer van buiten mee.
laat haar werken voor haar eten, door brokjes te verstoppen, of dmv een voerbal te geven.
een eierdoos met een gat er in is ook geweldig om naar brokjes te hengelen.
je hebt een dier in huis gehaald met bepaalde behoeftes, en daar zal je in moeten voorzien.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
graag gedaan.
dat ze speeltjes heeft zegt niet zo veel, daar gaat de uitdaging al snel vanaf.
rouleer de speeltjes liever, na een tijdje zijn ze voor de kat weer nieuw, zeker als je er wat play spray op spuit.
speeltjes zijn echter nooit een vervanging voor het daadwerkelijk spelen met je kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad het zelf spelen met de kat, neem daar de tijd voor.
Het is voor beide erg leuk.
Al snel zul je merken dat ook een kat haar/zijn favoriete spelletjes heeft.
+ voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Ik zelf heb ook 2 katten,
1 daarvan is ook erg nieuwsgierig en sloopt dus ook alles...

Je moet het haar afleren door haar in de gaten te houden...

Als zie iets doet wat niet mag geef je haar een duwtje of zet je haar weer op de grond.

Dit blijf je zo herhalen en ze leert het af.

Ik spreek uit ervaring.

(klein duwtje geven dus niet bind en blauw slaan :p)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
het schiet niet op om katten dingen af te leren zonder ze alternatieven te bieden. @melethwen, ik denk dat je nog een jong diertje hebt?
is een speelkameraadje geen optie?
Rieneke1
12 jaar geleden
kan me je angst wel voorstellen hoor, maar twee slopen minder dan een.
en wacht je te lang, dan is je kat niet kat-sociaal meer, en zal dan ook geen tweede accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor een maatje zorgen.Ook al vinden ze mekaar niet meteen leuk,toch volhouden.Uiteindelijk wennen ze aan elkaar.Verder moet een kat als een kat kunnen leven.Klimmen,spelen,zoeken en krabben..Zorg hier dus voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt zelfs kans dat als ze twee katten hebt, ze zoveel met elkaar bezig zijn, dat ze geen tijd meer hebben om je huis te slopen. En de kat die je hebt is nog jong en met wat geluk nog sociaal, dus het zou ook wel eens de oplossing kunnen zijn. Nadeel is dat je het niet 'even' kunt uitproberen. Wij hadden twee katten (vrouwtjes) uit het asiel, die meer dan drie jaar (!!) nodig hadden om elkaar te leren tolereren (in dezelfde ruimte zitten, naast elkaar eten) en na 5 jaar eindelijk samen op de bank of in een mandje kropen. Maar 1 daarvan was ook echt een oude zwerver en niet gesocialiseerd, ook niet naar mensen toe. Kwestie van heel veel geduld, liefde en een lange adem. Verder hebben we de afgelopen jaren beurtelings 1- 2 - 1 - 2 katten gehad, en 1 sloopt altijd meer dan 2.
Met heel veel belangstelling en nieuwsgierigheid heb ik de vraag en daarna de antwoorden (2) en alle reacties gelezen. Dat was veel informatie en ik miste eigenlijk maar een ding: katten zijn nachtdieren! Dat houdt in dat ze overdag slapen en 's nachts leven...
Voorbeeld: Ooit kreeg ik van iemand die naar het buitenland ging een hamster (worden ongeveer 2 jaar - is te overzien), wanneer ik thuis kwam uit mijn werk sliep hij/zij (in een hoekje in het kooitje) en wanneer ik in bed lag en sliep werd ik wakker van het beestje dat rende in zijn loopwiel, overdag als ik eten gaf en soms een stukje appel werd ik gebeten in mijn vinger!
Waar het op neer komt, denk ik, is dat de poes van Geneweth niet tevreden is 's nachts, dat is duidelijk, Poes moet altijd bij de "schone" bak kunnen (dagelijks schoonmaken helpt), maar ik mis de acties of het gebrek aan "misdragingen" overdag. Als Poes overdag slaapt dan is dat in ieder geval in orde.
Ik hoop trouwens dat Poes een binnenkat is, anders heb je een nog veel groter probleem: een buitenkat wordt nooit never meer een binnenkat!

Toegevoegd na 2 minuten:
Melethwen sorry, ik was vergeten je naam op te schrijven en had het dus verkeerd onthouden. Niet vreselijk belangrijk maar toch..!

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien ten overvloede: een hond geef je een educatieve tik om iets op het moment zelf af te leren.
Een kat reageert soms op de plantenspuit of een duwTJE inderdaad, maar nooit een tik of nog erger een klap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt pas iets aan gedrag doen als je weet wat de oorzaak is. Je dient allereerst met je kat naar de dierenarts te gaan. De kans dat haar gedrag voortkomt uit of te maken heeft met ziekte is meer dan 50% (!!!). Dit verzin ik niet, dat is wetenschappelijk onderzocht.
Sowieso moet je haar niet meer opsluiten in een bench. Stel je eens voor dat jij ergens in je eentje woont, niets te doen hebt, misschien ook nog ziek bent en/of pijn hebt, en dan als je actief wordt in een klein rothokje wordt opgesloten. Ik denk dat jij dat ook niet leuk vindt. Opsluiting is ALTIJD zéér katonvriendelijk en welzijnsondermijnend en is nooit en te nimmer een oplossing.
Mogelijke gedragsmatige oorzaken van haar gedrag (dus naast mogelijke medische oorzaken) zijn stress en angst. En die kunnen ook weer honderden oorzaken hebben. Zoals verveling, 's nachts honger hebben (katten hebben na drie uur alweer honger).
Kortom, eerst naar de dierenarts. En dan vooral geen veearts maar een die is gespecialiseerd in gezelschapsdieren. In elk geval moet de urine onderzocht worden.
Wordt er geen medische oorzaak vastgesteld dan kun je het beste een goede gedragstherapeut inschakelen. Een die je kat thuis uitgebreid komt observeren. Laat je niet misleiden door opmerkingen op internet over hbo-diploma's, want er bestaat in Nederland helemaal geen hbo-opleiding om kattengedragstherapeut te worden.
Probleemgedrag komt niet uit zichzelf goed.
Veel succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke heeft wel gelijk.
probeer ook maar eens je kat overdag zo moe te maken dat ze s`nachts gewoon geen energie heeft om iets te doen.
dubbelzijdig plakband op je meubels en deuren wil ook weleens helpen.

Groetjes