Hoe kan het dat mijn slakjes dood zijn?

Ik heb vorige week een paar platy's, een plantje en wat posthoornslakjes gekocht bij iemand. Thuis heb ik alles meteen in de vissenkom gedaan en vrijwel meteen zijn alle slakjes dood gegaan. De visjes doen het wel goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waren het misschien koudwaterslakjes uit een vijver?

Antwoorden (5)

Voordat je een bepaalde diersoort koopt of in huis haalt, moet je weten waar het oorspronkelijk vandaan komt, wat het eet, bij welke temperatuur het dier zich het best voelt enz. enz. Zo weet je zelf wat kan, niet kan en wat het beste is voor jou en het dier. Het zou dus kunnen dat je slakjes het te warm of te koud hebben gehad of iets dergelijks. Op wikipedia staat vast uitleg over de posthoornslak en alle informatie die je nodig hebt het dier zo lang mogelijk in leven te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt waarschijnlijk omdat ze wel eerst als ze nog in de zag zitten nog even in je kom laten zitten zodat ze langzaam wennen aan het water, of het kan ook de temperatuur zijn van het water bijvoorbeeld als het water te koud is

Toegevoegd na 39 seconden:
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de zaK zitten
De posthoornslakjes die ik ken, zijn vijverslakjes, dus komen uit heel erg koud water.
Maar mogelijk zijn er ook tropische posthoornslakjes, of wordt de verkeerde naam voor de slakjes gebruikt.
Sommige soorten vissen eten slakken, maar platy's doen dat zover ik weet niet.
Dus mogelijk had je toch koudwaterslakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei, had je watervoorbereider erin gedaan? Ik vermoed dat de slakjes de temperatuurverschillen niet aankonden of zo? of teveel eten? schijnt ook een doodsoorzaak van slakken te zijn. Maar wat je nu best kan doen:

Watereigenschappen controleren en zo nodig verbeteren. Slakken uit de bak halen voordat je eventuele medicijnen aan je bak toevoegd.
Zaten de vissen en slakjes al samen? want vissen zien slakken soms als ze nog klein zijn weleens als voedsel..

Moest het niet lukken met de posthoorntjes en als je toch graag slakjes houd raad ik je appelslakken aan, deze doen ook geen kwaad aan je planten en zijn leuk om bezig te zien. Kan je wel best tabletjes voer kopen. Niet noodzakelijk maar zeker een aanrader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat het andere slakken waren omdat de platy's op een temp gehouden moeten worden van rond de 25 graden.
(kouder doen ze het ook maar is niet best voor het diertje en de stofwisseling)

waarschijnlijk heb je het over de planorbis corneus, een slakken variant die zich net als de platy zich thuis voelt in water met een tropische temperatuur en is dit de reden dat ze het niet volhouden in een kommetje.