Waarom eet mijn kat haar eigen haarplukjes?

Ik heb het hier niet over het wassen van de vacht, maar daadwerkelijk eten. Wanneer ik haar aai of plukjes uit haar vacht trek (Brits Korthaar met dikke vacht en nu in de 'rui'), dan wil ze dit direct opvangen en gelijk opeten. Dit doet ze ook wanneer ik haar haren van de klimpaal afrol en ik de bolletjes niet gelijk weg pak. Ze pakt het in haar bek en kauwt er op waarna ze het doorslikt. Waarom doet zij dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet mijn kat ook. Raar dier! :-)
Ik heb een langharige kat, die nogal eens een plukje haar op de grond achter laat als ze zich heeft zitten wassen. Als ze dat plukje dan later weer ziet liggen, gaat ze die oppakken. Als dat plukje dan niet weer uit haar bek valt, nouja, dan slikt ze het maar door.
Dat doet ze vooral wanneer ze aandacht wil. En ze lijkt te weten dat ik het niet leuk vindt.
Maar verder snap ik ook niet waarom ze het doet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm klopt, mijn hond wil ook zijn eigen haar opeten als ik hem heb geborsteld, en ook dat van de kat. Goeie vraag!

Het beste antwoord

dit valt onder pica, oftewel het eten van stoffen die niet bedoeld zijn om te eten.
vooral oosterse katten hebben hier een handje van, maar ook bij andere katten komt het voor.
er bestaat nog geen zekerheid waarom katten dit doen.
stress, erfelijkheid, te vroeg gespeend, het zou allemaal een rol kunnen spelen.

in dit geval zou ik de kat dagelijks soft malt pasta (gimpet) geven, zodat ze het haar op een natuurlijke manier weer kwijtraakt.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wetenschap heeft geen antwoord op dit probleem .Men denkt dat het iets met de schildklier te maken heeft .Maar er zijn ook katten die het haar van hun eigenaren opeten . Ze houden van de lucht van hun eigenaren . In de "medicijnen"die dierenartsen geven zit altijd vaseline . Als je 'n open potje op de grond zet likken ze er dikwijls uit. Dat smeert de haarbal overigens wel. Vaseline is 'n aardolie product. Het is 'n mix van minerale olie en paraffine .