Is dit goed kattenvoer?

Mijn katten kregen samen 2 bekers goedkoop voer voorheen, dus een beker per kat per dag.
Nu ben ik overgestapt op een voer welke gezonder is, er zitten meer voedingsstoffen in, meer echt vlees en weinig onzinnge bijstoffen.
Hiervan hoeven ze echter maar een halve beker per dag, dus samen 1 beker.
Echter, aan het eind van de dag is hun voerbak leeg, waar er voorheen nog wel eens iets bleef liggen en lijken ze honger te hebben.
Is dit iets wat met de tijd minder wordt ( de honger) en is hun maag door het vele eten voorheen gewoon opgerekt en moet weer wat krimpen, of blijven ze deze honger houden.
Blikvoer krijgen ze af en toe als extraatje...verder hebben ze genoeg water tot hun beschikking.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heet het voer dat je nu geeft?

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de katten hebt gewogen om te bepalen hoeveel ze per dag mogen eten.
De kans is aanwezig dat de een heel veel eet en dat de ander niet genoeg krijgt, of zie je dat ze allebei hun bakje leegeten?
Als ze een normale bouw hebben, zou ik ze toch meer geven dan je nu doet. Ze zijn gewend aan grotere porties en het is wel een grote overgang, van een volle naar een halve beker. Een beetje uitproberen, als zou blijken dat het teveel is en ze te dik worden kun je altijd minder geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

of het goed kattenvoer is kan ik niet beoordelen; als er meer vlees in zit, en minder onzinnige bijstoffen, ga ik er vanuit van wel.
als je katten niet te dik zijn, mag je ze gerust wat meer geven dan de aanbevolen hoeveelheid.
ik ben er een voorstander van dat katten altijd wat kunnen eten als ze dat willen.
afmeten heb ik nog nooit gedaan, en er lopen hier 4 slanke katten, en 1 mollige.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezellig die variatie in formaten :) hier net zo: een forse heer, en een ielere dame (HCM en nierpatient) en doen het perfect in de zelfbediening :) ff een vraagje tussendoor:
mijn katten hebben een fonteintje vanwege het gedram van de kattendame hier (pietlut wat 3 x per dag schoon water wou, en vaker als er een stofje of haartje inzat) en om het drinken te stimuleren. (staan op onderhoudsvoer) nu blijkt dat het pompje van het fonteintje minder lang mee kan gaan door het kalkafzetting van het water, en kreeg de tip om er bronwater in te doen. nu dacht ik aan bar le duc (mineraalarm, PH van 7,5) maar weet niet welk effect dit op de katten heeft, en of het wel verstandig is (katten gaan voor het pompje natuurlijk he..!)
kan jij me meer info/advies geven hierover?
Rieneke1
12 jaar geleden
hier ook een nierpatient met hcm.
dat ze nog maar lang mee mogen gaan he?
de mijne is pas 12 geworden. wat betreft het bronwater, ik weet dat er heel wat mensen zijn die dit geven, maar heb er zelf geen ervaring in, en me er ook nooit in verdiept, sorry.
ze drinken hier het liefst uit de gieter of het vijvertje op het balkon :) kan je dat pompje niet af en toe in de azijn gooien?
dan ben je ook klaar.
wat een tut-hola zeg ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zeker een tut hola!! haha, echt extreem maar met alles wel eigenlijk :)
mevrouw hier word binnenkort ook 12 en ze doet het perfect vergeleken met 1 1/2 terug. was toen echt bang dat het een aflopende zaak was. het pompje kan wel in het azijn hoor, maar tut hola ruikt het op een of andere manier, ook als het een paar keer is doorgespoeld en afgespoeld. (had ik al gezegd dat ze extreem is?) ;-) zal eens wat googlen over het bronwater icm met (kieskeurige) katten thanx voor de reactie :))
als je een premiumvoer hebt kan het verzadigde gevoel van de katten idd uitblijven omdat de vulstoffen de buik niet meer hoeven te vullen en een kat toch binnenkrijgt wat het nodig heeft.

wat je kan doen is de katten meerdere malen per dag voeren en het portie verdelen.

zelf weeg ik het niet af en staat het voer altijd klaar voor ze.
dit kan je ook proberen, maar let wel even op dat ze niet puur gaan voor de verzadiging en de hele dag een volle buik willen voelen.

ff proberen dus als ze blijven eten dan de kat even laten wennen aan het feit dat ze niet altijd afgeladen vol hoeven te zitten :)

de maag en het dier kan idd ingesteld zijn op het volume van de maag na het eten, dus dit is wel een puntje om even in de gaten te houden.

het hele gestel moet ook even wennen aan het nieuwe voer, en kan ook op die manier verzadigd raken omdat het lichaam krijgt waar het behoefte aan heeft. (zo heeft een kat geen honger als het gras eet, maar heeft het hier behoefte aan)

geef de kat dus ook even tijd om zich helemaal in te stellen op het andere voer. of het goed voer is wat je nu geeft is niet te zeggen, misschien dat je het merk/typ voer de leeftijd van de katten en andere achtergrond info kan vermelden?

(zo heeft een oude kat andere behoeften dan een jonge kat, een buitenkat andere dingen nodig dan een binnenkat, en een langhaar weer wat anders nodig dan een korthaar om maar even wat te noemen. ook medische geschiedenis kan soms medebepalend zijn als het gaat om het juiste voer)

in ieder geval goed dat je van de goedkopere baggerzooi bent afgestapt!