blijft mijn grasparkiet tam?

ik heb sinds kort een jong grasparkietje van 6 weken. hij is al tam, maar door de kweker gekortwiekt. als ik hem op mijn vinger heb blijft hij best lang zitten, maar soms fladdert hij weg naar de grond en rent hij weg. ik moet hem dan vastpakken, ook al vindt hij dat niet fijn. ik heb niet het idee dat hij bij me zit omdat ie het leuk vindt, maar omdat hij niet anders kan. hij gaat natuurlijk in de rui, alleen weet ik nog niet of ik hem wel opnieuw wil kortwieken. ik ben alleen bang dat als ik hem laat vliegen, hij niet meer op mijn vinger blijft. ook hebben we een serre.. wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat oppakken zal hij nooit fijn gaan vinden. Het maakt hem bang en je moet dat dus zien te vermijden. Als je hem met heeeeeel veel geduld kunt benaderen, houd dan je vinger voor z'n buikje. Hij neemt dan vanzelf een stapje en gaat op je vinger zitten.
Met hem achternazitten en vastpakken maak je hem alleen maar bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat oppaken moet helaas wel, want anders gaat hij onder de bank...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken het dilemma. Je wilt hem zo min mogelijk oppakken, maar soms moet je wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat adviseer jij?
Ivana
11 jaar geleden
Leer hem dan eerst in de kooi op je vinger te zitten. Doet hij dat in de kooi (een vinger tegen zijn buikje drukken dan stapt hij vanzelf over) dan gaat dat ook makkelijk buiten de kooi. Je hoeft een jonge parkiet echt niet te kortwieken, maar als het al gebeurd is, laat de veren dan verder ongemoeid, ze zullen weer aangroeien. Geduld is het grote toverwoorden heel veel aandacht.

Het beste antwoord

Je parkiet blijft tam als je hem heeeeeel veel aandacht geeft en hem niet pakt!!!
Hij is pas 6 weken en moet wennen aan alle nieuwe dingen en aan jou.
Dat betekent, dat je hem beter in de kooi laat, zodat hij niet weg kan.
Oefen heeeel veel met hem, zorg dat hij je leert vertrouwen. Dat leert-ie niet als je hem steeds moet pakken. Als hij je eenmaal vertrouwt en weet waar zijn kooi in de ruimte is, dan zal hij altijd terugkeren naar zijn kooi, omdat daar zijn eten is.
Vogels horen niet gekortwiekt te worden: vogels moeten vliegen.... maar dat is mijn mening.
Hij leert, als hij weer normaal kan vliegen na de rui, om nergens tegenaan te knallen, maar daar moet hij dan wel de mogelijkheid toe hebben.
Misschien is de serre, met veel glas, niet zo handig en kan je hem beter laten vliegen in een andere ruimte?
Wist je trouwens, dat je grasparkieten heel goed kunt leren praten?

Onderstaat een site, waar ik heel enthousiast over ben.
Heeeeeeel veel van je vragen worden beantwoord in de filmpjes en je kunt altijd mailen. Mijn ervaring is, dat ze je heel snel antwoord geven.

http://www.babyvogels.nl/index.htm

Filmpjes op Youtube van bovenstaande site met heel veel info:
http://www.youtube.com/user/vogeltraining?feature=watch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt, maar hoe moet ik met hem oefenen? je zegt dat hij me niet leert te vertrouwen als ik hem oppak, maar als hij wegfladdert moet ik wel, want dan loopt hij weg en hij kan niet zelf naar de kooi terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
Heb je de info gelezen en de filmpjes gezien?
Dan zou je naar mijn idee deze vragen niet meer moeten hebben, want daar wordt alles heel duidelijk uitgelegd.
Ik kan je een heel lang verhaal schrijven, maar dat heeft deze vogelspecialist allemaal al voor me gedaan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

je vogel moet wennen aan je. Zorg daarvoor door hem iedere dag uit zijn kooi te laten, hij zal zich dan op zijn gemak gaan voelen, en door de kamer vliegen en op je hand of schouder komen zitten. Let op dat de deur dicht is en geef hem alleen eten in zijn kooi, zodat hij daar steeds weer terug naartoe gaat.
Rustig laten wennen, geen onverwachte bewegingen maken, en het komt goed.
En jij bleef zelf als peuter ook niet altijd braaf bij je moeder op schoot, zo wil die vogel ook graag zijn vleugels uitslaan, maar zorggoed voor hem em hij blijft bij je in de buurt, al is het niet altijd in je hand
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door de kamer vliegen kan die dus niet, hij is gekortwiekt. ik snap hoe je hem tam kan maken, maar ik vraag me eerder af of hij tam blijft als hij weer kan vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als jij er nu voor zorgt dat hij je kan vertrouwen, hij dat ook nog zal doen als hij weer kan vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn parkieten waren nooit gekortwiekt, maar kwamen wel naar me toe als ik riep, omdat ze het gezellig vonden bij me. Maar ik besteedde er als kind heel veel tijd aan. Had er toen steeds 1 tegelijk. Later met twee tegelijk hadden ze genoeg aan elkaar.