Hoe kunnen wij ons (paarden) weiland goed onderhouden?

Het weiland is 1,4 hectare en er staan 5 paardjes op. Het gras is nu zo goed als op en de paarden krijgen ook hooi gevoerd. Wij willen eigenlijk de helft afzetten dat het kan groeien. (De paarden staan dag en nacht buiten, met schuilplaatsen). Hoe kunnen wij het gras zo goed mogelijk laten groeien. Mijn vriendin hoorde dat met kalk strooien het gras ook laat groeien. Klopt dit en is het dan niet slecht voor de paarden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

gras groeit nu amper dus je zal moeten bemesten.
kalk maakt de grond minder zuur dus het ligt maar net aan de grond of dit verstandig is.

daarbij zijn er veel soorten gras, en maakt het uit hoe lang de dieren er al op staan. grond kan uitgeput raken.

veel dieren op weinig grond (net als anderen) goed ontwormen (periodiek dus preventief)

als het kan de dieren binnen zetten 's nachts en opletten dat ze geen zandkoliek oplopen (ook kort gras eten ze maar krijgen soms teveel zand binnen)

in de zomer oppassen met eiwitrijk (jong) gras want dan heb je ze zo hoefbevangen.

kortom: deze vraag is niet eventjes te beantwoorden omdat het van vele factoren afhankelijk is. vraag advies aan iemand die het landje kan zien en er verstand van heeft.

dieren die geen werk hoeven te verrichten hoef je niet zoveel biks bij te voeren (kijk goed naar de pony's: ze moeten niet te dik zijn)

ruwvoer moet er altijd voldoende zijn (hooi) want het darmstelsel van een paard moet altijd aan het werk zijn wil je geen problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :) Ja mijn vriendin heeft een opleiding paardenhouderij gedaan. Dus ze heeft er wel verstand van, maar eigenlijk is het belangrijkste gewoon meer bijvoeren. Ze kregen te weinig hooi bij. Alleen hooi is zoo moeilijk te krijgen hier in de omgeving :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijvoeren en zorgen dat ze geen zandkoliek krijgen dus. kan manege 'de eenhoorn' niet vertellen waar je hooi kan krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh!! Goeie om het aan maneges te vragen !!! Ga ik morgen is eens bellen :) dankje haha had ik niet aan gedenkt :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet?
daar eten de dieren ook hooi hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou toch denken van wel he xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterker nog: ik weet het 100% zeker! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het ook wel te bestellen bij de Welkoop? weet niet of je meer mensen kent in het 'paardenwereldje' maar misschien kan je samen wat inslaan en de kosten delen/elkaar helpen met het voervoer. heb nog even gezocht op hooi maar dan kom je snel op die kleine zakjes voor knaagdieren (schiet natuurlijk voor geen meter op) ;-) wellicht dat er een boer in de buurt is die je kan vragen. vaak verkopen die ook wel een paar baaltjes, verpachten hun land om hooi of andere gewassen te winnen. als je met google zoekt onder veevoer of veevoeder dan vind je misschien wel een optie. wat je ook kan doen is een briefje ophangen bij de manege, een oproepje plaatsen op een paardenforum, of een ad plaatsen op marktplaats met de vraag of iemand je verder kan helpen. weet niet wat voor pony's je hebt staan, maar zou geen kuilhooi nemen (eiwit, vocht, suikers, fructaan, en het stinkt ook nog!) ;) wel ff opletten of het goed hooi is (geen schimmels, en niet te stoffig) maar dat weet je waarschijnlijk wel. succes met je hooi missie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plus van mij omdat je haar echt verder hebt geholpen, ook met zoeken naar adressen om aan hooi te komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent een topper euc!!! Niet alleen nu zo weten wij :) Ik ga je bestempelen als beste antwoord :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje heeft gelijk dat er erg veel factoren meespelen.
Het inderdaad erg belangrijk dat je paarden juist op gewicht zijn ivm hoefbevangenheid.
Nog een paar aanvullende tips;
- je paard is te dik als er vet op het kruis ophoopt (zie mijn reaktie hierboven) en te mager als je je hand over de ribbenkas laat glijden en je voelt de ribben duidelijk zitten.
- Je paard heeft meer kans op hoefbevangenheid als het te dik is, dus hou het goed op het juiste gewicht.
- Het kuil waar eucalypje het over heeft is koeienkuil, dat is inderdaad minder geschikt voor paarden, maar je hebt ook hele droge (paarden)kuil, of voordroog. Dat is bijna zo droog als hooi als het uit het pak komt.
- Qua prijs kunnen grote balen hooi of goed paardenkuil een stuk goedkoper zijn dan kleine baaltjes hooi, vooral als je 5 paarden moet voeren. Meestal brengt de boer dat bij je langs.
- Als je bang bent dat je paarden teveel voedingsstoffen binnen krijgt van het hooi of het kuil let dan op de volgende zaken:
* hoe langer de stengels in het hooi/kuil, hoe langer het heeft doorgegroeid voor het gemaaid werd en hoe meer voedingsstoffen al uit het gras gegroeid zijn.
* hoe taaier de stengels, hoe minder voeding erin zit.
* boeren maaien meestal 2 tot 3 keer per seizoen; het gras in het voorjaar is het meest rijk aan voedingsstoffen, dus als je minder voedzaam hooi/kuil wilt, vraag dan naar hooi/kuil van de tweede of derde snede.
- als je paard te dik is, en je wilt hem toch wat te knabbelen geven kun je minder hooi/kuil geven en dat aanvullen met tarwestro (als het paard dat wil eten, want dit gaat doorgaans op de bodem en veel paarden eten het niet tenzij ze niet op stro maar op vlas-, hout- of hennepstrooisel staan) of met gerstestro, dit vinden ze vaak wel lekker en is iets voedzamer dan tarwestro maar minder voedzaam dan hooi/kuil.
- als je wilt weten of het hooi/kuil beschimmelt is, grijp dan een pluk zo diep mogelijk uit het pak en ruik eraan; als het muf of metaalachtig ruikt kan het beschimmelt zijn. Als je de pluk heen en weer wappert en er waait een wolkje heel fijn poeder uit is het ook beschimmelt. Daarnaast zijn witte of klamme samengekoekte plekken natuurlijk ook meestal schimmel. Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt :) Succes!

Andere antwoorden (2)

Om te beginnen zal je je paarden veel meer moeten bijvoeren. Reken per paard op minimaal een halve hectare om het weiland goed te houden. Anders gaat het niet goed.

Kalk is goed voor gras als je last hebt van mos. Anders kan je beter gewoon mest opbrengen. Maar dat levert in de winter niets op. Het is nu gewoon nog te koud om je weiland te laten herstellen. Je had minder paarden er op moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment is bijvoeren inderdaad de enige optie maar hier wat tips voor later:

- Sleep je wei regelmatig om de mest op de wei goed te verspreiden.
- Je kunt je hele mesthoop in het voorjaar door een loonwerker laten verhakselen en over je land uitstrooien. Dit is natuurlijke mest en goedkoop. Hou de weersvoorspellingen goed in de gaten voor je de mest laat uitrijden; plan het uitrijden vlak voor het flink gaat regenen zodat de meststoffen snel in de grond trekken en de paarden minder last hebben van de mest op het land.
- Laat een loonwerker kunstmest over je land uitstrooien. Dit zeker goed plannen voor een flinke regenbui zodat de kunstmest snel in de grond trekt en er niet op blijft liggen.
- Het is verstandig om zo nu en dan kalk toe te laten voegen om je grond goed te houden anders verzuurd deze teveel (zeker als je je mesthoop ook uit laat rijden). Dat hoeft niet ieder jaar, maar bv om de paar jaar.
- Daar waar onkruid of mos groeit, groeit geen gras. Hou je land zo schoon mogelijk door onkruid regelmatig te verwijderen (en zeker giftige planten meteen weghalen zoals jacobskruiskruid!). Wanneer er teveel ander spul tussen je gras blijft groeien kun je een loonwerker vragen om te spuiten maar probeer het liever zelf milieuvriendelijk onder controle te houden door het gewoon zelf steeds weg te trekken.
- Omweiden: verdeel je land in twee delen zodat er telkens 1 deel kan groeien terwijl het andere afgegeten wordt. Wij weiden in de zomer om de week om. In de winter groeit je gras toch niet echt dus dan mogen ze bij ons over de hele wei grazen.

Als je niet weet wanneer je het beste je mesthoop kunt uitrijden of kunstmest kunt strooien, vraag dit dan gewoon aan de loonwerker of aan een boer in de buurt. Boeren zijn hierin de profs dus die weten alles.

Veel plezier met je paardjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat omweiden stelde chelsea16 zelf ook voor. alleen vroeg ze zich af of het halve weiland dan nog groot genoeg is voor 5 paarden.
ik vraag me af of het gras na een week niet begraasd te zijn alweer genoeg bijgegroeid is. Is die periode niet erg kort? even voor de duidelijkheid: dit is een vraag, geen kritiek! plus van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 5 paarden hebt is de wei in 2 delen krap aan, maar als je geen wei bij kan krijgen of geen paarden weg wilt doen zul je het ermee moeten doen.
Je zult zo wie zo het bijvoeren altijd af moeten stemmen op de hoeveelheid gras die ze binnen krijgen.
Wij hebben ongeveer evenveel weide voor 3 paarden en weiden dus om de week om in de zomer omdat we willen voorkomen dat ze teveel eten. In de zomer groeit het gras vrij vlot. Misschien zou je met 5 paarden om de twee weken om kunnen weiden. Het ligt er aan hoe hard je gras groeit en hoe dik je paarden zijn. Je ziet zelf wanneer je paarden teveel eten en ze te dik worden, daar kun je het omweiden op afstemmen.
Je kunt trouwens zo zien dat je paard te dik is: ga achter je paard staan en kijk naar het kruis van je paard (kruis is het hoogste deel achter de rug, bovenop de achterhand). Als je hier een V in de ronding ziet (van vet links en rechts) is je paard te dik. Als het een mooie strakke ronding is, is je paard goed op gewicht.