waarom heeft mijn kitten zoveel haaruitval?

Hallo allemaal. Vandaag had ik een kitten gekregen van mijn vriendin. Het is een witte poes en ook heel lief, alleen als je haar aait heeft ze echt heel veel haaruitval. Is dit wel normaal, en waardoor komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K
Ivana
12 jaar geleden
Een kitten raakt op een gegeven moment zijn nesthaar kwijt. Dat is veel dunner dan de vacht die hij daarna krijgt. Dat kan een oorzaak zijn.
De tweede oorzaak kan zijn dat het weer omslaat en de wintervacht wordt vervangen. Dit is dan de normale rui-periode. Daar moet je zowel in het eerste als tweede verhaal gewoon even doorheen.
Goede voeding van een goed merk zal er voor zorgen, dat hij/zij snel weer in optimale conditie is. Buiten de ruiperioden niet te veel borstelen, anders blijft de rui doorgaan. Katten die een lange vacht hebben wel kammen maar niet constant borstelen.
Gestreste katten hebben ook last van haaruitval en katten met een nierziekte, maar van beide zal hier geen sprake zijn.

Het beste antwoord

Een kitten raakt op een gegeven moment zijn nesthaar kwijt. Dat is veel dunner dan de vacht die hij daarna krijgt. Dat kan een oorzaak zijn.
De tweede oorzaak kan zijn dat het weer omslaat en de wintervacht wordt vervangen. Dit is dan de normale rui-periode. Daar moet je zowel in het eerste als tweede verhaal gewoon even doorheen.
Goede voeding van een goed merk zal er voor zorgen, dat hij/zij snel weer in optimale conditie is. Buiten de ruiperioden niet te veel borstelen, anders blijft de rui doorgaan. Katten die een lange vacht hebben wel kammen maar niet constant borstelen.
Gestreste katten hebben ook last van haaruitval en katten met een nierziekte, maar van beide zal hier geen sprake zijn.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de verwarming aanstaat, vliegen de kattenharen weer in de rond. Helemaal voorkomen kun je de hardnekkige, soms slechts millimeters lange pluisjes niet, maar je kunt het harengeweld wel tegengaan.
Een goede verzorging van de vacht kan zowel voor de mens als de kat een plezier zijn, als je een rustig moment kiest en je volledig op je kat concentreert. Bij een regelmatige toepassing kan dit een ritueel worden waar de kat spinnend van geniet en niet een gevecht waarvoor je kat het liefst op de vlucht slaat. Een zachte, warme ondergrond, extra aandacht en aaien kunnen een belangrijke bijdrage leveren. Als je de kans hebt, begin dan al op een vrij jonge leeftijd, zodat het kitten met de procedure vertrouwd raakt.
Door verschillen van de kwaliteit van de vacht die van ras tot ras anders zijn, vereist de verzorging ook een verschillende aanpak. Voor alle rassen geldt:
begin altijd in de richting van de haren. Borstelen tegen de richting in moet vooral tijdens de vachtwisseling plaatsvinden. Bij katten met een lange vacht volgen dan de okselholten, de binnen- en buitenzijde van de bovenbenen en de staart en de kraag. Bij langharige katten moet ook de vacht tussen de tenen op vuil en klitten worden gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het juiste voer, regelmatige verzorging en een schone, comfortabele omgeving zouden de vacht en huid van uw kitten in goede conditie moeten houden. Maar helaas kunnen kittens (net als volwassen katten) huidproblemen hebben. Hun vacht kan dof worden, ze kunnen last krijgen van haaruitval en hun huid kan rood worden, geïrriteerd raken en pijn doen. De oorzaak hiervan kan variëren: gevoeligheid voor bepaald voer, insectenbeten, allergieën, mijt, parasieten of zelfs te veel kammen en borstelen.

Toegevoegd na 45 seconden:
http://www.hillspet.be/Cat/Kitten/Caring%20for%20kitten/Health%20and%20Wellbeing/A%20purrfect%20coat%20for%20your%20kitten.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het even aankijken.
een verhuizing is enorm stressvol voor een kat of kitten, en bij stress zijn ze geneigd hun haren los te laten.
de dierenarts kent dit verschijnsel ook; op de behandeltafel gaan katten vaak spontaan enorm verharen.
Rieneke1