Dominant gedrag van de hond

Heb een herders hond van 5 jaar als ik haar ga uitlaten en ik kom een andere hond tegen dan gaat Mw. trekken, haren gaan overeind en ze gaat hijgen. Ben al met haar op gedragscursus geweest dit ging daar goed. Hier heeft Mw. Schijt en doet haar ding. Heeft iemand tips, ervaring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat je hebt geleerd op de gedragscursus moet je altijd in de praktijk blijven doen. Vaak gaat dat mis, zoals waarschijnlijk ook bij jou is gebeurd. Jouw dametje heeft er schijt aan, omdat jij niet de (roedel)leider bent. Ik raad je aan om opnieuw een cursus te gaan doen, of hetgeen je toen hebt geleerd opnieuw toe te gaan passen. Wat ook een aanrader is: kijken naar het programma "the Dog Whisperer" op National Geografic, iedere vrijdagavond. Zeer leerzaam!!!

Jij bepaald de roedel, dat betekend dat jij als eerste de deur uitloopt en ook als eerst naar binnen gaat. Vaak gebeurt dit al andersom en voelen honden zich de baas en gaan zich ook zo gedragen. Houd de riem kort naast je en geef haar weinig ruimte, laat de hond alleen maar snuffelen als ze zich gedraagt.

Het beste is om het gedrag te voorkomen, maar dat is heel moeilijk. Probeer de andere hond eerder te zien dan jouw hond en leid je hond af met een balletje of iets lekkers en kijk of je haar aandacht bij jou kan houden totdat de hond voorbij is en zij dus het ongewenste gedrag niet vertoont. Als dit lukt is het een kwestie van consequent en lang volhouden. Mocht dit allemaal niet lukken zorg er dan voor dat jouw hond geen succes krijgt met haar gedrag. Dit kun je doen om onmiddellijk de andere kant op te lopen zodra ze gaat trekken. Het kan dus zo zijn dat je in het begin de straat niet uit komt doordat je steeds aan het draaien bent. Maar zo kan de hond wel leren dat ze haar zin niet krijgt met haar gedrag. Al met al is het wel echt een kwestie van lang volhouden, heel veel succes. Ik hoop dat je hier iets mee kunt en ik ben benieuwd of het lukt.

De dogwhisperer zegt in zo'n situatie: zorg dat je tussen jouw hond en die andere hond loopt, net een voet voor jouw hond. Dat hoeft jouw hond jou niet meer te verdedigen en ben jij het hoofd van de roedel. Heb het met mijn eigen hond ook zo getest. Werkt super!

de hond kan alleen schijt aan hebben als jij dit toestaat en haar die kans biedt. dominant/ongewenst gedrag is een gebrek aan respect en kan oorzaak zijn/worden voor (andere) gedragsproblemen voorkom dat de hond aan de riem trekt. laat haar niet voor je uit lopen (JIJ bent de leider) trekt ze aan de riem geef dan een korte zijwaartse ruk (uit balans) en ontspan de riem weer. helpt dit niet, herhaal dit en stop met lopen. corrigeer de hond bij elk ongewenst gedrag (blaffen, janken, etc) met een korte duidelijke handeling (het liefst met verrassend effect, tikje met voet, knie) vervolg je weg pas als de hond rustig is (hond leert:jij bent de baas,dit gedrag word niet accepteert, ik krijgt niet mijn zin) en ga pas verder gaat als ze het juiste gedrag laat zien en rustig is. zien van andere hond. zorg ervoor dat de riem NOOIT gespannen is (hond moet doen wat je zegt zonder krachtmeting, spanning op de riem wekt spanning op, als je de riem aanspant zal de hond op scherp staan ze weet dat er 'iets' komen gaat) corrigeer ongewenst gedrag (zie boven) spelen met andere hond.(wel willen, niet weten hoe) pas een andere hond benaderen als ze rustig is en goed gedraag vertoont. riem niet op spanning. grijp direct in bij dominant gedrag (demonstratief de kop op de kop van hond leggen bv) door je hond even aan te tikken (het bekende Cesar tikje in de nek) helpt dit niet en 'ontploft' je hond als het ware, zorg er voor dat hij zich onderdanig gedraagt (op zijn rug) laat hem met zo lang liggen tot hij de strijd opgeeft (acceptatie onderdanigheid) bij veel protest (worstelen) de hond op zijn borst op de grond drukken en verminder de druk als hij blijft liggen. natuurlijk is dit niet de gouden tip als er ook andere tekenen van gebrek aan respect zijn -als eerste de deur door -niet op een afstand willen wachten op jou teken voor ze mag beginnen met eten -niet vanzelf aan de kant willen gaan als ze op je route ligt -hond bepaald wanneer er gespeeld moet worden en wanneer het genoeg is -hond stuift als eerste naar de deur als de bel gaat inconsequentie ziet je hond als zwakte en zal steeds weer zijn grens opzoeken (zo blijf je gaan) dus af maken waar je aan begint! de hond afmatten (naast de fiets, stokken gooien in het bos) verkleint de kans om energie op andere manieren te uiten. het gebruik van een anti trektuig kan het je signaal naar de hond duidelijker maken via de link veel filmpjes over correctie bij gedragsproblemen. succes!!!

Bronnen:
http://www.youtube.com/results?search_quer...

Zoek, zoals eerder genoemd, een programma van The Dog Whisperer (Cesar Milan) op. Ik vind dat hij erg goede inzichten en methoden heeft!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100