Dominant gedrag van de hond

Heb een herders hond van 5 jaar als ik haar ga uitlaten en ik kom een andere hond tegen dan gaat Mw. trekken, haren gaan overeind en ze gaat hijgen. Ben al met haar op gedragscursus geweest dit ging daar goed. Hier heeft Mw. Schijt en doet haar ding. Heeft iemand tips, ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf geen hond, maar ik kijk wel eens naar de "dog whisperer" op discovery channel. Daar komen vaak dit soort problemen aan de orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, National Geographic, lees ik nu bij het antwoord van Wendy... Het is in ieder geval een leerzaam programma!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een bullmastiff idem dito zeerverdedigend wat te doen Normaal is het een doedel

Antwoorden (6)

Wat je hebt geleerd op de gedragscursus moet je altijd in de praktijk blijven doen. Vaak gaat dat mis, zoals waarschijnlijk ook bij jou is gebeurd.
Jouw dametje heeft er schijt aan, omdat jij niet de (roedel)leider bent.
Ik raad je aan om opnieuw een cursus te gaan doen, of hetgeen je toen hebt geleerd opnieuw toe te gaan passen.
Wat ook een aanrader is: kijken naar het programma "the Dog Whisperer" op National Geografic, iedere vrijdagavond.
Zeer leerzaam!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bepaald de roedel, dat betekend dat jij als eerste de deur uitloopt en ook als eerst naar binnen gaat. Vaak gebeurt dit al andersom en voelen honden zich de baas en gaan zich ook zo gedragen. Houd de riem kort naast je en geef haar weinig ruimte, laat de hond alleen maar snuffelen als ze zich gedraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om het gedrag te voorkomen, maar dat is heel moeilijk. Probeer de andere hond eerder te zien dan jouw hond en leid je hond af met een balletje of iets lekkers en kijk of je haar aandacht bij jou kan houden totdat de hond voorbij is en zij dus het ongewenste gedrag niet vertoont. Als dit lukt is het een kwestie van consequent en lang volhouden.
Mocht dit allemaal niet lukken zorg er dan voor dat jouw hond geen succes krijgt met haar gedrag. Dit kun je doen om onmiddellijk de andere kant op te lopen zodra ze gaat trekken. Het kan dus zo zijn dat je in het begin de straat niet uit komt doordat je steeds aan het draaien bent. Maar zo kan de hond wel leren dat ze haar zin niet krijgt met haar gedrag.
Al met al is het wel echt een kwestie van lang volhouden, heel veel succes. Ik hoop dat je hier iets mee kunt en ik ben benieuwd of het lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel hondenscholen geven speciaal motivatietraining. Je leert ook in moeilijke situaties de aandacht van de hond vast te houden. Misschien is dat een idee voor deze situatie?
Prima antwoord trouwens +-je van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is geen kwestie van aandacht vasthouden op jezelf. het is een kwestie van respect van de hond naar de baas toe (zorgen dat je leider bent van de roedel dus) aandacht van de hond is niet altijd te sturen of af te buigen. (neem bv jachtinstinkt gestuurd door een reflex, konijn zien rennen betekent konijn pakken!!) respect is op een positieve manier af te dwingen als je onderlingen regels van honden en de psychologie van honden kan snappen en dit in acht houdt. maw, jij bent de baas en jij bepaald hierdoor wat de hond wel/niet mag dus wat wel/niet gebeuren zal. als je dit met een bal of rookworst of wat dan ook voor moet afdwingen is er iets niet goed in je verhouding met de hond of de manier waarop de hond jou ziet ( de hond zal ruiken of je een bal bij je hebt en alsnog zijn afweging maken of hij naar je zal luisteren of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra de hond zijn aandacht op zijn baas vestigd in plaats van op iets anders dan is dat een vorm van respect, hij zal dan zelfs dat konijn negeren.
De bal of iets lekkers is een positieve manier om het oude patroon te doorbreken waar vanuit dan weer een nieuwe basis opgebouwd kan worden.
De dogwhisperer zegt in zo'n situatie: zorg dat je tussen jouw hond en die andere hond loopt, net een voet voor jouw hond. Dat hoeft jouw hond jou niet meer te verdedigen en ben jij het hoofd van de roedel. Heb het met mijn eigen hond ook zo getest. Werkt super!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hond kan alleen schijt aan hebben als jij dit toestaat en haar die kans biedt.
dominant/ongewenst gedrag is een gebrek aan respect en kan oorzaak zijn/worden voor (andere) gedragsproblemen

voorkom dat de hond aan de riem trekt. laat haar niet voor je uit lopen (JIJ bent de leider) trekt ze aan de riem geef dan een korte zijwaartse ruk (uit balans) en ontspan de riem weer. helpt dit niet, herhaal dit en stop met lopen. corrigeer de hond bij elk ongewenst gedrag (blaffen, janken, etc) met een korte duidelijke handeling (het liefst met verrassend effect, tikje met voet, knie)
vervolg je weg pas als de hond rustig is (hond leert:jij bent de baas,dit gedrag word niet accepteert, ik krijgt niet mijn zin) en ga pas verder gaat als ze het juiste gedrag laat zien en rustig is.

zien van andere hond.
zorg ervoor dat de riem NOOIT gespannen is (hond moet doen wat je zegt zonder krachtmeting, spanning op de riem wekt spanning op, als je de riem aanspant zal de hond op scherp staan ze weet dat er 'iets' komen gaat)
corrigeer ongewenst gedrag (zie boven)

spelen met andere hond.(wel willen, niet weten hoe)
pas een andere hond benaderen als ze rustig is en goed gedraag vertoont. riem niet op spanning.
grijp direct in bij dominant gedrag (demonstratief de kop op de kop van hond leggen bv) door je hond even aan te tikken (het bekende Cesar tikje in de nek)
helpt dit niet en 'ontploft' je hond als het ware, zorg er voor dat hij zich onderdanig gedraagt (op zijn rug) laat hem met zo lang liggen tot hij de strijd opgeeft (acceptatie onderdanigheid) bij veel protest (worstelen) de hond op zijn borst op de grond drukken en verminder de druk als hij blijft liggen.

natuurlijk is dit niet de gouden tip als er ook andere tekenen van gebrek aan respect zijn
-als eerste de deur door
-niet op een afstand willen wachten op jou teken voor ze mag beginnen met eten
-niet vanzelf aan de kant willen gaan als ze op je route ligt
-hond bepaald wanneer er gespeeld moet worden en wanneer het genoeg is
-hond stuift als eerste naar de deur als de bel gaat

inconsequentie ziet je hond als zwakte en zal steeds weer zijn grens opzoeken (zo blijf je gaan)
dus af maken waar je aan begint!

de hond afmatten (naast de fiets, stokken gooien in het bos) verkleint de kans om energie op andere manieren te uiten.

het gebruik van een anti trektuig kan het je signaal naar de hond duidelijker maken

via de link veel filmpjes over correctie bij gedragsproblemen.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou oppassen met het gooien van stokken. Ik heb al diverse honden gezien waarbij de stok recht in de keel schoot met heftige verwondingen en soms zelfs de dood als gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal gelijk!!!!
maar het was een voorbeeld wat ik gaf.
er zijn ook honden die stikken in het laatste stukje bot of glibberige stukje buffelhuid, honden die stikken in een hondenbal, honden die een graszaadje in hun keel krijgen en zwaar benauwd worden, honden die een met lyme besmette teek oplopen, en ga zo nog maar even door.
het is helaas onmogelijk alle risico's te vermelden die een hond buiten kan oplopen als de vraag gaat over trekken aan de riem en agressief gedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je adviseert correcties te gerbuiken bij de hond ipv beloningen. De huidige moderne trainingsmethoden richten zich op het belonen van goed gedrag en niet het corrigeren van fout gedrag. De reden hiervoor is heel erg simpel, als je geen roedelleider bent en je corrigeert een dominante hond, dan kunnen er ongelukken gebeuren. Dit advies kan ronduit gevaarlijk zijn. Dertig jaar geleden trapte mijn vader onze boxer onder de kont als hij niet luisterde, dat was toen normaal. Gelukkig weten we nu wel beter.
Ga naar een goede hondenschool dan leer je meer dan op de t.v. van caesar miller. Hij heeft goede tips, maar overall zou ik de positieve methoden gebruiken omdat je daarmee de motivatie van de hond om te werken voor jou stimuleert ipv hem te leren dat hij bang voor je moet zijn.
Ivana
13 jaar geleden
Er is niks mis met het corrigeren van een volwassen hond. Alleen maar belonen werkt bij pups om de band op te bouwen. Wat anders is, dat je niet kwaad hoeft te gillen als je corrigerend optreed.
Ik vind dit antwoord een dikke plus waard. Zeker omdat er nadrukkelijk gezegd wordt de hond NIET te laten trekken. Laat hem zitten met een losse, slaphangende lijn, tot de andere hond gepasseerd is. Als hij toch een aanvallende houding aanneemt, mag hij rustig een goede correctie krijgen. Een volwassen hond weet best wat mag en niet mag. Mits hem dat ook goed is bijgebracht. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je hond goed gedrag laat zien kan je hem belonen door hem bv naar de andere hond toe te laten gaan ALS hij het goede gedrag vertoont. dit zal beter werken dan een koekje (hond ziet het verband niet tussen koekje en andere hond, beloon je de hond door hem naar de andere hond toe te laten gaan weet hij dat dit het pos resultaat is van het vertonen van het gewenste gedrag en is dit zijn beloning, ofwel het gevolg van goed gedrag) hiermee beloon je dus goed gedrag door aan de wens of behoefte van de hond tegemoet te komen zonder dat je een koekje geeft, of uitbundig roept dat de hond braaf is wat weer spanning kan opleveren (enthousiasme of enthousiast druk gedrag wat averechts kan werken bij hetgeen je bereiken wil) elke positieve ervaring gekoppeld aan goed gedrag kan dus een beloning zijn. het gaat erom hoe een hond het opvat (we willen namelijk iets bereiken met de hond op een manier die voor de HOND het makkelijkst en dus meest logisch is) en niet wat mensen verstaan onder een beloning. een beloning bevorderd goed gedrag en kan dus uit meer bestaan dan een tastbaar iets zoals een aai of lekkernij zoals de meeste mensen denken helaas......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog logischer zou zijn om ongewenst gedrag te voorkomen door dit niet toe te staan. maar jij zou het negeren als je hond iets of iemand agressief zou benaderen en belonen op het moment dat ie dit niet doet? of zou jij voorkomen dat een hond iemand agressief benaderd door de hond vroegtijdig te corrigeren bij tekenen en gedraging die duiden op agressief gedragen deze te belonen als hij dit goed oppakt zodat je dit motiveert....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede gedrag motiveert dus... (duh!) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is je gedrag bij een volwassen hond anders dan bij een pup en is de training gebaseerd op motivatie en belonen belangrijker bij een pup dan bij een volwassen hond.
Maar een volwassen hond kan door te motiveren en belonen ook leren. Heel goed zelfs.
Je zal in nederland geen enkele hondenschool vinden die de methoden van ceasar miller gebruikt, of je zou naar een hondenschool voor politiehonden moeten gaan. Daar gebruiken ze nog stroomstootjes bij niet luisteren. Misschien vind je daar ook nog iemand die je hond op zijn rug dwingt als ie niet luistert. De rest van de scholen en verenigingen zijn hier pertinent tegen. Het kan gevaarlijk zijn (don't do this at home hoor je bij ceasar miller) maar het kan je hond ook echt beschadigen in zijn vertrouwen. Vooral pups.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou mijn hond afleiden door bijvoorbeeld een andere kant op te lopen of door al heel vroeg, bij het veranderen van de stand van de oren/staart in te grijpen met het trekken van aandacht. Zodra de hond aandacht geeft belonen met iets wat hij heel geweldig vindt. Voor mijn hond zijn dat twee dingen rodi worst en een piepspeeltje. Maar dat is voor elke hond anders. Ik zou in ieder geval professionele hulp zoeken als het echt een probleem voor me zou worden. Op de cursus van mijn hond hebben we veel geoefend met het tegen komen van andere honden en de reactie van de hond hierop. Hierbij is nooit gebruik gemaakt van correcties en de hond heeft het prima geleerd.
Echter ik heb een sociale hond die niet uitvalt naar andere honden omdat hij gewoon niet dominant is. Daarvoor heb ik getraind, maar zeker ook geluk gehad. Iemand die een moeilijke dominante hond heeft probleemgedrag vertoont zal het niet afkunnen met een rodi worstje. O en motivatie zorgt voor goed gedrag.... niet andersom. je geeft je hond voldoende redenen om het goed gedrag te vertonen, je motiveert hem dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het niet over stroomstootjes dus waarom je dit aanhaalt is mij een grote vraag, negatieve ervaringen zijn schadelijk voor elke hond, of het nu jong of oud is.
straffen is afkeuren, niet slaag, een schok, een scheldpartij of iets anders negatiefs wat de hond niet zal begrijpen.
straffen kan ook zijn.... NEE en een rukje aan de riem. jij zou het probleem uit de weg gaan lettelijk en figuurlijk waardoor je zowel de hond als jezelf een leermoment ontneemt. het einde zal zoek zijn en de oorzaak zal niet opgelost worden als je hond eenmaal eigen heeft gemaakt en door de dolle heen is kan een pallet rodi worstjes hier geen verschil in maken.
dit wil niet zeggen dat je perse een prof nodig hebt. zelf heb ik een super sociale hond van het ras waarvan de meesten een blokje om gaan, een van de dominantste uit het nest. echter gedraagt ie zich hier niet naar omdat ik het niet toesta en sociaal gedrag motiveer door beloning. dit is een hond sneller aan het verstand te brengen dan het veelvuldige oefenen op cursus. goed gedrag bereik je door fout gedrag te voorkomen voordat het fout gedrag problematisch wordt. het is niet aan je hond te overweegt niet of er voldoende afleiding hiervoor geboden word of niet.
als leider hoort hij je te respecteren dus ook de regels die jij bepaald en dit niet in twijfel te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gedrag is dus af te dwingen door de hond in een mindere positie te plaatsen (niet met harde hand zoals jij dit op mijn verhaal op maakt, maar door rustig te wachten voor hij de deur uit mag en vooral niet als eerste, niet voor je uit te lopen etc.) door een hond te laten zien en ervaren wat voort kan vloeien uit goed gedrag is op zich al een beloning. bij mij blijven de worstjes en speeltjes dus in de kast,en toch heeft mijn hond zonder dit soort beloning voldoende respect en zicht op welk gedrag ik afkeur en goed keur. hij respecteert wat ik zeg zonder dat ik dat ooit met harde hand heb af moeten dwingen. zoals ik al zei: het is het leiderschap, niet het omkopen 'met', niet het afleiden 'van', of welke vorm van lichamelijke krachtmeting dan ook. als je weet hoe een hond denkt is het niet moeilijk om met kleine simpele dingen het gedrag van een hond te sturen of te motiveren.
ik ben met mijn hond (niet de eerste hond die ik had, wel de eerste pup) overigens niet op cursus geweest, en toch veroorzaakt zijn gedrag of houding geen enkel probleem. maar ik val in herhaling dus laat het hierbij..... :)
Zoek, zoals eerder genoemd, een programma van The Dog Whisperer (Cesar Milan) op. Ik vind dat hij erg goede inzichten en methoden heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Magic Milan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap de min niet, dus een plusje als tegenhanger hiervan .....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, wat lief. Dankjewel. Ik snap de min ook niet. Ik vraag de minner hierbij om er uitleg over te geven.