Dimtechniek terrarium gloeilamp mogelijk?

Nu heb ik een terrarium staan waar ik nog volop mee bezig ben. Het is een glaze terrarium die ik op formaat heb gekocht. De maten zijn: 50-50-90. Dat achterwegen gelaten, ik heb een reptisun gloeilamp van 75w. Nu is mijn vraag, zou ik deze gloeilamp kunnen laten dimmen via een automatische tijdschakelaar? Ik heb op internet zat systemen gezien maar die werken allemaal via tl-buizen. En als dat niet mogelijk is, zou ik de terrarium dan kunnen verwarmen met tl-buizen van buiten het terrarium? Mijn terrarium betreft dus een glazetop (bovenkant) met aluminium rooster.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Neen, tot zover ik weet is dimmen via een tijdschakelaar niet mogelijk.
Tijdschakelaar is gewoon aan/uit.
Wat je wel kan doen ( ik had dit vroeger ook ) is een schemering simuleren met meerdere lampen.
Mijn systeem had ik met TL maar kan ook met gloeilampen.
De mijne startte op met een blauwe tl op tijdstip X een uur later startte een tweede lamp ( wit ) op en nog een uur later startte de derde op ( ook wit ) dit werd aangestuurd met 3 losse tijdschakelaars, tegenwoordig kan dit met één goede tijdschakelaar geregeld worden.
In de late avond ging het omgekeerd.
Je zou dit zelfde kunnen doen met gloeilampen, eerst ééntje laten opstarten ( bijvoorbeeld een 25 wat's lamp ) daarna een 40 wat's en dan pas jouw 75 wat's lamp.
De tijdschakelaar zo instellen dat zodra 1 lamp erbij aangaat dat de ander uitgaat, dit om te voorkomen dat het geen oven wordt.