Mijn cavia ligt sinds gisteren stip in haar kooi en eet en drinkt niet meer. Wat kan ik doen?

Ook trilt ze een neetje als ik haar aanraak, en mijn andere cavia heeft nietd. Ze worden 6 jaar

Toegevoegd na 1 minuut:
*stip=stil
*neetje=beetje
*nietd=niets

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (6)

Naar de dieren arts gaan denk ik dan maar. Als je zelf niet weet wat het is en hoe je het moet oplossen, kan je het beste de dieren arts bellen en uitleggen wat er aan de hand is, waarschijnlijk moet je dan gewoon komen en zeggen zij wel wat er aan gedaan moet worden..

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn konijn heeft ook een keertje zo iets gehad. We hebben toen we dit merkte meteen de dierenarts op gebeld en konden bijna meteen langskomen, mijn konijntje heeft toen dwangvoer gehad. Voor een konijn is het heel slecht om niks te eten, ik kan me voorstellen dat dit bij een cavia ook zo is, dat weet ik niet zeker, maar ik zou het toch maar even na laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste: wat verdrietig! Een cavia wordt gemiddeld niet oud, een jaar of 6 is (eigen ervaringen met vele cavia's) al best oud. Je zult naar de dierenarts moeten gaan. Probleem is dat een dierenarts alles in het werk zal stellen om de cavia te redden. Dus inentingen/zalfjes en adviseren de cavia apart te zetten op een tochtvrije warme plek (doe dat laatste in ieder geval) Alleen: Is een cavia eenmaak ziek dan is herstel vrijwel uitgesloten. Helemaal als hij/zij al 6 jaar is. Houd daar rekening mee en praat hier over met de dierenarts. Ikzelf het honderden guldens en euro's betaalt, met liefde en hoop, maar de inentingen en zalfjes enzenz, hebben nog nooit geholpen.
Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inentingen voor cavia's zijn er niet, waarschijnlijk bedoel je injecties met medicijnen. Daarnaast ben ik het totaal niet met je eens dat herstel vrijwel uitgesloten is als een cavia eenmaal ziek is! Dat hangt volledig af van wat er aan de hand is, hoewel het op deze leeftijd inderdaad vaak niet meer goed komt.
Toen wij thuis toen wij nog kleine kinderen waren hadden wij twee cavia's.
Toen ze 7/8 waren at en dronk de ene niet meer. Wij gingen na een tijdje naar de dierenarts om even te kijken wat er aan de hand was, ze bleek te lange tanden te hebben waardoor ze niet meer kon eten / drinken. De tweede cavia ging een tijdje later dood aan ouderdom.

Wij hebben een jaar later weer cavia's gekocht. Na 9 jaar at en dronk de ene ook niks meer, wat erg gek was aangezien zij juist altijd veel at. Wij zijn ook met haar naar de dierenarts geweest en ze bleek 3 tumoren in haar te hebben waardoor het heel erg veel pijn deed als de at en/of dronk. Een dag na de diagnose is zij overleden.
De andere cavia is een paar maanden later ook overleden. Zij is overleden aan ouderdom. Wel trilde zij de hele dag toen ze overleed, en at en dronk ook niet meer.

Het moraal van het verhaal is dus:
Ga naar de dierenarts tijdens het spreekuur om even voor de zekerheid te kijken wat er aan de hand is. Je cavia kan iets hebben waardoor ze niet meer kán eten / drinken.

Veel sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al in het bekkie gekeken of er geen tand is afgebroken en de andere (die daar t.o. ligt) door is gegroeid?
ze kan ook haken aan haar kiezen hebben (dit zie je niet maar kan hele nare gevolgen hebben)

hoe dan ook, z.s.m. naar de dierenarts met het oudje!
wij kunnen hier helemaal niets zinnigs over zeggen helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou nog een paar dagen wachten!
Dan kun je berichtjes plaatsen op goeievraag terwijl de cavia steeds zieker word!

Daarna als je op goeievraag en andere fora vaak hebt gehoord dat je naar een dierenarts moet, zou je naar een dierenarts kunnen gaan.

Of je kunt nog een paar dagen wachten in de hoop dat iemand een ander antwoord geeft.

Tot slot, als het te laat is, ga je met je TE zieke cavia naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik snap de min wel, maar ik compenseer hem toch met een plus.
soms is het gewoon overduidelijk dat je met spoed met het beestje naar een da moet, klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk verdient dit antwoord een -! Echter ik kan zo moe worden van de mensen die bij acute problemen bij dieren eerst talloze berichten plaatsen op fora en bijvoorbeeld goeievraag! Hier zijn veel mensen die dieren hebben, maar gen enkel dier is hetzelfde! Elke andere situatie kan een andere oorzaak en daardoor een andere behandeling nodig hebben! Ga DIRECT naar een dierenarts als je twijfelt over de (acute) gezondheid van je dier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook + van mij. Ik snap echt niet waar mensen op gaan zitten wachten als ze zien dat hun dier ernstig ziek is. Direct naar de dierenarts ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier een +1, ik kan me voorstellen dat je bij iets dat totaal niet ernstig lijkt eerst eens wat informatie opzoekt op internet, maar als je dier duidelijk ernstig ziek is dan moet je ermee naar de dierenarts. Sim-pel.
ik zou snel naar de dierenarts gaan het kan zijn dat hij een ontstoken blinde darm heeft. Dat heb ik ook gehad met 2 cavia's. Als u nog meer cavia's bij de zieke hebt haal ze dan weg! het kan een virus zijn!