Hoe groot aquarium voor twee goudvissen?

Ik heb nu twee goudvissen in een (denk ik) te kleine kom. Hoe groot moet een aquarium zijn voor mijn twee goudvissen? En hoe duur zal dat zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

uit een onderzoek is gebleken dat vissen in een kom 10 keer zo snel sterven dan ze is een aquarium! maar je dat heeft te maken met de kom. als een vis heel de tijd rondje zwemt in een kom gaat die sneller dood ! min. 20cmx30cm moet het aquarium zijn als je wilt dat je vissen gelukkig zijn. maar het mag gerust wat groter zijn!

let op!: hoe groter aquarium, hoe groter de vissen kunnen worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankuuuu helder antwoord

Andere antwoorden (2)

In een 'kom' kunnen goudvissen nooit gelukkig zijn/worden!

Het uitgangspunt dient te zijn dat goudvissen zoveel mogelijk naar hun aard gehouden dienen te worden. Een flinke, diepe vijver is dan natuurlijk het best. Maar als we ze in een aquarium houden, dan dienen ze, als ze ongeveer 15 tot 20 centimeter lang zijn, wel over tenminste 250 liter water te beschikken. Dat komt neer op een aquarium van 100x50x50 centimeter. Deze standaardmaat werd nog onlangs in het tijdschrift Het Aquarium aangeraden.
Dat is wel wat anders dan de piepkleine viskom! Zolang de goudvissen kleiner zijn, kan ook met een kleiner, maar wel rechthoekig aquarium volstaan worden.
Goudvissen zijn sociale dieren en dienen dus niet in hun eentje, maar in kleine groepjes van, volgens deskundigen, ongeveer tien vissen gehouden te worden. Heel belangrijk is verder dat de goudvissen in het aquarium over een interessante, afwisselende omgeving beschikken. Diverse waterplanten, stenen en een zandachtige bodem zijn dan ook absolute vereisten. Goudvissen zwemmen graag in groepjes door het water, waarbij ze voortdurend op zoek zijn naar wat voedsel. Wat ze hierbij heel graag doen is met hun snuit in de bodem wroeten, het zogenaamde grondelen, eigenlijk net zoals varkens dat doen, wanneer ze naar voedsel zoeken. Dit biedt de dieren de noodzakelijke afleiding en beweging en houdt ze psychisch en lichamelijk gezond...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er ook aan hoe groot de goudvissen zijn. Het beste is 100 liter plus voor twee goudvissen, want 50 liter per goudvis is goed. Maar 60-80 liter kan ook, al is het minder goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat kost inclusief spullen (decoratie, grind, verlichting, pomp, filter) €200, best veel maar je moet wel een goede plek voor je vissen hebben.