Wat is het beste om buiten over de dierenhokken te doen nu het vriest, plastic of een deken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het over je cavia's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het gaat over mijn twee konijnen, twee kippen en twee agapornissen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzorging van buitenvolièrevogels
Een vogel heeft een lichaamstemperatuur van ongeveer 40° C. Wanneer het vriest, bijvoorbeeld -10° C, dan moet het beestje een temperatuurverschil overbruggen van 50° C. Dit houdt in, dat hij een energierijke voeding moet krijgen. Voor zover de vogels ze eten, mogen zogenaamde mezenbollen (vet) best verstrekt worden, maar kijk uit met gezouten vet, spek of dergelijke. Badwater mag gerust, maar zorg, dat de vogels niet nat naar "bed"gaan. Dus haal het badwater tijdig in de middag weg.
Drinkwater moet altijd aanwezig zijn. Door wat suiker, honing of nectar door het water te doen, vangt u twee vliegen in een klap. De vogels ontvangen extra calorieën en vriespunt van het water gaat naar beneden. Ook zijn er kleine elektrische verwarmingselementen te koop die in het drinkwater gelegd kunnen worden tegen bevriezing. Controleer tijdens vorstperiodes veelvuldig of het water niet bevroren is.
Laat eigenlijk nooit (maar zeker niet in de winter!) voedsel op de voedertafel achter. Dit trekt muizen aan, die de vogels in hun slaap kunnen storen, opschrikken en dan ergens verdwaald in een hoekje van de volière de rest van de nacht moeten doorbrengen. Dit met alle mogelijke gevolgen van dien http://www.huisdieren.nu/vogels/huisvesting.html

Antwoorden (7)

een deken, deze laat nog wel makkelijke lucht door en houd de warmte beter vast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben plastic om het hok gedaan, als een dag. Dus vanaf de schutting naar de grond. We hebben ook een deken in het hok gedaan zodat je dier het warm houdt. Doe deze deken dan van te voren op de verwarming. Ik zal plastic aanraden om over het hok te doen en een deken in het hok. Het hoeft niet zo'n groot deken te zijn. Mag best een oude theedoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op dat je luchtgaten overlaat in/door het plastic!
Indien het hok wind- en tochtvrij is en het dier dat in het hok verblijft al geruime tijd buiten zit is dit alles niet nodig als er ook voldoende nestmaterialen aanwezig zijn.

Is het hok niet tocht- of windvrij kan je er het beste een stuk plastic overheen trekken.

Heb je onvoldoende nestmateriaal dan kan je het beste een deken in het hok leggen.

Het verwarmen van het deken is niet nodig en kan zelfs een negatief gevolg hebben, de pels / vacht / verentooi is ingesteld op deze kou, ga je het extern verwarmen kan de uitstoot van vet door de poriën afnemen waardoor de vacht / pels / verentooi zijn sterk isolerende functie verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Stilstaande lucht is de beste isolator', dus kun je het beste plastic gebruiken om over de dierenhokken te doen. Zorg er dan wel voor dat er geen tochtgaatjes meer zijn. Slechts de in/uitgang is dan open. Liefst deze aan een kant waar het windstil is. Zo is het het meest behagelijk in het dierenhok en is er toch voldoende frisse lucht om niet zoveel condensering te krijgen.

Een deken kàn ook wel luchtstroom tegenhouden, maar zal toch veel sneller koude lucht 'lekken' dan plastic. Je kan wel een extra deken, stro of wat dan ook (afhankelijk van om welk dier het gaat) in het verblijf stoppen.

N.B.: Hou er rekening mee dat een koude ondergrond een dier enorm af kan koelen. Dus behalve een dier uit de wind houden, ook iets tegen optrekkende kou doen. Slechts een (dunne) deken is dan wellicht niet voldoende. Het hangt van het dier af en wat het dier gewend is of er meer maatregelen getroffen moeten worden. Een houten vlonder bijvoorbeeld houdt een dier van de vloer. Als je hier een deken overheen legt, is het een stuk behagelijker dan op de kale vloer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik adviseer een combi.
Eerst een jutedoek en dan plastic.
Zorg in de plastic voor voldoende lucht,
Vergeet niet de onderkant en achterkant (Zeker niet als de onderkant van ijzer is.)
En geef voldoende stro of vergelijkbaar materiaal en ververs deze regelmatig om de urine niet te laten vriezen.

En natruulijk minimaal 2 keer per dag water verversen. (suiker helpt de bevriezing wat te vertragen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet om wat voor diersoort(en) het gaat, maar ik doe 2 fleecedekens en daarover heen een plastic zeil. Die zet ik vast met knijpers rondom/onderaan het hok. En natuurlijk veel hooi (isoleert beter dan stro ). Dan moet het goedkomen, aangezien de afgelopen weken kouder waren dan nu en komende tijd.

P.s. Als het om cavia's gaat: voel af en toe even de pootjes en oortjes ( uiteinden van het lijfje ). Als deze normaal aanvoelen:prima, voelen ze erg koud dan moet je er iets aan doen qua isolatie/warmte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zorg wel dat je ze niet met plastic volledig afsluit van de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langzaam maar zeker merk je dat de dagen korter worden. De kachel gaat weer aan en de gordijnen gaan eerder dicht. De T-shirts maken plaats voor warme truien en dikke jassen. Behaaglijk zit je bij de open haard. Maar hoe zit dat met konijnen die buiten wonen? Moeten er voor hen ook aanpassingen komen?

Het antwoord hierop is betrekkelijk eenvoudig. Wij mensen hebben nogal eens de neiging om een konijn té goed te verzorgen. Zeker als wij het bijvoorbeeld zelf koud hebben. Dit is niet nodig. Konijnen zijn sterke dieren die zich goed kunnen aanpassen aan weersveranderingen, zoals extreme koude. In de herfst hebben ze een dikke vacht ontwikkeld met een hoog isolatiegehalte en vachtkussentjes onder hun pootjes om de kou niet door te laten dringen. Dit alles zorgt ervoor dat het totaal aan verlies van warmte wordt geminimaliseerd. Konijnen kunnen zelfs temperaturen tot -20 weerstaan!

Konijnen hebben geen verwarmde behuizing nodig. Ze leven prima in een goed onderhouden en goed geventileerde ren wanneer deze op een beschutte plaats in de tuin staat. Er moet bescherming geboden worden tegen tocht, wind en regen. Voordat de winter zijn intrede doet is het nodig het hok nog eenmaal te controleren op eventuele gebreken. Wees er zeker van dat de ren winterklaar is, zodat je konijn een goed verblijf heeft. Breng zonodig extra beschutting aan tegen weer en wind. Extra stro is zeker nodig, zodat het konijn zich hier lekker in kan nestelen.

Sommige konijnen vinden het leuk om tijdens hevige wind of sneeuwval gewoon buiten te blijven zitten. Hier hoef je je geen zorgen over te maken. De vacht is hier goed tegen bestand. Wanneer het konijn het koud krijgt, zal het écht wel naar zijn behaaglijke hok gaan.

Vaak heeft men de neiging om tijdens de wintermaanden het konijn binnen te halen omdat men bang is dat het konijn het te koud heeft. Maar veel mensen realiseren zich niet dat het binnenshuis te warm is voor een konijn met een dikke wintervacht. Je kunt het konijn wel een plaats geven in de schuur of andere koele ruimte, mits er geen uitlaatgassen zijn. Ook is het erg belangrijk dat er een raam open kan voor ventilatie en dat het er niet donker is. Konijnen hebben ook behoefte aan daglicht!

http://www.hetkonijn.nl/konijninfo/huisvesting/winter.htm