Hoe overleeft mijn kerkuil deze winter

Ik heb thuis een tamme kerkuil maar het beestje heeft het nu koud hoe kan ik zorgen dat het beestje deze winter overleefd? Ik geef hem
/haar al meer eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Kerkuilen leven ook in de winter hier in Nederland ze moeten dus wel tegen de kou kunnen.
Maar wel een beschut plekje buiten de wind lijkt mij voldoende. Het meer te eten geven lijkt me inderdaad ook verstandiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een"tamme" kerkuil weet precies waar en hoe ze hun nesten moeten bouwen, ook de verenvacht van de kerkuil past zich op de winterse omstandigheden aan, verplaatsen naar elders is dan ook niet nodig.

Overigens vraag ik me af of je wel de juiste papieren hebt om deze uil te mogen houden, ook een kerkuil is een beschermd dier en mag zonder de benodigde papieren en een pootring niet gehouden worden, aantreffen van een dier zonder de benodigde papieren betekend dat het dier in beslag wordt genomen en er een boete volgt van €2500,00.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
de politie doet helaas nauwelijks aan handhaving op dit vlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er vaak aan welke gebied van Nederland je woont, in en rond de peel wordt er behoorlijk opgetreden als men dit soort misstanden aantreft.
Rieneke1
12 jaar geleden
goed dat te horen.
hier in de randstad ligt dat helaas heel anders.
Weet je zeker dat je kerkuil het koud heeft?

Ik geloof het namelijk niet, een kerkuil kan namelijk prima tegen koud weer, wilde dieren vangen op het moment ook nog gewoon muizen.
Alleen roofvogels met vleespoten kunnen echt last hebben van de kou, de rest zet gewoon een dik verenkleed op en er is niks aan de hand.

Extra voeren is altijd goed, al had je daar al veel eerder mee moeten beginnen.
In de herfst moet het diertje namelijk vet opslaan om de winter makkelijker door te komen.

Overigens vraag ik me niet af of het diertje wel legaal is, deze dieren zijn legaal voor zo'n 75 euro met papieren te koop.Echter weten de meeste mensen die een legale kerkuil hebben wel hoe ze zo'n diertje de winter door krijgen.

Dit soort dieren zijn veel te makkelijk te krijgen.
Nou maakt het voor een kerkuiltje nog niet zo veel uit, maar als ik zou willen had ik zo een Europese oehoe voor 300 euro en dan hoef ik nog niet eens te weten wat hij eet.

Voor een bredere uitleg kun je altijd naar een valkenier bellen, deze hebben alle kennis paraat en willen je vaak met alle plezier helpen.