Waarom zijn de tepels van mijn bordeaux dog opgezwollen, 8 weken na haar loopsheid?

Zou dit nog schijnzwangerschap kunnen zijn of moet ik denken aan iets ernstigers?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K
Ivana
9 jaar geleden
In combinatie met een voorafgaande loopsheid is het hoogstwaarschijnlijk een schijnzwangerschap. Ze kunnen dan zelfs druppels melk produceren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank jullie wel voor de reactie's. Ik kom net van de dierenarts en ze is inderdaad schijnzwanger. Vervelend voor het beestje, maar gelukkig is het niet iets ernstigers
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja kan de 3 x per dag de tepels deppen met kamferspiritus, doe een bakje water met kamfer samen met washandje in de koelkast zetten. Of ze één keer uit drukken wil ook wel helpen!
Ivana
9 jaar geleden
Mocht je een teef hebben die je eigenlijk niet wilt laten castreren, dan is het toch aan te raden. Het komt namelijk iedere keer terug als ze die aanleg hebben. Dat is niet zo bij iedere teef.
(In de natuur zijn er behalve de moederhond meerdere honden die een nest met jongen zouden kunnen zogen, dat is de oorzaak van de melkgift. Maar omdat de hoogste in rang altijd de hond is die gedekt wordt, hebben de andere teven het nakijken en mogen wel delen in de verzorging. Vandaar....)

Antwoorden (2)

Dit is een vorm van schijnzwangerschap. Het is een vergissing van de hormoontjes. Wanneer ze gedekt zou zijn had ze nu puppy's gehad.
Houdt je hond wel in de gaten. Ze kan gevoelig zijn voor het ontwikkelen van een baarmoederontsteking. Dit gaat gepaard met lusteloosheid, eetlust vermindering, koorts en buikpijn.
Je kunt je hond helpen door haar veel afleiding te geven i.d.v.v. extra wandelingen, gehoorzaamheid spelletjes met haar te doen, extra kluiven te geven e.d.
Stimuleer de hormonen niet: veel teefjes vinden het in deze periode prettig om over de buik geaaid te worden.
Breng een extra bezoekje aan de dierenarts. Er zijn medicijnen voor, zodat de hond zich weer wat prettiger voelt.
De hond laten steriliseren/castreren is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is verschijnlijk schijnzwangerschap. De meeste teven kunnen hier last van hebben in meer of mindere maten na de loopsheid. Meestal zwelen de melkklieren wat op na 4 a 8 weken na de loopsheid. Sommige honden kunnen ook melk gaan geven.

Het beste is gewoon je hond lekker bezig te houden. Lekker wandelen en spelen. In dit warme weer zou ik zelf kiezen voor hersenwerk voor honden (hondenpuzzels).

Je kan in overleg met je dierenarts tabelletten krijgen die het hormoon remt.

Je kan overwegen te steriliseren/ castreren, maar als je dit niet ziet zitten bestaat er ook zoiets als een prikpil. Dit alles kun je ook even voorleggen aan je dierenarts.

Over het algemeen kan schijnzwangerschap totaal geen kwaad, het kan alleen vervelend zijn.