is het mogelijk om zelf levend (vis)voer te kweken op een redelijk simpele manier? het gaat om rode muggenlarven en watervlooien.

mijn tropische kikketjes eten aardig wat levend voer per week, en ook de vissen (sluierstaarten en tropische vissen) krijgen 2 keer in de week levend voer.

diepvriesvoer vind ik geen optie. omdat de kwaliteit soms tegenvalt het idee/vraag de beestenboel zelf te voorzien van de versnaperingen.

fruitvliegjes zie ik niet zitten (die bestrijd ik juist als ik ze zie) en witte muggenlarven zijn ook geen optie (dat worden redelijk snel heuse muggen heb ik al ontdekt) ;-/
pekelkreeftjes gaan te snel dood in zoet water en zijn voor de kikkers niet meer boeiend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Voor muggenlarven: plaats een emmer ( meer emmers) met water in een schaduwplek uit de wind.
Gooi er flink wat tuinafval, groente afval e.d. in en laat het gaan rotten.
Zo gauw als het rotten begint, komen de muggen er eitjes in leggen en heb je spoedig muggenlarven.
Meestal krijg je rode muggenlarve en de larven van de dansmug.
Voor watervlooien: neem een grote bak/ regenton, plaats deze in de zon, vul hem met slootwater ( vijver) gooi er een paar handjes organische mest in en een emmertje water met watervlooien.
Het beste is het om zoveel te mesten dat het water groen wordt.
Hoe warmer het water, hoe sneller ze groeien.
Spoedig kan je iedere week watervlooien er uit scheppen, wel moet je ook iedere week de watervlooien eten geven in de vorm van organische mest.
Te veel aan watervlooien, kan je zelf drogen op een krant of invriezen in kleine blokjes ( ijsblokjes)

Maar dan heb je nog steeds niets voor je kikkertjes toch?

Toegevoegd na 2 minuten:
lees net hier boven dat je tropische kikkertjes van de bodem eten, dat wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze eten zitten ze op de bodem, dus ik kan wel wat met je antwoord. stel dat het lukt dan komen ze dus niets te kort hoor. ;-) moet alleen nog even bedenken waar ik de bakken neer kan zetten (in huis lijkt me niet frist, maar misschien in de schuur aangezien het nu te koud is buiten op het balkon) super bedankt voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, wordt eens wakker!!!
Waar haal je in de winter muggen vandaan om eitjes te leggen?
Watervlooien hebben licht en warmte nodig, je zal dan nu een verwarmde kas nodig hebben.
Wel kan je in de winter cyclops scheppen, moet je snel wezen het vriest dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie morgen, niet zo schreeuwen hoor!!! ;-)

wie zegt dat ik NU muggen(larven) wil hebben als watervlooien waarschijnlijk wel lukken? mijn schuur is warm door de buizen die erdoor heen lopen Eddepet. een zakje van de dierenwinkel , en water uit de sloot van het park en ik ben er toch ook?
er zit zelfs een raam in voor wat licht. organische mest is ook vast niet enkel op de bon te krijgen en de muggetjes komen vanzelf wel weer hoor :)) wat wil een mens nog meer? ;-p maar wat zijn cyclops? is dat overal te scheppen (als ik snel ben?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, watervlooien leven voornamelijk in de zomer en zijn 'broertje' cyclops ( eenoog) leven voornamelijk in de winter.
Ze zijn iets kleiner en zijn te vinden in helder water zonder vissen.
Verders hoor ik het wel, hoe het in je vlooienschuurtje afloopt
, gelukkig springen deze er niet uit. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wéér wat geleerd!! thanx voor de info :) helder water zonder vis ga ik niet vinden in de buurt hier.
(stikt van de vis en het water ziet er momenteel uit als koffie met teveel melk) komt vast goed in de schuur hier. en natuurlijk springen deze vlooien niet, ze bijten ook niet gelukkig.
het zou toch wel heel cru van me zijn om die 'kriebels' te geven aan de vissen als ze geen pootjes hebben om te krabben. de kikkertjes hebben wel héle kleine nageltjes maar dat zet echt geen zoden aan de dijk. ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het water is nogal hard op het moment hier (korst van paar cm ijs) maar zodra de mogelijkheid en omstandigheden optimaal zijn ga ik een poging doen om zelfvoorzienend bezig te gaan voor de vissen en kikkers hier. (en binnenkort ook triopsen overigens) ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar wat houdt het organisch mest dan in? kan ik ook vuile aquarium water gebruiken? zit er ook voeding in? ik voor het namelijk voor de vissen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Organische mest is tuinmest, klein beetje in een emmer met water en de muggen komen daar op af, maar dat is nu al weer te laat, de muggen zijn weg

Andere antwoorden (2)

Watervlooien kan je 's zomers zelf gaan vangen in sloten.

Zelf ook eens gedaan.. Eerst steeds een schep levende watervlooien in het aquarium, en de rest in kleine porties ingevroren.
Dan is het leuk om deze als ijsblokje in het water te doen, dan hebben de beestjes wat om mee te spelen: steeds een vlo pakken, en op een gegeven moment valt deze uit elkaar, en met stroming in het water denken die beesten dat ze leven.

Kwaliteit is dan prima.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stroming in het water komt door mijn pomp waar het voer dus ook in verdwijnt gedeeltelijk :) diepvriesvoer is voor de kikkers niet aantrekkelijk. deze eten op de bodem, en daar heb ik geen stroming. het scheppen van levend voer doe ik wel in sloten en meertjes doe ik ook, maar in de winter heb ik hier niets aan natuurlijk ;-) diepvriesvoer heb ik wel écht voor de noodgevallen (tubifex, rode en witte muggenlarven, watervlooien en pekelkreeftjes) maar ben net als de vissen en kikkers een voorstander van de levende varianten. +je voor de moeite ;-)
Bij tropische kikkertjes ontkom je er niet aan dat je fruitvliegen gaat geven.
Je kunt wel aanvullen met kleine krekeltjes, erwtenluizen en bonenkevers.