Kan ik een hond of kat hebben naast mijn H.B.O opleiding?

Hoi,

Aankomend schooljaar begin ik aan mijn nieuwe h.b.o opleiding, maar ik zou zoals boven vermeld heel graag een hond of kat willen.

Ik krijg verschillende antwoorden van mensen, want qua ruimte en financiën is er geen probleem, het gaat om de tijd.

Mijn voorkeur gaat uit naar een hond, een Amerikaanse stafford bijv. Mijn school is maar een kwartiertje van huis, met de auto 10 min. zelfs. Nu weet ik niet of ik het zal doen of niet, want heb al verschillende reacties gehad. De een zegt doe het gewoon, omdat ik het heel graag wil. De ander zegt weer je kan het druk krijgen enz. Maar zal het zó druk worden dat ik niet eens af en toe mijn hond kan uitlaten?

En als een hond ECHT niet zou kunnen zie ik een kat wel zitten, deze hoef je natuurlijk niet uit te laten. Maar weet dan niet of het goed is om een huiskat te nemen of eentje die naar buiten gaat enz.

Wat kunnen jullie me aanraden? Ik wil geen spijt krijgen...

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond vraagt evenveel tijd als een 4 jarige kleuter....Zou je het zien zitten te beginnen aan een studie met een kind om te verzorgen? Nee?
Dan dus ook niet aan een hond denken!! Kijk eens op de bladzijden van de asiels zoals 'kat in het zonnetje'. Daar zijn katten, die al een jaar of langer op het beton van een asielkooi leven. Als je daar een duo van uitzoekt, krijgen die een heel wat fijner leven bij jou dan ze nu hebben. Dus dan winnen jullie allebei : zij met een 'eigen plek, eigen vensterbank en eigen mens', en jij met de warmte van huisgenoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NIET DOEN!!!
Ook al kan je heen en weer om je hond uit te laten, het blijft echt niet alleen bij uitlaten. Je hond wil niet de hele dag alleen thuis zitten, en moet bovendien opgevoed worden en opgevoed blíjven. Dat vraagt verschrikkelijk veel tijd en aandacht. Denk je eens de situatie andersom in, dat jij de hond was. Zou jij dan graag bij jou thuis wonen? Bij iemand die alleen maar even snel snel tussen school door kan uitlaten, die nauwelijks thuis is en als hij thuis is geen tijd heeft om met je te spelen omdat er moet worden geblokt voor een examen? Een hond nemen in jouw situatie is gewoon zielig...sorry, maar het valt niet anders te zeggen. Honden willen niet graag alleen zijn, en zeker niet zo veel als dat bij jou onvermijdelijk gaat gebeuren. Misschien dat je het eerste jaar nog wel thuis bent, maar als je straks stage gaat lopen, dan ben je hele dagen van huis. Bovendien kun je er natuurlijk niet van uit gaan dat je van je stagebegeleider even langs huis mag om je hond uit te laten...En wat doe je dan met die hond? Of als je na vier jaar klaar bent met je studie en gaat werken? Het gaat er niet alleen om of je er nú tijd voor hebt. Een hond wordt gemiddeld zo'n 14 jaar...Geloof me, als je wat verder bent in je studie, en als je klaar bent met je studie en zult moeten gaan werken, kun je niet goed genoeg voor de hond zorgen. Als je écht van honden houdt, laat je dat blijken door er geen 1 te nemen en onder ogen te zien dat jij de komende jaren niet geschikt bent als baasje. Katten kunnen veel beter alleen zijn dan honden, maar neem er dan 2 die goed samen kunnen, zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden als jij er niet bent, en een kattenluik zodat ze zelfstandig in en uit kunnen lopen. Maar ook bij katten moet je je afvragen of het wel eerlijk tegenover het dier is om hem zoveel alleen thuis te laten...Als jij straks hele dagen weg bent voor stage of werk, zitten hun daar...Wil je dat een beest aandoen, enkel en alleen omdat jij zo nodig een beestje wil? Is dat niet heel menselijk en egoïstisch gedacht? De dieren doe je er geen lol mee in elk geval... Als je besluit katten te nemen, haal ze dan uit het asiel. Kittens vragen net zoveel tijd en aandacht als een peuter, moeten nog opgevoed en alles, daar ga jij geen tijd voor hebben met je studie. Bovendien is er al een gigantisch overschot aan katten in het asiel die graag een nieuw baasje willen.
Kristal
11 jaar geleden
Helemaal eens met jullie, Nieuwsgierig,Rinke en Euc! Gewoon niet doen.
Zo'n hond gaat de boel vernielen uit frustratie en verveling, logisch, en dan is de hond de dupe want die moet dan weer weg...
Voorkom het gewoon en neem eventueel 2 volwassen!! katten, kittens doen je hart smelten maar hebben ook heel veel aandacht nodig en zullen ook de boel gaan verkennen met hun nagels als jij er niet bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,'n koppel asiel katten die graag binnen zitten want 'n kan in de stad eindigt plat zal k maar zeggen..goed tegen de muizen ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen reageren nogal te overdreven, maargoed. Ik had natuurlijk niks besloten, maar ben er inmiddels uit. Een hond is mogelijk, maar wordt hem niet. Dit omdat ik heb gekozen om een leuke kat uit het asiel te nemen. Bedankt voor de reacties. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hond lijkt me niet verstandig, die hebben veel tijd en aandacht nodig. Een kat zou wel kunnen, vooral als je geen kitten koopt, je zou naar het asiel kunnen gaan en vragen of ze katten hebben die het niet zo erg vind om af en toe alleen gelaten te worden. Ik heb ook een kat en die is soms ook iets van 6 uur of meer alleen.

Antwoorden (8)

Af en toe uitlaten betekend 4x per dag op zn minst. Daarnaast ben jij de roedel van je.hond en moet je hem veel aandacht geven. Ook als het regent, ook als jij studeert. De hond moet trouwens ook op gezette tijden uit. Het trainen van een.pup zal weken maanden in beslag nemen.

Ook een kat heeft veel aandacht.nodig: meer dan men denkt. Een kat moet ook getrainde worden. In wat wel en niet mag. Daarnaast heeft een kat graag structuur en een "genegeerde" kat,is een vervelende kat.

Kijk na je opleiding maar eens weer.

Toegevoegd na 1 dag:
(oei wat een spelfouten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovengenoemde is trouwens maar een fractie van alles dat er bij het houden van dergelijke dieren komt kijken
Rieneke1
11 jaar geleden
juist, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Inderdaad,het is beter om te wachten tot na je opleiding,tenzij je niet direct gaat werken want ook als je werkt is een hond geen optie als er niemand anders thuis is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bezint eer ge begint! Goed dat je er in ieder geval over nadenkt. Inderdaad niet aan te raden, want met alleen uitlaten, eten geven en af en toe een aai ben je er echt niet. Je zou de dieren tekort doen, ze hebben ook veel aandacht nodig -en verdienen dat ook!
Kristal
11 jaar geleden
+1!
wat goed dat je hier eerst heel goed over nadenkt en aan iedereen vragen stelt over hoe en wat !

het gaat inderdaad om tijd, tijd die je hard nodig hebt voor jezelf, je studie, je vrienden, je eventuele vriend of vriendin, je huis, uitgaan en daarnaast wil jij nog beweren dat je tijd hebt voor een hond ?
nee, dat kan je beter niet doen... daar zou je heel veel spijt van krijgen, een dier kost zoveel tijd, niet alleen in verzorging (uitlaten minstens 4 tot 5 keer per dag, eten geven, borstelen/kammen, af en toe dierenarts) maar ook in aandacht, namelijk opvoeding en liefde geven = aandacht!

zelfs met jouw nieuwe leefstijf als student zal je te weinig tijd hebben voor een kat, die ook aandacht nodig heeft en natuurlijk verzorging en nee inderdaad een kat hoef je niet uit te laten, maar wel elke dag de kattenbak verschonen, en elke week een zak nieuwe steentje halen of veel duurdere (kassa...).

ik raad je aan te wachten tot na je studie.
als je dan weet hoe je leven wordt, want als jij gaat studeren en je zou een hond nemen, dan ben je misschien de volgende 15 jaar eigenaar/baasje van een hond, had je daar al aan gedacht ? en voor een kat geldt dat deze nog ouder worden tegenwoordig...!

nee het is misschien veel verstandiger om nu nog geen hond of kat als huisdier te nemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NEE....je kan geen hond nemen als je de grootste tijd van de dag weg bent.
een hond leeft in een roedel dat wil zeggen een hond moet niet alleen zijn.
jij bent de roedellijder die dan bijna de hele dag bijna weg is en dat is vragen om moeilijkheden, je hond zal zeker verlatingsangst krijgen en gaat zich ook dood vervelen dus dat wordt slopen

een pup moet er ook vaak uit om te plassen en als je weg bent doet die het in huis en zo wordt je hondje nooit zindelijk

aub begin er niet aan

van katten heb ik niet zoveel verstand die redden zich wel redlijk alleen denk ik of je moet er 2 nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1. Veel katten hebben ook aandacht nodig, ook al zijn zij inderdaad zelfstandiger dan honden.
Ik heb zelf 2 honden en studeer ook. Als je al voor een hond kiest, en zeker dat ras, ga naar het asiel en neem GEEN pup! Voor een pup heb je zeker niet de tijd en die kan je in het begin(lees een half jaar minstens, eigenlijk langer) ook niet alleen laten en moet minimaal elk uur naar buiten, training, etc. Daarnaast zitten er gewoon enorm veel staffies in de asielen omdat he modehonden zijn, en dus weer snel afgedankt worden. Een jongvolwassen hond kan beter alleen zijn vaak en heeft niet een enorm intensieve training nodig zoals een pup, en die asieldieren verdienen gewoon een tweede kans. Succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, is er een 'goed' antwoord op deze vraag? Misschien alleen een mening:
Ik zou het niet doen. Zoals anderen al hebben gezegd, puur om de tijd en de aandacht voor het beestje al. Bovendien ben je (denk ik) vrij jong, en uit eigen ervaring weet ik dat ikzelf er niet écht bij stil heb gestaan dat mijn hondje (teckel) misschien wel 20 wordt. Ik wist het wel, maar kon er de consequenties niet van overzien.
Het is beter te wachten tot een tijdstip dat je gesetteld bent en een redelijk beeld hebt wat je met je leven wilt.
Tenslotte: als je over 4 jaar afgestudeerd bent, waar en hoe zal je dan wonen, en wellicht werk je dan fulltime...
Twee katjes zou heel misschien kunnen, maar dat weet ik niet heel zeker...
Misschien niet het antwoord waar je op hoopt, want ja, een hondje is ontzettend leuk, maar wel het antwoord uit mijn hart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Zoals Kitten aangaf is m.i. het beste antwoord. Een hond die in een asiel zit is slechter af dan bij jou thuis.

Het kan jou als persoon helpen, zeker tijdens je studie, omdat mensen die huisdieren hebben, gelukkiger zijn. En dat een hond 13 jaar of langer bij je is, helpt je ook bij het proces van verder volwassen worden. Volg je gevoel, maar wel met verstand.

En de commentaren die zeggen dat je je hond 4 à 5 keer per dag moet uitlaten, vind ik een beetje overdreven. Ligt er een beetje aan of de hond veel te eten krijgt of normale porties en welk voer. Goedkoop voer staat een beetje synoniem voor veel en grote drollen. Het is maar net hoe je de hond getraind heb en 2 x per dag een lange wandeling met de hond kan soms ook volstaan.

Iedere dag de kattenbak verschonen vind ik ook nogal overdreven. Drolletje eruit halen is voldoende, als je klontergrit koopt, de klonten eruithalen en dan is 1 x pw (of nog minder) het grit vervangen, al netjes. Ligt er ook aan of je kat buiten komt of niet.

Pfff, ik zal vast een hoop commentaar krijgen maar ik ken verschillende voorbeelden waar t zo gaat en waar t ook nog eens goed gaat. Mensen kunnen soms zo overdreven doen met dieren en er halve heiligen van maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft een hond sluit ik mij aan bij de eerdere antwoordgevers, w.b. gezelschap, uitlaten etc.

Katten vind ik hier een iets ander verhaal. Let wel: ik zeg katten (meervoud).
Als je uit het asiel twee volwassen katten haalt, die er alleen maar op vooruit gaat om bij jou te wonen, dan is dat een win/win situatie.
Ga wel voor een stel dat bij elkaar hoort, zodat ze veel gezelschap aan elkaar hebben als jij op school bent.
Ik heb zelf ook het HBO gedaan en ik kan je zeggen dat ik pas toen ik ging werken vaker van huis was. Je hebt zoveel tussenuren en er wordt veel zelfstandig werken gevraagd wat je ook thuis veel achter de PC doet (met de katten erbij :))
Ik zou niet inzien hoe jij niet de tijd hebt om dagelijks een paar drolletjes eruit te gooien, 1x in de week (trouwens ook afhankelijk van je grit) even de bak te schonen, het etens/waterbakje gevuld te houden.
Je bent niet meer weg dan de gemiddelde Nederlander met een huisdier, ik durf zelfs te zeggen minder, dus aandacht van jou en elkaar zit wel goed, is mijn gok.

Maar doordat een hond er gestructeerd op een bepaald moment voor een bepaalde tijd uitmoet en minder eigenzinnig/zelfstandig is dan een kat, denk ik dat een kat wel in je levenstijl gaat passen en de hond niet.

Maar goed, dat is mijn mening :)

Succes met je studie sowieso!

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even, misschien overbodig, besef wel dat je een huisdieren voor het leven neemt, dus ga na of het ook bij je levensstijl blijft passen als je klaar bent met studeren (type werk bijv).

Toegevoegd na 5 minuten:
(Let maar niet op mijn grammatica/spelfouten, ik ging er iets te snel doorheen ... enthousiasme ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het kan, maar als je puur vanuit de hond zijn welzijn denkt: NEE, het 'kan' niet.
naar het dier kan je het gewoon niet maken.

bij het stellen van een dergelijke vraag zou ik zeker niet beginnen aan een sterk ras (niet alleen lichamelijk sterk)

deze honden hou je niet bezig met een paar blokjes om omdat je zo dichtbij woont, maar ze moeten rennen, bewegen, spelen etc.

wat als je stage gaat lopen? wat als de winter komt en je in de kou en sneeuw/regen even snel naar je hond moet?

en idd wat als je een baan hebt gevonden?

bij het nemen van een hond mag je er vanuit gaan dat je er een jaar of 12 en soms zelf veel langer aanvast zit.