mijn katje is in de vijver gevallen ! wat moet ik doen ?

mijn katje is nu al 3 keer in de vijver gevallen vlak nadat ze een verstopping had aan haar darmen .
is het een gewoonte aan het worden ?
doet ze dat met opzet omdat ze het leuk vind ?
kan ze hierdoor ook verkouden worden of andere ziektes ?
ik heb al eens gehoordt over katten die van water houden maar ik denk niet dat mijn katje ook van dat ras is .

Toegevoegd na 34 minuten:
mijn katje die zoveel in de vijver valt is missy, die ziek is geweest en niet meer wou eten .............
ze is 3 maand dat is dus niet echt oud ...........

Toegevoegd na 38 minuten:
ze is nu teug op weg naar de vijver .................
eten katten graag kattenkruid ?
ik weet het niet zeker maar de naam doet mij vermoeden dat ze het graag eten ofzo ..........
rond de vijver staat allemaal kattenkruid .

Toegevoegd na 1 dag:
mijn tuin is afgesloten met hoge hekken, en als ze naar buiten gaat blijf ik altijd in de buurt .
ik heb ook een oudere kat (2 jaar ) die zo een beetje mama poesje wilt spelen over het kleintje ( als het kleintje in de kattenbak gaat en ze vergeet haar putje dicht te doen dan doet mijn oudere kat dat .
en ook als naar de vijver gaat miauwt ze en dan komt het kleintje terug , maar ze is er niet altijd ...............
ik zie haar niet aan de vijver drinken , ze drinkt steeds van haar bakje binnen .
kan het ook kwaad als de vijver ondiep is ?
( 20 cm ofzo )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kattenkruid? Dat eten katten niet alleen graag, ze worden er ook een high van. Wiet voor katten, als het ware. Zou ze dáárom niet in de vijver vallen?
Rieneke1
13 jaar geleden
katjes van die leeftijd laat je nog niet onbegeleid naar buiten.
ze zijn nog veel te speels en kwetsbaar.
dit is vragen om ongelukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat sowieso natuurlijk, een katje van drie maanden is eigenlijk nog een peuter. En een mensenpeuter zou je ook niet zonder toezicht in de tuin bij de vijver laten spelen. Ik zie trouwens dat franny zelf ook pas 9 (!) jaar oud is. Ik vraag me wel ernstig af waar de volwassenen zijn in dit verhaal, als een kind van 9 zich zorgen moet maken over vragen als 'moet mijn kitten naar de dierenarts', 'hoe zit het met vaccineren en steriliseren' en 'wat moet ik doen als mijn kitten in de vijver valt'.

Het beste antwoord

Ik krijg de indruk dat ze het wel spannend vind, de vijver. Verdrinken doet ze niet hoor. Als een kat eenmaal weet dat iets gevaarlijk is, dat gaat ze er met een boog omheen. Misschien ziet ze wel vliegjes vliegen of andere spannende dingen waar katten gek op zijn. Verdrinken zal ze niet doen. Hou het even in de gaten. kijk waarom ze de vijver in gaat. Ik ben ook wel benieuwd, want veel katten gruwelen van water.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben blij dat je je vraag hebt uitgebreid, want nu weet ik dat er kattengras groeit. Daar zijn katten gek op. Dat ze 3 mnd is veranderd de zaak ook. Ze is nog wel heel erg klein. Nu geef ik als antwoord op je vraag, hou haar weg van de vijver, vooral als ze zo ziek is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
katten verdrinken aan de lopende band.
kom eens een weekje op de ambu werken, dan denk je hier wellicht anders over.

Andere antwoorden (4)

Uw katje is waarschijnlijk dorstig door haar probleem.
Bakje water vullen en misschien de vijver beter afzetten. Straks verdrinkt deze nog. Dat zou heel erg zijn.
Direct DOEN dus.
suc6

Toegevoegd na 16 minuten:
Katten kunnen wel degelijk verdrinken, zeker als zij zwak en ziek zijn. (Lees begeleidend schrijven: darm klachten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat hier waarschijnlijk om een ouder katje, die misschien wat onvast op de pootjes staat?
steeds weer in het koude water belanden zal de gezondheid niet ten goede komen.
haar weerstand zou kunnen zakken, waardoor ze vatbaarder is voor ziektes, zeker als ze niet meteen warm en droog gewreven wordt.

bied je kat her en der water aan, een enkel bakje is niet voldoende.
zet buiten ook een flinke schaal neer om regenwater op te vangen.
in droge tijden water wel bijvullen, maar niet verversen.
vaak vinden katten dit oude water toch het lekkerst.

observeer je kat verder goed; als zij erg wankel op de pootjes staat, zou ik toch even de dierenarts raadplegen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ten eerste lijkt het me onverstandig dat zon kleintje zonder begeleiding al buiten komt. Mits je tuin goed is afgezet en je er zelf bij blijft, kan het wel, maar houd haar goed in de gaten. Ze is in feite nog een babay/kleuter dus speels en onoplettend, een ongelukje zit dus in een klein hoekje. Haal het kattengras rond de vijver weg en/of span gaas over de vijver.
Zoals Rieneke al zegt, drinken katten graag 'oud' water, dus een vogeldrinkbak of een lage schaal voor regenwater op de grond is dan fijn voor haar, zodat ze niet uit de vijver gaat drinken. Van het vijverwater kan ze ziek worden. Maak de waterschaal regelmatig goed schoon, zodat er geen alg in groeit, hier krijgen katten diarree van.
Van een nat pak zal een kat niet verkouden worden, maar vies water kan dus wel darmproblemen geven. Aangezien je kleintje hier al problemen mee heeft gehad is voorkomen dus erg belangrijk. Waarschijnlijk valt ze in haar speelsheid er steeds in. Het is voorjaar dus vliegjes e.d. komen alweer terug en muggen leggen hun eieren in water, dus wellicht gaat de kleine de vliegebeestjes achterna en valt ze er zo steeds in.
Kortom meer veiligheidsmaatregelingen nemen en je kleine niet zonder begeleiding naar buiten laten.

Toegevoegd na 23 uur:
Reactie op je toevoeging: ook in 20 cm kan een kitten verdrinken. En ze moet gewoon bij dat vijverwater uit de buurt blijven, omdat ze er ziek van kan worden en al eerder last van haar darmen heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste niet heel erg goochem van je dat je het al 3 keer hebt laten gebeuren zonder je maatregelen te treffen. een net spannen daar kan je kitten in verstrikt raken, dus afdekken met gaas als het mogelijk is (goed vastzetten)

en katje kan ook verdrinken in een klein laagje water, kattenkruid lokt katten aan dus zou het even ergens anders neerzetten in je tuin.
vies water in de longen is vragen om problemen.
je oudere kat is lief voor het kleintje maar geen guardian angel. aan jou dus de taak om gevaarlijke situaties te voorkomen.