Is het waar dat Engelse Cockers Spaniels erg gevoelig zijn voor blindheid, wat al mogelijk is op jonge leeftijd ?

De dierenarts vertelde ons dit deze week tijdens een bezoek, ook vertelde ze dat dit ras gevoelig is voor doofheid wat ook al op jonge leeftijd kan beginnen, maar onze Cocker is nog maar 4 jaar oud is dit dan ook al mogelijk op deze jonge leeftijd?
En is dit ras over het algemeen vatbaar voor deze 2 aandoeningen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Het is heel goed mogelijk dat je dierenarts gelijk heeft. Ieder ras wat wordt doorgefokt gaat op een gegeven ogenblik gebukt onder rasgebonden ziekten.
Ik heb voor je gezocht naar een site waarop dit bevestigd wordt. Op deze site staat het oogonderzoek speciaal als aandachtspunt voor de fokkers aangegeven: http://www.ecscn.nl/cocker/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=43

Een goede fokker zal zijn honden dus laten testen op oogafwijkingen en alleen fokken met materiaal dat van deze rasgebonden oogziekten vrij is. Het is dus van het grootste belang dat je, bij aanschaf van een pup, vraagt naar keuringsrapporten en eventueel moet je ook vragen bij de rasclub wat betrouwbare fokkers zijn.

Het gaat te ver om hier in GV daar uitvoerig op in te gaan, maar als het een nieuwe materie voor je is, neem dan iemand mee naar een fokker die verstand van zaken heeft.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je op deze site de geboren pups aanklikt, zal je zien dat er bij de ouderdieren ook testresultaten te zien zijn. Deze nesten zijn allen met instemming van de Engelse Spanielclub gefokt. Er is dus zorg aan besteed en door de testen is de kans op aangeboren (oog)ziekten sterk verminderd.
Ivana
12 jaar geleden
PRA is een erfelijke oogaandoening die voorkomt bij o.a. de Engelse Cocker Spaniel. Het is een verzamelnaam voor erfelijke oogaandoeningen aan het netvlies van het oog. Er zijn verschillende vormen van P.R.A. De afkorting staat voor Progressieve Retina Atrofie. In het netvlies (retina) zitten lichtgevoelige cellen, de staafjes en de kegeltjes. Deze cellen maken het zien mogelijk, doordat ze electrische impulsen doorgeven aan de hersenen, waar het omgezet wordt in een beeld. Als deze staafjes en kegeltjes beschadigen gaat de hond slechter zien. Zijn alle staafjes en kegeltjes volledig geatrofieerd, dan is de hond geheel blind. PRA betreft altijd beide ogen en de toename van de schade verloopt in beide ogen in hetzelfde tempo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Goede & verantwoorde fokkers weten hoe ze hier vanaf kunnen komen:

Men heeft niet alleen het gen ontdekt welke PRA veroorzaakt, maar ook ontdekt hoe de ziekte vererft bij de Engelse Cocker Spaniel. Deze ontdekking geeft ons de mogelijkheid om verantwoord te kunnen blijven fokken, met zowel hondjes die vrij zijn van PRA, de dragers en lijders. Met verantwoord fokken zorg je ervoor dat er vanaf nu geen lijders (Optigen C) meer geboren worden. Met elke generatie die je fokt kun je steeds meer zorgen dat er behalve geen lijders ook geen of nauwelijks dragers meer geboren worden. Met deze manier van fokken kun je zorgen dat na een aantal generaties er enkel nog maar pupjes geboren worden welke genetisch vrij zijn van PRA (Optigen A). De aandoening PRA wordt op deze manier uit het ras gefokt.

Dus een goede vertrouwde fokker zoeken en zorgeloos een prachtige cocker aanschaffen. Anders heb je gerede kans op problemen, zoals bij alle [ras] honden.