Een hond en kat die echt nog niet samen kunnen wat kan ik hier aan doen ??

Al een aatal weken een hond aan het gezin toegevoegd, 3a4 jaar oud en ook nog steeds een kat, Maar dit werkt nog niet helemaal kat blaast bromt enz enz....

klein voorbeeld:­ kat komt zelfs schuilhoekjes niet uit als hond in een andere kamer is..­ Hond snuffelt eigenlijk overal en heeft totaal geen angst.

beiden zijn vrouwtjes,

TIPSS ???

alle mogelijke ideen/­tips/­opossingen zijn welkom

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn ervaring is dat op den duur de kat went aan dat de hond in huis woont. Geef het de tijd het komt vanzelf goed. Geef hun beiden evenveel aandacht en forceer niets, natuur gaat zijn eigen gangetje wel.

Het komt niet altijd vanzelf goed. Op National Geographic zijn veel uitzendingen over het gedrag van baasjes, en hoe de dieren daarop reageren. *The Dog Whisperer* Ceasar Millan. Hij heeft er ook een boek over geschreven, maar zien is beter. Hellaas slechts zelden met kat en hond, maar het probleem is bij meerdere honden vaak hetzelfde. Je moet echt iets doen voor het escaleert. Maat ik kan je niet met tekst uitleggen wat je moet doen. Het is gedrag.

je hebt ze vermoedelijk spontaan bij elkaar gezet? de kat zal zich een hoedje zijn geschrokken. ik begrijp uit jouw vraag dat de hond een lakoniek exemplaar is die de kat niet opjaagt? toch zou ik ze even gescheiden houden, om de boel tot rust te laten komen. wissel wel veel geurtjes uit, wrijf beide dieren beurtelings met hetzelfde lapje. als je kat weer wat relaxt oogt, kan je de deur openzetten. ik lees dat de kat schuilplekjes heeft, maar zijn het er genoeg, zitten er ook hoge plekjes bij, en zijn ze comfortabel? rustig aan, en succes!

Niets aan de hand komt vanzelf goed t kan een paar weken duren maar op den duur gaat t goed gewoon vanzelf ik heb t al verschillende keren meegemaakt succes

Een hond die kalm en onderdanig blijft in aanwezigheid van een kat en zich er eigenlijk niets van aantrekt, is ideaal. De komst van de hond is voor de kat een heel moeilijke situatie. In de ogen van de kat moet zij het hele territorium bewaken en heeft daarbij geen hulp. De kat voelt namelijk niet de assistentie van een roedel, wat een hond wel heeft. Een hond heeft het in deze dus veel makkelijker. Voorkom agressie onderling. Als de hond zo neutraal blijft, zal het blazen van de kat ophouden. Zoals jij het beschrijft, heeft het alleen wat tijd nodig. Ga beide beesten niet geforceerd met elkaar kennis laten maken, dat maakt de kat alleen maar angstiger. Je kunt wel, als je voer neerzet voor de hond, op een hoge plaats iets lekkers aan de kat geven, zodat de aanwezigheid van de hond met iets lekkers in verbinding wordt gebracht. Hou vooral de hond in de gaten en leidt zijn aandacht af zo gauw de kat aanstalten maakt wat dichter in de omgeving te komen. Je voorkomt zo dat de hond de kat gaat focussen (dringend aankijken), want dat maakt een kat heel onrustig. De kat zal af en toe van een afstand naar de hond willen kijken zonder daarbij bedreigd te worden. Dan neemt de agressie langzaam af. Geduld en kalmte kan alles in goede banen leiden.

Misschien dat je kan trainen met de clickermethode? Dat zou voor de kat ook misschien nog wel werken, met bijvoorbeeld vis: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78795-de-clickermethode-hondentraining-en-clickertraining.html

Voorlopig zit er niks anders op dan ze apart te houden, steehondends proberen om ze kennis met elkaar te laten maken, het zal beetje bij beetje wel lukken, moet je wel tijd insteken en mee bezig zijn, natuurlijk. Je kan ook een hondenfluisteraar contakteren om je raad te vragen ivm het dulden van de hond en kat.

Bronnen:
Vitayatijdschrift

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100