hoe leer ik een kat haar poep onder te stoppen (in de kattenbak)?

Ik heb twee katten, tot hiertoe één bak (morgen koop ik er één bij). ik dacht dat katten automatische hun poep onderstopten met kattenbakzand, maar niet dus. het is nochtans ontgeurend zand. daardoor ruikt mijn kamer vaak naar kattenpoep, ook al heb ik een halfgesloten bak (gesloten zonder deurtje, dat doe ik er later nog in als ze de bak wat gewend zijn).
Zij poepen en gaan dan uit de kattenbak. met alle geurhinder tot gevolg. daardoor willen ze de keer nadien er zelf ook niet meer in poepen en hangen dan met hun achterste stuk in de bak en poepen op de rand.
Stinkt heel erg natuurlijk.
ik er een manier waarop ik hen kan leren om de poep onder te stoppen?

11 jaar geleden
24.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn katten wilden geen deksel op de bak. Het maakt de bak krapper en is geurversterkend, waar ze -zoals de anderen al schreven- heel gevoelig voor zijn.
Ook het deurtje maak de bak nog krapper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vorige bak was met deksel, daarna stond ie klem tussen twee kasten, maar nu de bak vrij staat, gooien ze met begraven de helft van de korrels naast de bak. Ik denk nu aan iets van 2 schotten maken, de bovenkant open, maar weet nog niet van welk materiaal. Karton of spaanplaat maakt zo lastig schoon, kunststof platen van die afmeting zijn vrij prijzig.
Maar van mij hoeven ze het dus niet te begraven. In de zijkamer boven hebben we er niet zo'n last van. En iedere dag uitscheppen en bijvullen

Antwoorden (5)

Binnen hun eigen leefgebied zullen katten hun urine of ontlasting altijd verbergen (lees: begraven). Wanneer ze dat niet doen, hebben ze daar een strategisch doel mee, namelijk andere katten attent maken op hun aanwezigheid.
Verder hebben katten een hele goede neus, ze ruiken veel beter dan wij en nemen geuren dus ook eerder waar dan wij.

1. De kattenbak moet schoon zijn
Vergeet niet dat katten goed ruiken en dus al snel overweldigd kunnen worden door een geur die wij nog aanvaardbaar vinden.
Dagelijks ontlasting en urine uitscheppen is noodzakelijk als u één kat heeft. Bij twee katten liefst twee maal daags alles uitscheppen, ook de urine. Verder regelmatig het hele grint verversen en op gezette tijden de bak uitsoppen. Goed naspoelen om te voorkomen dat er luchtjes van het reinigingsmiddel achterblijven.
Zorg ook voor voldoende bakken: sommige katten willen niet op dezelfde bak plassen en poepen.

2. De plaats van de kattenbak
De bak moet op een plek staan waar de kat makkelijk bij kan en waar hij wat privacy heeft. Dus niet in een looproute, of direct naast een wasmachine. De kat kan heel erg schrikken als het apparaat ineens aanslaat!
Heeft u meerdere bakken, verdeel deze over verschillende plekken in huis. Het is geen goed idee om bijvoorbeeld drie bakken naast elkaar op een rij te zetten. De kattenbak mag bovendien niet in de buurt van etens- en drinkbakken staan.

3. Het uiterlijk van de kattenbak
Overdekt of open? Dat hangt eigenlijk van de kat zelf af. Sommige katten willen zich graag terugtrekken en vinden een kap fijn, andere willen het liefst om zich heen kijken. In dat laatste geval kunt u eventueel kiezen voor een doorzichtige kap.
Een klepje is een heel ander probleem. Houd u zelf niet voor de gek door te denken dat het klepje op de kattenbak een geurfilter is.

4. De inhoud van de kattenbak
Vaak wordt me gevraagd wat nu het beste grint is voor een kat. Het antwoord is simpel: datgene waar de kat graag gebruik van maakt. Fijn grint dat niet geparfumeerd is en dat in een niet te dikke laag in de bak ligt is voor veel katten ideaal.

5. Hoeveel kattenbakken?
Als vuistregel wordt aangehouden: voor iedere kat een bak + 1 extra.

6. Moet een kat een kattenbak hebben?
Ook al gaat een kat regelmatig naar buiten, u moet hem te allen tijde de beschikking over een bak geven en ook een kitten aanleren op de bak te gaan.

Ten slotte
Een kat op de bak is kwetsbaar. Laat hem daarom altijd met rust als hij op de bak zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom die minduim??? Het is een helder en goed antwoord. + ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vind ik ook.
waarom een min?
ook een plus van mij
Wanneer een kat zijn behoefte (urine of ontlasting) niet begraaft / verbergt onder een laag(je) steentjes/grit is dat niet altijd een kwestie
van niet WILLEN, dat kan overigens wel, in dat geval wil de dominante kat zijn lucht goed herkenbaar doen zijn voor eventuele andere katten in zijn domein. ("Dit is mijn huis/tuin/grond!!")

Wanneer een kat zijn behoefte (urine of ontlasting) niet begraaft / verbergt onder een laag(je) steentjes/grit is dat niet altijd een kwestie van niet KUNNEN.
Er zijn echter katten die het niet leren in hun jeugd in het nest van de moeder en het vervolgens hun hele leven niet doen: ze hebben het niet geleerd! Helaas kunnen wij het de kat niet alsnog aanleren. Je kan een kat leren op de bak te gaan, maar niet leren begraven.

Om problemen met de kattenbak en de verschillende katten te voorkomen, is het zeker raadzaam om iedere kat zijn eigen bak te geven + 1 extra ter voorkoming van vecht situaties.
Deze verschillende bakken dienen niet naast elkaar maar op verschillende plaatsen/kamers/verdiepingen neer gezet te worden.

Om stank te voorkomen is het raadzaam een "luchtige" plek te hebben om de respectievelijke bakken neer te zetten, zeker die van de "niet begravende" kat.
Het is echter ook zeer aan te bevelen om iedere bak 's morgens en 's avonds te 'scheppen' (poep en plas), dat is het beste bereikbaar als je de dure "klonterende" steentjes koopt, die in aanschaf duur zijn, maar in gebruik daarentegen het goedkoopst: je doet er het langst mee! echt waar, ik was ook verbaast! :)

Ik heb nu meer dan 30 jaar al katten en 2 afzonderlijke katten konden hun behoefte NIET VERBERGEN. In een geval kon ik het navragen en bleek dat de moeder het OOK NIET kon.

Antwoord/conclusie/advies

*)Er zijn katten die hun behoefte NIET KUNNEN begraven. Dat blijft zo, niets aan te doen. Het is ze NIET AAN TE LEREN, helaas.

*)Zorg voor 3 kattenbakken. Aantal katten + 1. Verspreid door het huis, zeker niet naast elkaar.

Vervolg>>>>>>>>>>>>>>>> zie reacties>>>
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*)Zorg voor 3 kattenbakken. Aantal katten + 1. Verspreid door het huis, zeker niet naast elkaar. *)Optimaal is 2 x per dag "scheppen", klonterend kattengrit is het beste om mee te werken, is het duurst in aankoop, maar in gebruik: je doet er het langst mee! Er zijn trouwens bedrijven die het tegen een kleine vergoeding thuisbezorgen, soms afhankelijk van het aantal af te nemen zakken van 20 liter. (Ik kan je meer informatie toe sturen per pb,) *)Er zijn mensen die een extra kattenbak buiten onder een afdak (balkon) zetten, dat zou een idee zijn voor jouw niet begravende kater! Echter pas na minimaal 2 weken (of in jouw geval 4 weken) binnen houden van de katten. N.B. Er zijn kattenbakken met een 'deurtje' en zonder. Mijn katten willen zeker en vast geen deurtje. De reden is dat zich opgesloten voelen en zeer kwetsbaar. Als een kat op de bak zit, laat hem dan "in peace" zijn ding doen. Haast hem niet, let it be...
Wat de gemiddelde kat het liefste heeft is een bak ZONDER deksel! door het deksel zien ze niet de vijand/het gevaar aan komen! en daar gaat het om. Ik denk dat dit alles is, maar als je nog vragen hebt je kan me pb'en.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, uitgebreid en goed onderbouwd! Dikke +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liveisgreat: ik las je vraag nog een keer, het viel me nu op dat je het, denk ik, over beide katten hebt die niet begraven... in dat geval zou het logischerwijs een geval van "Moeder kon het ook niet dus hebben ze het niet geleerd" zijn.
Nog een tip : als je in de zit/woon-kamer een bak gepland had en de stank dat nu niet zo toelaat, is het misschien een idee om de bak buiten de de kamer te zetten en in de kamerdeur naar de gang een kattenluikje te maken, zodat de warmte uit de kamer door de open deur niet verdwijnt (warmte / stoken is duur, dus een open kamerdeur niet fijn). [Ik vraag me af of dat, niet nu van toepassing, in een grote groep katten door een pleegmoeder aangeleerd zou kunnen worden, maar dat weet ik niet. Een gedragstherapeut(e) zou dat misschien weten. Zoals er in de natuur door leeuwen, voorzover ik weet, ook gezamenlijk, "gemoederd" wordt.]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Tacuma!
Je kunt dit aan je katten leren door met het schepje dat te doen wat een kat normaal gezien zou doen,natuurlijk zou je dit moeten doen terwijl je katten erop staan te kijken en interesse tonen en merken wat de bedoeling en vooral,wat het effect is.
Zij doen dit dan na om net dat effect te krijgen dat zij willen.
Ik heb al jaren katten,op dit moment heb ik er drie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste katten begraven graag hun behoefte, zo laten ze geen sporen achter. Sommige katten doen dit niet (altijd). Dat kan verschillende oorzaken hebben. Niet aangeleerd hebben is één ding, maar het kan ook zijn dat een kat haast heeft (die van mij komen soms nieuwsgierig aanlopen zonder het zaakje te begraven als ze het idee hebben dat ik iets interessants aan het doen ben - meestal in de buurt van waar het voer staat) en dat zou te maken kunnen hebben met die stank die je omschrijft.

Katten zijn propere dieren en houden er niet van om op een vieze bak te gaan. Die extra bak is goed: katten willen soms hun bak niet delen, niet in dezelfde bak poepen als plassen, etc. Het is al genoemd, maar veel katten houden juist NIET van een dichte bak omdat de geur dan meer blijft hangen. Ik heb momenteel twee bakken vlak bij elkaar staan: één open één dicht. De open bak is veruit het populairst, hoewel één van de twee ook wel graag poept in de gesloten bak. Als je het idee hebt dat ze half uit de bak blijven hangen omdat hij stinkt, dan lijkt dat het wel in stand te houden.

Ik zou in elk geval eens andere kattenbakvulling proberen. Misschien dat ze het grit wat er nu in zit gewoon niet prettig aan vinden voelen aan hun pootjes: dat nodigt natuurlijk niet uit tot graven. Probeer eens wat verschillende structuren, schep er desnoods een keer wat tuinaarde in. Kwamen ze bij hun vorige eigenaar veel buiten? Dan zou dat laatste wel eens kunnen werken. Indien mogelijk ook even navragen wat voor bakvulling die gebruikte en hoe het daar ging met begraven.

En die keurig afgesloten bak is fijn voor ons mensen, maar veel katten houden er niet van. En als ze daardoor naast de bak gaan zitten of half uit de bak hangend hun behoefte doen, heb je niks aan je gesloten bak. Probeer daar ook eens wat mee uit, en zorg ervoor dat de bak op een rustige plaats staat zodat ze geen haast voelen (de extra bak kan ook helpen, wellicht jagen ze elkaar op). En schep regelmatig de bak uit, ze zijn echt niet te beroerd om gewoon een ander plekje te zoeken als het ze niet bevalt ;-)

Tenslotte: als je echt wanhopig bent, zou je een self-cleaning bak kunnen kopen zoals uit de bron. Ik heb er geen ervaring mee, maar deze schuift de poepjes en plasjes netjes onder het plateau aan de voorkant en ze blijven zo dus niet open in de bak liggen. Eigenlijk begraaft hij de boel voor je, dus dat moet in elk geval het probleem van de stank oplossen. Of je de kosten ervoor over hebt, is een tweede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is idd zo dat katten van anderen en dus ook van de mens,leren door na doen,vandaar mijn suggestie over dat schepje.
Doe het voor,de kat doet het na.
Hier een ander voorbeeld over hoe katten mensen na doen.: http://www.youtube.com/watch?v=GsaZxpzo7rg
Katten poepen het liefst in 1 bak en in de andere bak doen ze liever plassen. Dus hebben altijd 2 bakken nodig! Met 2 katten liever 3a4 bakken. Koop géén geurende katten grind en vooral niet geurende baby powder geur. Dit voorkomt ook sproeien. Kattenbak gelieve niet naast elkaar zetten. Zo'n 3+ m van elkaar af. Kattenbakken zullen ook te klein zijn en dus plassen ze snel bij de rand. Vaak schoonmaken is van belang. Elke dag gelieve de poep en plas eruit halen. En zeker met 2+ katten elke maand de kattenbak grondig schoonmaken! Zorg voor goede katten grind niet te grof. Zelf vind ik van Biokat's zonder geur het fijnste en anders iets fijner die goed absorbeert.