is het waar dat een labrador geen pijn laat zien?

En hoe 'meet' je dat dan ooit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Of dat specifiek het ras labrador betreft kan ik niet zeggen; alle honden laten weinig tot geen pijn zien en dat ligt aan "de natuur".
Als een dier pijn laat zien in de natuur is het een potentiële prooi.
Mijn dierenarts heeft wel eens gezegd, dat ALS een hond pijn laat zien, is het al zeer behoorlijk heftig.

Toegevoegd na 51 minuten:
Vergat je andere vraag te beantwoorden.
Als de hond heel veel pijn heeft en niet anders kan, dan zal hij het laten zien. Hoe ligt eraan wat er aan de hand is.
Bij bijvoorbeeld zeer heftige buikpijn hield mijn hond zijn buik strak, at en dronk niet meer en wilde niet meer lopen. Maar: hij gaf geen kik bij aanraking van die buik bij de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het voor elk hondenras geldt maar feit is dat ze doorgaans bijna op sterven na dood moeten zijn willen ze iets laten merken.
Daarom is observatie van eigenaren zo belangrijk voor het stellen van een diagnose bij de da.

Uit eigen ervaring weet ik wel dat Duitse Herders vaak "piepers" zijn.
Die gillen meestal al voordat ze worden aangeraakt :-).

Daarnaast zijn er ook geweldige acteurs onder honden, waaronder ook mijn eigen kruising herder.
Die dondersgoed weten waarmee ze de aandacht van de baas kunnen trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, dat dit "piepen" aangeleerd gedrag is Dippie ;-)
Ik heb ook ervaring mt Duitse herders, maar dat waren geen van allen piepers, integendeel!
Dat ligt eraan! Een dier reageert allereerst vanuit het instinct[De pijn niet tonen], maar ook aangeleerd[geconditioneerd] gedrag [De pijn wel tonen] kan dit overheersen! Als de hond dus merkt dat hij als hij mankt meer aandacht krijgt[geconditioneerd wordt] zal hij vaker en sneller pijn vertonen om meer aandacht te krijgen. Dit is niet rasgebonden, maar dit ligt aan de hond als individu. Dus er is geen goed of fout antwoord op je vraag, beide mogelijkheden zijn mogelijk: ja en nee.

Of dit opgaat voor jouw hond zal je zelf wel weten, voor mijn hond gaat dit helemaal niet op. Hij is geen aansteller, maar laat wel weten wanneer hij ergens last van heeft. Wanneer hij zijn pootje verzwikt is mankt hij, als je hem pijn doet piept hij een keer. Hij laat het duidelijk zien, maar hij drijft er niet in door om aandacht te krijgen. Zo vind ik het zelf prima!