Een van mijn katten vertoont steeds meer kale plekken. Wat kan dit zijn?

De plekken ontstaan rond zijn staart; op de rug en op de buik.
Hij is zichzelf daar constand aan het likken.
Het is een gespannen kat -- zelf denk ik aan stress.
Zou dit het kunnen zijn?
Hij lijkt niet ziek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Constant* (Waar is de automatische spellingscontrole als je hem nodig hebt? "Constand" is geen woord...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook uit verveling komen, mijn kat had dit ook. Dwangmatig wassen, met kale plekken als gevolg. Het ging over nadat ik verhuisde en de kat ook naar buiten kon, wat eerst niet kon.

Antwoorden (14)

Volgens mij is dat gewoon haaruitval. niks om zorgen over te maken. Groeit later weer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan verschillende redenen hebben. Vlooien? Ben je veranderd van eten? Of laat je hem meer binnen met het slechte weer??
Omdat het warmer is in het huis, kan zijn dat hij gevoelig is voor huisstofmijt. Maar het beste kan je na deze dagen even naar de dierenarts gaan, want hij heeft er veel last van. Het feit dat hij gespannen is, kan van de jeuk komen.

Fijne dagen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is op een afstand moeilijk te zeggen (heb toevallig juist met hetzelfde euvel te maken, maar bij mij komt het door vechten).
Controleer heel goed met een vlooienkam of hij toch geen verstekeling aan boord heeft.
Verder kan het een allergische reactie zijn, ruzie of alleen stress of een combinatie van factoren.
Je zou ook eens kunnen proberen of Feliway verdamper of spuitbus de kat minder gestresst kan maken, maar ik zou toch naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow...da's niet fijn voor je kat..
kale plekken komen door een hormoonverandering, en dit kan prima ontstaan door stress. maar het hoeft niet perse, er zijn ook nog wel andere redenen te verzinnen.
bijvoorbeeld, dat je kat allergisch is voor iets, bijvoorbeeld iets dat hij eet (ben je onlangs veranderd van merk brokken?), dat hij te weinig afwisselend eten krijgt en dus een te kort aan voedingsstoffen heeft opgebouwd (wissel de brokken eens af met vers vlees zoals hart ) heeft hij misschien een irriterend vlooien bandje om? of misschien heeft hij wel vlooien die hem kriebelen waardoor hij steeds zit te likken en te krabben?
stress kan ook goed, is er veel bij jullie veranderd de laatste tijd of heb je zelf veel aan je hoofd (zonder zweverig te willen overkomen, je kat voelt duidelijk de stemming aan bij jullie in huis, en sommige katten kunnen daar heel gevoelig voor zijn en in de stress schieten als jij niet gelukkig bent.) of houdt je hem misschien binnen voor de sneeuw terwijl hij altijd naar buiten gaat?

en wat ook nog kan, maar dat is the worst case scenario dus dat zal wel niet, is dat je kan kanker heeft. hierdoor verandert zijn hormoonhuishouding ook en krijgt hij ook kale plekken.

ga maar eens voor jezelf na wat er allemaal anders is en waardoor je kat allergisch zou kunnen reageren of stress zou kunnen hebben. ga voor de zekerheid ook bij de dierenarts langs, die kan even checken op kanker (toch maar), dexozepam (oid ) geven als blijkt dat je kat allergisch is en heel misschien, als hij echt veel stress heeft, iets rustgevends zodat hij weer even tot zich zelf kan komen. zorg voor een veilig plekje in huis waar hij zich kan terug trekken, regelmatig wat te eten en maak je niet teveel zorgen!
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kat heeft een voedselallergie.
Ga ermee naar de dierenarts.
De dierenarts zal je kat een prednison injectie geven, zodat 'ie geen last meer heeft van de plekken en stopt met likken en krabben.
Vervolgens moet je overstappen op hypoallergeen voer, dat je bij de dierenarts koopt.
Je kat komt er helaas niet meer vanaf, en zal altijd dieetvoer moeten blijven eten.
Hopelijk zal hij over een tijdje geen injectie meer nodig hebben. Zo niet, dan zal je dierenarts adviseren dat je 'm zelf pilletjes geeft (dan krijgt 'ie minder grote hoeveelheden prednison binnen).
Mocht het toch nodig blijven om prednison te blijven toedienen, dan is de kans groot dat je kat op den duuur suikerziekte of andere aandoeningen gaat krijgen.
Helaas is er geen alternatief.

Ik realiseer me dat het geen vrolijk verhaal is dat je nu leest. Ik kan je echter verzekeren dat dit is wat er met je kat aan de hand is. Je kunt echt nog een tijd plezier van elkaar hebben, maar je kat moet echt snel behandeld worden, want op dit moment heeft hij echt geen leuk leven.

Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hier ook mee te maken gehad. Eén kat heeft het heel erg en de ander minder. Ben toevallig deze week naar de dierenarts geweest. Het kwam door vlooien. Nou ontvlooi ik heel regelmatig maar de dierenarts vertelde me dat er veel vlooien resistent worden tegen het middel dat ik gebruikte (frontline combo). Dus ja dan geef je een middel maar het helpt niet. De katten waren alleen nog maar aan het likken, krabben en bijten. Heel sneu om te zien! Als we goed keken zagen we ook allemaal krabplekjes op de huid. Erg pijnlijk ook.
We hebben de vlooien op 2 manieren aangepakt. Ze hebben een ander anti-vlooien middel gekregen (Stronghold) en ook een injectie om de vlooien steriel te maken (Program). Eén injectie werkt een half jaar. Verder hebben ze een injectie gekregen om de stress van likken, bijten en krabben te doorbreken. Deze injectie was ook goed tegen de jeuk. Ze hebben daarvoor vetacortyl (prednison) gegeven, om de poezen rust te geven. Jeuk is iets om gek van te worden!
Dat was dinsdag en ik moet zeggen: het gaat vandaag al beter met ze. Ze lijken rustiger. Er hangt wel een prijskaartje aan .... ik was voor twee katten inclusief consult bijna 200 euro kwijt! Maar ja, alles voor het goede doel :-)
Het kan natuurlijk ook stress zijn. Ik heb in oktober over de poezen mijn eerste vraag hier op GV gesteld. Dus dat kan je ook nog even nalezen. Ook daar werden zinvolle antwoorden gegeven, die ik allemaal al had geprobeerd.
Ik zou wel zsm even naar de dierenarts gaan. Wat je kunt doen is je kat even kammen en kijken of er veel vlooienpoepjes in zijn vacht zitten. Dat zijn van die kleine zwarte korreltjes. Als je ze op een keukenpapiertje legt en er wat water overwrijft en het trekt een licht bruin spoortje dan weet je dat het vlooienpoep is. En dan weet je ook dat er een heleboel op je kat wonen!
Hoop dat je hier wat aan hebt!
13 jaar geleden
tussen alle doom senarios van allergieen en vlooien ed wil ik toch ook nog even de mogelijkheid opperen dat de kat zich misschien gewoon verveeld en zich dan maar heel veel gaat zitten wassen.
Ik las dat het een zwerver is geweest en die zijn vaak wat meer op het buiten leven dan ''normale''huiskatten en ik las tussen de reakties dat je hem nu ivm de sneeuw meer binnen houd dat zou best wel eens een oorzaak kunnen zijn.

Het hoeft dus niet per se gelijk iets ernstigs te zijn.

fijne kerst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moeilijk er op afstand iets over te zeggen.
bij hormonale kaalheid zijn de plekken vaak evenwijdig aan elkaar, spiegelend op beide flanken zeg maar.
bij schimmel zie je meestal geen jeuk.
bij vlooienallergie zie je ook vaak korstjes en roofjes op de achterhand.
bij voedselallergie zie je vaak open plekken, vaak in de buurt van de kop.

dan kom ik toch uit op een ocd, overmatig likken door stress en/of verveling.
een tijdje clomicalm, in combinatie met gedragstherapie, lijkt me de beste oplossing.
let op: geen clomicalm geven zonder therapie erbij!

laat je de bevindingen van de dierenarts nog even weten?
beterschap voor je kat!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je door de dierenarts geen Clomicalm voorschrijven. Clomicalm is voor honden met verlatingsangst en niet geregistreerd voor katten. Het is maar zelden nodig dat er medicatie gegeven wordt. Er zijn genoeg dierenartsen die er erg scheutig mee zijn en ook gedragstherapeuten die het niet meer weten. 99% is goed te helpen zonder medicatie mits er een goede gedragsdeskundige geraadpleegd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In combinatie met gedragstherapie zou ik dan liever kiezen voor Telizen of Bach Bloesem. Clomicalm zijn zware depressiva en omdat we bij deze kat nog helemaal niets weten, laat ik het woord Clomicalm liever niet vallen.
Er zitten hier heel wat dierenartsen! De oorzaak is alleen te achterhalen door onderzoek te laten verrichten, dus maak een afspraak met de dierenarts. Komt er geen medische oorzaak uit, laat de kat dan eens observeren door een goede gedragsdeskundige (die aan huis komt). Succes met je katje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan van vlooien zijn of veel stress dan kunnen ze stress plekken krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge jonge, ik vind het schrikbarend hoe makkelijk mensen allerlei diagnoses stellen zonder al te veel achtergrond info.
Het weerhoud mij er alleen niet van ook een poging te wagen ;)

Zelf ben ik een groot kattenliefhebber en ik heb er momenteel 7.
In de loop der jaren heb ik dan ook verschillende vormen van kaalheid gezien, waaraan verschillende oorzaken aan ten grondslag lagen.

De bekendste is de vlooienallergie. Meestal wast de kat zich dan veelvuldig boven de staart, waardoor een kale plek (met korstjes) ontstaat. Je kat krabt zich ook vaak op andere plekken.
Door met hem met een vlooienkammetje te kammen kom je er snel achter of hij vlooien heeft.
Als er geen vlooien in het kammetje achterblijven, maar wel " kleine zwarte zandjes" (vlooienpoepjes); ook dan heeft hij last van vlooien.

Waar ik bij jouw poes zelf aan denk is dat hij zich kaal wast a.g.v. stress.
Zelf gingen 2 van mijn katten zich overmatig wassen toen mijn oudste werd geboren. 1 had de achterste helft van zijn lichaam (daar kunnen ze het beste bij) volledig kaal gelikt. Rug, buik, staart, achterpoten.

Stress kan door allerlei zaken worden veroorzaakt.
Ben je net verhuisd of is er een grote hond in jullie straat komen wonen?
Was hij de baas is jullie huis/buurt maar is er aan andere kat die hem van zijn territorium verdreven heeft?
Ook verveling kan stress veroorzaken (veelal bij binnenkatten).

Als een kat last van stress heeft is hij vaak ook een beetje schrikkerig. Hij wast zich overmatig, waardoor hij kaar wordt. Ook kun je plukken haar vinden. Deze trekt hij er zelf uit met zijn tanden.

De stress kan vanzelf verdwijnen op den duur, maar kan ook dwangmatig worden. In dit geval kan hij er moeilijk mee stoppen, omdat het een gewoonte is geworden.
Clomicalm is een veel gegeven middel.

Van voedselallergie weet ik niet zoveel, maar daar geloof ik zelf niet zo in in dit geval.

Voor de juiste diagnose zal je toch echt even bij je dierenarts langs moeten gaan.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond heeft dat ook, is weliswaar geen kat, maar wel vergelijkbaar.
Ze pakt altijd hetzelfde plekje en likt net zolang totdat er alleen maar rode (geirriteerde) huid zichtbaar is. De laatste keer dat ze het deed was met kerstmis, uit woede dat ze niet op de bank mocht maar in haar mand moest blijven wegens visite.
Eerder deed ze het ook, uit verveling. Hebben haar daarna regelmatig beziggehouden, spelen, wandelen, aaien etc, en dat hielp.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou een vlooienallergie kunnen zijn... Het kan ook stress zijn, maar jeuk geeft natuurlijk ook stress...

Als de likplekken niet rood of kapot zijn, is het waarschijnlijk stress...je zou dan feliway spray kunnen proberen, of wat valeriaanolie (uit zo'n zachte capsule) door het voer mengen...dat kalmeert, en zou dan verschil moeten maken...

Zijn de plekken wel kapotgekrabd of gelikt, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand...hij kan een allergie hebben (vlooien, of voedsel), maar het kan ook een parasiet zijn, zoals een vachtmijt, of een schimmel (al geeft die meestal weinig jeuk)...

Probeer eerst eens of het betert als je een goed antivlooienmiddel gebruikt (zo'n spot-on preparaat)...als dat helpt, is het ws vlooienallergie, en dan kun je verder plekken voorkomen door je kat tijdig een anti-vlooienbehandeling te geven...

Als dat allemaal niet helpt, kun je het beste even langs je dierenarts gaan...
Veel succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga gewoon naar de dierenarts!!