Hoe kunnen we terugkerend sproeigedrag bij kat op een nieuw adres voorkomen? (zie omschr.)

Ik heb na jaren twijfeling de keuze gemaakt om voor een van mijn 3 katten (m, gecastreerd) een ander huisje te zoeken omdat hij sproeide in huis. Hij kon niet goed met de andere 2 katten overweg en sproeide daarom. Nu zit hij sinds woensdag bij andere mensen die het aan hebben gedurfd. Hij moet nog wel wennen maar doet het ook wel goed al is hij nog niet op zn gemak.Hij laat ook merken dat hij heel graag naar buiten wil (dat kan natuurlijk nog niet want hij moet eerst een paar weken binnen blijven). Nu heeft hij, wat ik eigenlijk niet gehoopt had, daar ook al 2 x gesproeid. Er zijn daar geen andere katten dus dat kan het niet zijn. Hij mag nog niet naar buiten wat hij wel heel graag wil. En de nieuwe eigenaresse zei dat het beide keren was als ze niet thuis waren. Waarschijnlijk voelt hij zich dan alleen. Ze willen het nog wel even aankijken maar het moet niet uit de hand lopen. Kan dit aanpassingsproblematiek zijn? Het feit dat hij nog niet naar buiten kan? Nog moet wennen? Wat kunnen ze doen om het te voorkomen? En vooral, denken jullie dat dit tijdelijk is of zal het een gewoonte voor hem geworden zijn en zal hij hij het blijven doen? Naar mijn idee heb ik hem uit de stressvolle situatie gehaald en moet het sproeien dan ook ophouden.Al heeft hij nu nog aanpassingsstress natuurlijk. Hoezeer ik hem mis,het is voor iedereen beter als hij daar kan blijven,vooral voor de kat(ten). Verder plast en poept hij op de bak en eet normaal.
Wie kan ons helpen? Wat kan de kat helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

allereerst: je kan de kat helaas nog niet buiten laten.
mogelijk ben je dan wel van het sproeien af, maar waarschijnlijk ook van de kater.
de kater zit er nog geen week, en het is wel zeker dat hij nog zwaar gestresst is van de verhuizing.
ik proef al wat ongeduld, terwijl de kater er net is, en bekend was dat hij sproeit?
hopelijk beseffen de nieuwe baasjes dat straffen uit den boze is?
een kater die eenmaal gewend is te sproeien, is dat erg moeilijk weer af te leren.
wat ze iig kunnen doen, is feliway inzetten.
allereerst de sproeiplek grondig schoonmaken met ecodor, urine-off, hg alle nare geurtjes weg of een dergelijk middel.
vervolgens de plek inspuiten met feliway spray.
daarnaast een verdamper ophangen kan geen kwaad.
verder is het zaak geduld te hebben tot de kater tot rust is gekomen.
mocht hij dan toch nog blijven sproeien, dan zou ik er een gedragstherapeut bijhalen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik weet dat de kat nog niet naar buiten mag. Ik vind het zo erg dat hij zo gestresst is, hij heeft nu ook al 2 x gepoept buiten de bak. Dat heeft hij hier nog nooit gedaan. Hij is erg gevoelig en begint nu 's nachts ook erg te mauwen. Ze denken erover om hem terug te brengen. De dierenarts heeft het over evt. Clomicalm medicijn voor tijdelijk tegen de stress ook omdat ik thuis feliway al eens geprobeerd had zonder resultaat. Daar denken ze nu over. Een dezer dagen hoor ik of hij terugkomt of dat ze t proberen. Ik kreeg ook idd t nr van een gedragsdeskundige.
Rieneke1
12 jaar geleden
clomicalm kan helpen, maar mag alleen toegepast worden in combinatie met gedragstherapie. wel apart dat deze mensen zo twijfelen, ze wisten toch wat ze in huis haalden?
sneu hoor, ik hoop dat er een oplossing wordt gevonden.
het zal niet van een leien dakje gaan, want ik begrijp uit je vraag dat hij al jaren sproeit?
dan is het gedrag behoorlijk ingesleten.
Rieneke1
12 jaar geleden
is er trouwens recent nog eens naar gekeken door een dierenarts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gingen er allebei (naief achteraf) vanuit dat het sproeigedrag op het nieuwe adres niet zou voortzetten omdat hij sproeide vanwege de aanwezigheid van andere katten. Daar had zij ook ervaring mee met overname van een kat eerder. Er is niet door een dierenarts naar gekeken puur naar het sproeien. Wel eens besproken met dierenartsassistente op t asiel waar ik werkte maar die zei dat sproeien geen verband houdt met blaasproblemen dat dat alleenbij wildplassen is. Toch zei ze ik geef je een tijdje blaasgruisvoer mee en als t sproeien dan stopt dan weet je of hij er last van had maar het ging gewoon door. Ik merkte ook uit alle gedrag dat het door de andere 2 katten kwam. Nu lees ik echter op allerlei sites dat sproeien toch ook met ziektes te maken kan hebben en dat het toch nuttig is om onderzoek door de dierenarts te laten doen? Wat is nu waarheid?
Ik zie echter duidelijk een gedragsprobleem door grote gevoeligheid van de kat. Mocht ik de kat terugkrijgen denk ik dat ik genoodzaakt ben een huisje voor mijn andere 2 katten te zoeken. Met 3 samen gaat denk ik nooit goed. Gedragstherapeut of niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
er kan idd een medische oorzaak voor het sproeien zijn.
het beste is om dat toch uit te sluiten.
vermoedelijk heb je gelijk, maar stel nou dat het niet zo is? en ja, zo werkt dat niet met katten.
je kat is een nerveus exemplaar, hij sproeit al jaren, en hij is ook nog eens verhuisd.
ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een gediplomeerd gedragstherapeute zou toch het verschil kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is het hele probleem, ik heb echt alles voor hem over, en als ik het had zou ik het driedubbel voor hem betalen, maar ik zit onder het minimum met mijn inkomen. Ga er wel alles aan doen om dit toch mogelijk proberen te maken met zo'n gedragsdeskundige. Maar meteen zal niet gaan.
En medisch toch maar laten uitsluiten dus. Thanx

Andere antwoorden (2)

Hoi, er is maar 1 manier mijns insziens en dat is de kater zsm.naar buiten te laten ! Bijna 100% zeker zal hij niet weglopen maar dat geeft hem de kans zijn territorium buiten af te bakenen ipv. wat hij nu doet binnen ! Bovendien is een kat in een nieuwe habitat altijd bang en voorzichtig en zal nooit ver van het nieuwe huis durven gaan,maar zal overwegend gaan sproeien in tuin of directe omgeving. Wel is belangrijk dat de kater zich niet te pletter schrikt tijdens deze eerste verkenningen van bijv.'n agressieve hond oid.dat kan hem de weg terug naar huis doen kwijtraken als dat niet gebeurt tijdens de eerste buitenrondjes is meneer zo gewend en zal hij zijn bakens voornamelijk buiten plaatsen waar zijn collega's rondlopen! Zolang je een kater verbied om naar buiten te gaan zal hij binnen blijven sproeien als hij geslachtsrijp is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een kater te laat is gecastreerd, dus als hij al is gaan sproeien voordat hij gecastreerd werd, dan heb je een probleem. Om deze reden castreren ze katers al v.a. 6 mnd., terwijl dat vroeger 9 mnd. was.
Vermoedelijk kom je er dan nooit meer echt vanaf. Naar buiten gaan zal vermoedelijk goed helpen, maar hij zal bij andere mensen met katers, de deuren vol sproeien, die dat uiteraard niet op prijs zullen stellen.
Ik weet niet wat je hieraan kunt doen en ik zou een expert inschakelen voor advies en hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Hij is echter pas gaan sproeien na zijn castratie, vanwege stress en de aanwezigheid van andere katten.