Voordelen van zonder zadel rijden?

Ik vraag me af, er zijn evenveel voors en tegens voor zonder zadel te rijden, VS met zadel rijden. Het enige waar ik geen tegenargument voor hem gevonden is dat als je verkeerd zit op je paard zonder zadel je hem letsel kan toebrengen. Heeft iemand hier een ontkrachting voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

de voor en nadelen zijn verschillend voor elke ruiter.

een gevorderde ruiter zal zijn evenwicht kunnen bewaren in galop en kan dan hindernissen nemen en scherpe wendingen maken zonder het evenwicht te verliezen.
een minder vergevorderde of ruiter met minder ervaring zal dit niet gaan lukken.

een nadeel kan een smal paard zijn met een hoge schoft, want zonder zadel zit je zover mogelijk naar voren (behoeft verder geen uitleg neem ik aan) ;-)

voor een paard is het niet schadelijk.
voor je zit, (natuurlijke) hulpen en evenwicht is het heel goed om zonder zadel te rijden.

de ontkrachting die je zoekt kan je vinden in voltige
zie foto's 'hoezo ''verkeerd'' op het paard zitten'? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het nog meer een gevoel van vrijheid geeft, ik heb ook weleens zonder zadel gereden en dit vond ik wel wat intenser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dan echt een goed evenwicht hebben op het paard. Het is wel heel leuk om eens een paar rondjes te proberen..
Ik kan zo snel maar 1 voordeel bedenken van zonder zadel rijden: het is lekkers warm, zo'n paardenrug als het buiten koud is.
Verder is het wel leuk om een keer zonder zadel te zitten, in ieder geval in stap en galop. En mocht je keer met je paard gaan zwemmen kun je dat beter ook zonder zadel doen.

Verder lijkt mij met zadel toch echt altijd wel lekkerder rijden, zeker voor het paard.

"Een zadel is bedoeld om het rijden voor zowel het paard als de ruiter wat comfortabeler te maken, hieraan zitten verschillende accessoires. Voor het paard zorgt het zadel ervoor dat het gewicht van de ruiter wat gelijkmatiger over de rug verdeeld wordt. Ook worden schokken iets gedempt. Aan de ruiter geeft het zadel meer grip en stevigheid, en zorgt het voor een comfortabele zitting over de soms harde en scherpe ruggengraat van het paard."
(http://www.bokt.nl/wiki/Zadel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het pard vind het veel plezierige om jouw lichaam en lichaams temperatuur te voelen .