Hoe is het vreemde gedrag van mijn kat te verklaren?

Mijn 15/16 jaar oude (gesteriliseerde) poes is al vanaf het begin bij ons geweest. 2 dagen geleden was ze ineens aan de diaree (wat volgens mij al weer een beetje over was) en afgelopen nacht begon ze om 3h15 ineens héél hard te miauwen, bijna als het janken van een hitsige kater. Normaal is ze heel stil en geduldig.
Ik heb haar geroepen toen ze na 15min nog aan het miauwen was en haar toen wat schoon water gegeven waar ze wat van heeft gedronken en toen nog ongerust 2 uur wakker gebleven. Nu lijkt er helemaal niets meer met haar aan de hand te zijn.
Wat is er met haar aan de hand? Of wat is er gebeurd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

gezien de leeftijd van je poes zou het wel eens beginnende dementie kunnen zijn, gecombineerd met doofheid.
vermoedelijk is er geen verband met de diarree, die was al bijna weer over zeg je.
ik heb hier een poes van bijna 20 rondlopen, die regelmatig keihard schreeuwt.
het klinkt of er ik weet niet wat aan de hand is, maar als ik kijk naar de mimiek van de poes lijkt ze verder rustig.
ze vindt het soms gewoon nodig om eens flink te schreeuwen, en door de doofheid hoort ze zichzelf niet.

mocht de diarree toch wat aanhouden of terugkomen, geef je poes dan een tijdje probiotica.
dat is erg goed voor de darmflora, en tevens een oppepper voor de weerstand.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat ze darmkrampen had en miauwde van de pijn.Ik zou die diarree goed opvolgen want je kat is niet zo jong meer .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan heel goed zijn dat ze pijn had.
Hou haar goed in de gaten, als het weer gebeurt: naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan ook zijn dat haar anus is aangetast door de diarree, ze heeft waarschijnlijk toch wel pijn.
vlg de meegestuurde link, wil vaseline wel goed helpen.
Maar mocht de diarree aanhouden, zou ik toch de dierenarts bezoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is niets over te zeggen en daar allerlei suggesties over doen heeft niet veel zin. Het enige wat zin heeft is snel met je kat naar de dierenarts gaan (een die gespecialiseerd is in gezelschapsdieren, vooral geen veearts, waar mensen op het platteland vaak met hun kat naar toe gaan). Ik zou haar goed laten nakijken, inclusief bloedonderzoek en bloeddrukmeting.

Diarree heeft bijna altijd een medische oorzaak.

Het gedrag dat je beschrijft kan ook van alles betekenen. Het kan bv met pijn en ziekte te maken hebben, maar ook met falende zintuigen of beginnende dementie.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige