Ik heb sinds kort een konijn en probeer hem te aaien maar hij duikt steeds weg mijn zus heeft zijn broer en die vind het heerlijk om geaaid te worden?

hoe kan dit? en zijn er ook tips over konijnen aaien dat hij het wel leuk vind?

Toegevoegd na 37 minuten:
c4th ik heb dat 1vinger aaien op zijn hooft geprobeert maar kasper(mijn konijn) vond het niet leuk kootje(het konijn van mijn zus) vond het heerlijk en begon mijn arm nog eens te likken. en ik ben ook nog vergeten te melden dan ze samen in een buitenhok zitten. dus is het aaien ook moelijker. Heeft iemand dus ook tips die werken?

Toegevoegd na 53 minuten:
ja het zijn bijde mannetjes maar ze zullen het nooit uitvechten in de winkel zaten ze met zijn vieren in een hok twee ouderen en twee jongeren er was er geen een die ruzie zocht ik geloofde dit eerst ook niet maar als je ze samen ziet dan snap je het als het avond is likken ze elkaar af dat is zo schattig.

Toegevoegd na 59 minuten:
maar op die site staan tips voor in het huis kan je ook tips geven voor buitenshuis? in de tuin dus :p?

Toegevoegd na 4 uur:
Het is nou een beetje gelukt om mijn konijn te aaien maar als ik dat doe dan likt hij mij steeds is dat een goed teken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

"Na de gewenningstijd, als je konijn aan de kooi en het nieuwe huis gewend is, begin je met hem veel te aaien. Als je wilt aaien, en je konijn springt weg, stop dan met aaien. Elke keer als je eten neerzet, of drinken, laat je het konijn eerst aan je hand ruiken. Het konijn leert dan dat jouw hand iets fijns doet. Als je konijn aan de lucht van jouw hand gewend is, zal hij graag geaaid willen worden. Als je konijn het heel fijn vindt om geaaid te worden, zal hij vaak zachtjes gaan knarsetanden. Dat is net zoals een poes gaat spinnen. Vaak legt een konijntje zijn kop plat neer om geaaid te worden. Zachtjes wrijven op de neus, omhoog tot onder de ogen en weer omlaag. Zachtjes tussen, op en achter de oren aaien."

http://www.konijnen.nl/kinderhoek/tam.htm

Toegevoegd na 34 minuten:
Even een vraagje van andere aard: Het zijn beiden mannetjes? Dan is het wel verstandig er minimaal één te castreren, anders ga je geheid problemen krijgen met dominantie van de één over de ander.

Wat betreft het aaien:
"Laat je niet verleiden om je arm uit te strekken om je konijn te aaien. Laat hem in plaats daarvan aan jou snuffelen, op je klimmen en vertrouwd raken met je geur. Zo leert hij dat je geen bedreiging vormt. Als je konijn de lekkernij vindt die je hebt, houd dat dan vast terwijl hij er aan knabbelt. Aai hem beslist niet zolang hij nog schuw is! Daar zal hij alleen maar van schrikken."

http://www.konijnen.nl/diversen/eerste_huiskonijn.htm

Uit eigen ervaring weet ik dat sommige konijnen aaien minder fijn vinden dan anderen.
Eén van mijn vorige konijnen moest er ook niets van weten, terwijl mijn huidige konijntje er gek op is, die douwt zijn hoofd onder mijn hand in de trant van: Aai me.

Je moet in ieder geval veel geduld hebben en er veel tijd en liefde in steken.

Toegevoegd na 4 uur:
In aanvulling op jouw laatste aanvulling: Ja, als een konijn je likt, dan is dat een goed teken. Hij vind je lief.

"Sommige konijnen komen jou spontaan likken, gewoon omdat ze je graag zien. Niet alle konijnen likken de huid, sommige likken ook wel eens kleding of pantoffels maar dat betekent net hetzelfde. Ze zien dat immers als een deel van jou. "
http://www.knagers.net/konijnentaal.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo klinkt dat bij mijn "Rakker" ook. Is teken dat hij het lekker vind.

Andere antwoorden (1)

Mijn huidige kat is ook veel meer knuffelkat dan de vorige. Zit in de aard. Misschien moet jouw konijn meer tijd hebben om te wennen. Dus geef hem die tijd, door voorlopig alleen maar met je hand in zijn buurt te komen, zodat hij daaraan gaat wennen, en dan steeds een beetje dichterbij, net zolang tot hij het toelaat