kunnen legkippen in de winter buiten blijven?

ik heb 2 legkippen (het zijn geen kuikens meer maar volwassen) en ik weet niet of ik ze in de winter nog buiten kan laten blijven want ik denk dat ze dan mischien dood kunnen gaan aan de kou dus kunnen ze in de winter buiten blijven in hun hok of moet ik hun binnen in mijn huis in een kooi zetten?

Toegevoegd na 8 minuten:
of moet ik gewoon extra veel stro in de hok doen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Zolang ze naar binnen naar een hokje kunnen is het geen enkel probleem. Mij ouders hebben járen de kippen buiten gehad in de winter en dat zal dit jaar niet anders zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idem hier. Zolang ze niet buiten moeten zijn gaat het prima. Ze gaan zelf het hok wel weer in als het te koud is.
Ik heb een paar kippen buiten, zomer en winter. Ze zoeken zelf een plekje voor de nacht, hoog en droog en een beetje uit de wind. Als het hard vries, zeg min 10, en zeker in combinatie met wat wind, dan gaan ze de volgende nacht naar binnen in het kippenhok. Grote kippen, en zeker die hele grote die 's nachts niet op stok gaan, zijn wat gevoeliger. Die gaan eerder naar binnen. Maar ook al gaan die niet op stok, ze zitten wel graag hoog. Dan klimmen ze op een paar pakken stro of zo.
In een gewoon kippenhok is het overigens niet warmer dan buiten. Wel zitten ze daar droog en uit de wind. Vorige winter heeft het hier meer dan 20 graden gevroren, en ze hebben er geen zichtbare last van gehad.
Denk je wel aan drinken als het vriest en er geen sneeuw ligt?
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trucje om je water niet te laten bevriezen:
schaf een aquaruimverwarmer aan en zet deze in het drinkwater van je kippen. Doe ik al jaren en water bevriest niet.
Kippen houden in de winter is zeker mogelijk. Kippen zijn eigenlijk wel goed bestand tegen onze milde winters. Ze kunnen zelfs beter tegen koude dan tegen warme weersomstandigheden. Mits enkele maatregelen is het geen probleem om kippen gezond te laten overwinteren. Zoals, een droog en tochtvrij nachthok, dinkwater vorstvrij houden, kammen en lellen beschermen, extra voeding voorzien.....