Is mijn hond ziek of heeft hij last van een tic?

Mijn hond is 12 en drink extreem veel water. Ook moet ik hem 5x per dag uitlaten en hij likt overal aan terwijl er niets te likken is. Heeft dit iets te maken met een ziekte of een soort tic? En kan je er wat tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga met uw hond naar een spoedkliniek voor kleine huisdieren.

Antwoorden (11)

nee dat hoort niet ik zou even de dieren arts bellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zou last van suiker kunnen hebben. Daar is erg veel drinken een symptoom van. Dat overal aan willen likken.....Tja, kan een tic zijn, maar ook een uiting van een tekort aan iets. Een bepaalde stof. Misschien een bloedonderzoekje laten doen bij de dierenarts.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niks zorgelijks is. heb er hier net zo een. De drie dingen waaraan je kan zien dat een hond ziek is 1. Niet meer eten niet meer drinken 2. Niet spelen of blij zijn ( kwispelen als je thuis komt) 3. Zeurend jammerend op z'n plekje waar hij of zei altijd slaapt! Koorts kan je voelen en eventueel meten zoals bij een mens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer drinken is niet altijd zo! Een hond die lijdt aan suikerziekte waarvan jij niets weet gaat juist veel drinken!
Ivana
13 jaar geleden
Koorts kan je niet voelen, zegt onze dierenarts. Een hond die hard gelopen heeft, heeft warme oren maar geen koorts.
Er zijn genoeg honden die niets laten merken als ze ziek zijn, ze jammeren echt niet allemaal, de meeste helemaal niet. Te veel drinken is vaak meer een teken van ziekte dan weinig drinken.
Je krijgt van mij echt een min, sorry.
Mijn vorige hond Had dat ik Hij was ook 12 en een labrador, hik had suikerziekte en ging 2uur daarna dood. Ik zou snel maar ff bellen voorde zekerheid want mis is dit wel iets anders,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou suiker kunnen zijn, of misschien nierproblemen... MAAR: als hier op GV een goeie dierenarts jou antwoord geeft, dan zou hij zeggen dat hij je hond eerst moet onderzoeken om een goede diagnose te kunnen stellen.
Dus: morgen een afspraak maken bij je dierenarts lijkt me een prima idee!
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn idee!! +
Ik denk ook dat het zijn nieren zijn, ook gezien zijn leeftijd. Ik zou ZEER ZEKER naar de dierenarts gaan. Vaak kan de hond dan met een speciaal dieetvoer ( te verkrijgen via de dierenarts ) nog een aantal fijne jaren hebben. Suc6 ermee en ZEKER niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan.
13 jaar geleden
Ik zou ook aan suikerziekte denken, evt door ziekte van Cushing. daardoor drinkt en plast hij veel. Veel plassen betekent veel mineralen verliezen, welke hij weer tot zich probeert te nemen door overal zout vanaf te likken. Duidelijk naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden veel suggesties gegeven in de antwoorden van mogelijke diagnoses, maar de enige die een diagnose kan geven is de dierenarts na een gedegen onderzoek. Extreem veel water drinken en veel plassen (pu/pd=polyurie en polydipsie) zijn eigenlijk ALTIJD een teken van ziekte (behalve natuurlijk in de zomer tijdens een hittegolf ofzo) en dus een signaal om spoedig met de hond naar de dierenarts te gaan. Ik kan niet gelijk een verband leggen tussen een mogelijke oorzaak van de pu/pd en de het vreemde likgedrag. Maar een hond op leeftijd kan natuurlijk makkelijk meer dingen onder de leden hebben. Het likgedrag kan ook door ouderdomsdementie komen, honden gaan dan wel meer vreemd gedrag en tics vertonen. Om de verschijnselen van demensie te beperken en/of te voorkomen dat dit erger wordt zijn ook medicijnen en voedingssupplementen te verkrijgen. Maar de hond zal hiervoor toch eerst onderzocht moeten worden. Voor de pu/pd zal de dierenarts waarschijnlijk een urine-onderzoek willen doen, dus neem gelijk een vers plasje mee, en een bloedonderzoek. Voor veel oorzaken van pu/pd zijn goede behandelingen mogelijk. Dus maak snel maar een afspraak!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat veel moeten uitlaten komt natuurlijk doordat die zoveel water drinkt.. maar waarom die zoveel water drinkt zou ik niet weten.. als je de andere antwoorden lees hier zou ik inderdaad maar naar de dierenarts gaan.
1 van mijn hond likt trouwens ook veel.. soms gaat ze opeens aan de bank likken enz waarom ze dat doet weet ik ook niet.. zou bij haar wel een soort tic zijn.. want ze doet het niet elke dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad het eerste dat bij me opkomt is diabetes oftewel suikerziekte, ik zou hiermee wel even langs de DA (dierenarts) gaan, er zijn hier nml gewoon medicijnen voor (vaak insuline spuiten of tabletten) die je bij je dier kan inspuiten of kan geven. Maar dat moet je er natuurlijk wel voor overhebben, aangezien dit elke dag moet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is geen tic!!

veel drinken kan het gevolg zijn van een aandoening aan de urinewegen of kan duiden op suikerziekte.

het likken kan hiervan ook een kenmerk zijn maar het kan ook dat je hond een tekort heeft aan een bepaalde mineraal of andere stof.

naar de dierenarts dus met een potje urine voor een onderzoek. alleen dan kan je erachter komen wat eraan scheelt.